Куш-кая - мис Айя

Маршрут одноденного походу

Трохи особистого:
Якось мені в руки потрапив чудовий путівник В. Пучковва «Балаклавські маршрути». Особливо зацікавив маршрут № 3 «Куш-кая -Балаклава». Варіант такої подорожі видався привабливим не тільки мені. Дуже швидко зібралася група попутників.
Похід був чудовим - прекрасна погода, величні пейзажі, аромат весняних трав. Але у всьому цьому задоволенні виявилася своя ложка дьогтю. У нашій групі зібралися люди з різним рівнем підготовки. Хтось все життя ходив по горах, хтось почав долучатися до пішого туризму зовсім недавно. І треба сказати, для новачків подорож здалося важкуватим. До перевалу Інжир ми підійшли до 17-45, а в Балаклаву повернулися лише до 9 години вечора. Звичайно, ми трохи подовжили маршрут, вирішивши спуститися на Аязьмінскій пляж, але навіть, якщо б ми продовжували шлях строго дотримуючись вказівок книги, час нашого прибуття в кінцевий пункт навряд чи відрізнялося б більш, ніж на 1,5 години. Останні кілометри частина групи проходила без будь-якого задоволення, хоча для цих людей пройдений маршрут був далеко не першим.
Зробивши висновки з усього вищевикладеного, варіант з книги Пучкова, я можу рекомендувати лише добре підготовленим мандрівникам і тільки в літній період. Взимку просто неможливо пройти весь шлях завидна.
Але це не означає, що люди з середньою підготовкою повинні відмовитися від відвідування цих місць. Їм я рекомендую укорочений варіант походу, що включає відвідини Куш-каї і мису Айя.

маршрут:
Починаємо подорож від автостанції 5-го кілометра в Севастополі. Сідаємо на автобус Севастополь-Передове. Виходимо на зупинці «поворот на Тилове». Час в дорозі - близько 40 хвилин.
Коли вивантажували з автобуса, повертаємося на ялтинську трасу (буквально метрів 20), переходимо на протилежну сторону і рухаємося в напрямку Ласпі (тобто в ту ж сторону, куди йшов наш автобус до повороту). Хвилин через 20 виходимо до Ласпінський перевалу Не доходячи до оглядового майданчика, там де траса робить поворот, побачимо перекрите шлагбаумом відгалуження вправо-вниз. Це стара дорога, іменована в народі турецької, яка вела на Батіліман. Праворуч від неї піднімається в ліс грунтовка, теж перекрита шлагбаумом. Тут початок нашого маршруту. Прониріваем під шлагбаумом і рухаємося по грунтовці (Ще раз повторю - по грунтовці, а не по асфальтованій «турецької дорозі». Перші хвилин 20 наш шлях буде являти собою приємну прогулянку з м'яким і поступовим підйомом. Дорога проходить по лісі, хвилин через 15 виринає з нього і кілька десятків метрів йде уздовж сіро-корічневго голого схилу, що нагадує землисту стіну, потім повернувши направо, знову заглиблюється в ліс.
Від основної дороги час від часу будуть відгалужується бічні стежки. Чи не звертаємо на них жодної уваги. Наша стежка - широка, основна.
Через деякий час після землистої стіни ухил стає все крутіше. Підніматися тут важче. Найбільш важкий ділянку підйому займе хвилин 15-25 (в залежності від швидкості руху). Стежка на підйомі стане трохи вже, ліс гущі, дерева вище. Під пологом дерев багато кущів диких півоній, на початку літа цвіте ясенец.
В кінці-кінців стежка виводить на галявину з вогнищем. За галявиною видно хороша широка ґрунтова дорога, вздовж якої на деревах зроблена синя маркування. Дорога з маркуванням дуже скоро призведе нас на позбавлену рослинного покриву скелясту вершину Куш-каї. Звідси чудова огляд на Ласпінськую бухту і на західне узбережжя до мису Фіолент. У 70 метрах від вершини в лісі збереглася храм св. Іллі. Зі східного краю вершини під полог лісу йде стежка до руїн храму (він зовсім поруч).
Від руїн пройдемо трохи по широкій головній стежці. Перед тим, як вона піде на спуск, звернемо на ліву стежку виводить вгору на ще одну скельну площадочку на захід від вершини. У західному краю майданчика під полог лісу пірнає стежинка, що йде вниз по схилу. Ця стежка, огинаючи скелю Кокія-кая, приблизно через 50 хвилин-1 годину, виведе до мису Айя. Стежка буде йти під пологом лісу, потім вирине на велику галявину, звідки можна помилуватися обрисами схилу р Арфен-чаир-бурун, який віддалено нагадує профіль людського голови. Профіль цього чомусь називають «сплячою красунею», хоча з таким же успіхом він міг би називатися страхіттям. Відгалуження від стежки на всьому її протязі практично відсутні. Лише в одному місці в лісі буде розвилка. Ми йшли по правому відгалуження (не виключено, що ліва стежка веде тужа ж, куди і права).
Поступово ми підходимо до мису Айя, відзначеного руїнами колишньої військової частини.
Від мису Айя можна продовжити шлях до Балаклави, але це, як уже говорилося, дуже протяжний маршрут. Тому краще спуститися в с. Гончарне.
Спуск в Гончарне дуже простий в орієнтуванні. Грунтовка спускається з мису повз руїни казарми. За сідловиною починається підйом. Йти потрібно по основній дорозі, нікуди не звертаючи. Справа буде мисливська вишка, потім весь час через ліс, поки не вийдемо до великої розвилки з 5 доріг. Не треба згортати ні наліво, ні направо. Йдемо прямо. Хороший орієнтир - дерев'яна альтанка для відпочинку. Вона належна бо нам по ліву руку! Відразу за розвилкою починається спуск в Варнутскую долину. Дорога огинає зліва вершину Молташ-Бурун. Нижче зустрінеться ще одна розвилка. Від неї можна йти по будь-якій дорозі, але краще вибрати праву, як більш просту в орієнтуванні. За нею до Гончарного близько години ходьби.

варіант №2
Є ще один варіант підйому на Куш-Кая. Він трохи довше, але більш пологий, з плавним, непомітним набором висоти.
Початок стежки знаходиться метрів на 100 -200 на північ від щодо «вар1» (ближче до Севастополю). Надійним орієнтиром є великий синій щит-покажчик: «Ялта 52 км». Якщо йти з боку тилових, то не доходячи метрів 10-15 до щита, буде закінчення підпірної стінки, що утворить акуратний куточок. Від цього куточка в сторону лісу йде стежка. На перший погляд вона йде не в бік Куш-Каї, а від неї. Потім напрямок вирівняється і почнеться спокійний підйом вгору по буково-Грабовому лісі. В кінці підйому, майже відразу перед сідловиною, стежка увіллється в широку грунтовку. Місце перетину відзначено туром (він - хороший орієнтир при русі в зворотному напрямку). Вийшовши на ґрунтовку, слід повернути ліворуч. На деревах з'являється синя маркування. Тепер вона буде супроводжувати нас до самої верхівки. Майже відразу після повороту вихід на велику галявину. Попереду добре проглядається вершина. Зліва чудовий огляд на Ільяс, каланамі, Ласпінськую бухту і Байдарську долину. За галявиною грунтовка знову пірнає в ліс, мине імпровізовану стоянку з вогнищем і приймає зліва ще одну дорогу. Вона нам вже знайома - це той самий підйом, який був описаний в «вар 1». Ще пара хвилин руху по маркуванню. Нарешті ліс розступається і ми виринає на кам'янисту проплешину краю обриву. З її західного краю дуже хороші ракурси на м. Айя. До вершини тепер залишилися лічені метри - досить пройти трохи на схід по стежці через ліс. Там виявиться ще одна кам'яниста поляна. А безпосередньо на найвищу точку вкажуть залишки стояв там колись тріангулятор, зрізаного і вивезеного в 90-і роки збирачами залозок.