Диктанти з поєднаннями жи-ши, ча-ща, чу-щу

Правопис Жи-ШИ, ЧА-ща і ЧУ-ЩУ - одне з найперших правил, вивчаються в початковій школі з російської мови. Не дивлячись на те, що правило дуже просте і з нього навіть немає винятків, діти все-таки припускаються помилок в написанні таких слів. Щоб відпрацювати і довести до автоматизму написання цих буквосполучень, знадобляться тексти для диктантів і контрольного списування на цій сторінці. Диктанти підійдуть як учням в кінці 1 класу, так і в другому класі при закріпленні теми.

Завдання до всіх текстів: підкреслити буквосполучення Жи, ШИ, ЧУ, ЩУ, ЧА, ща. Як правильно підкреслювати жи і ши, можна подивитися в статті "Як підкреслювати орфограми" >>

Диктанти на Жи, ШИ

Жи, ШИ пиши з буквою І. Наприклад: малюки, сніжинка.

Ось шипшина. Гарні запашні квіти! Близько квітів шипи. (8)

Біля річки очерети. Гарні очерети! Там пухнасті малюки каченята. (9)

У Сергія Шишкіна олівці. У Льоші Жирова машинка. Гарні подарунки! (10)

У нас живуть їжачок і миші. Їжачок шипить. Наші малюки чекають каші на вечерю. (14)

Льоша лежить на сіні. Сіно духмяно. Літають стрижі. У Льоші ягоди шипшини. (12)

У дяді Саші шило. Він шив жилети для Міші і Даші. Гарні наші жилети! (14)

У будинку Маші і Даші грають малюки. Ми дружимо з ними. Наші малюки раді. (14)

У Яші живе їжачок. Поклади їжакові каші в кухлик. Їжачок біжить. Він поспішає на вечерю. (15)

У Гоші за ширмою живуть миші. Жирний кіт погано сторожить житло. Він все лежить. (14)

Зима. Ми біжимо по вулиці. Ми тремтимо від холоду. Дахи будинків в снігу. Сніг пухнастий. (15)

Дахи житлових будинків схожі на столи. Там лежить пухнастий сніг. А сніжинки все падають. (14)

Старші хлопці принесли малятам їжачка. Їжачок біжить і шарудить папером. Малюки грають з їжачком. (14)

Що за дитинчата? Вони живуть в лісі. У малюків ноги великої довжини. Великі і широкі вуха. Це лосенята. (19)

Милі діти! Пишіть в зошиті чисто. Отримуйте хороші оцінки. Не поспішайте з відповідями. Живіть дружно. Дорожите дружбою. (17)

Тиша в лісі. У Глаши і Даші широкі лижі. Лижі добре їдуть. Сніг шарудить. Вершини сосен пухнасті. На них сніжинки. (20)

У Миши і Саші Жижина канікули. Вони будуть жити у тітки Даші і бабусі Маші. Малюки допоможуть їм сушити і ворушити сіно. (22)

Моржата з народження лежать на голом льоду. Але вони не хворіють. Мами годують їх жирним молоком. За місяць дитинчата тяжчають в п'ять разів. (23)

Птахи висиджують яйця. А гадюки народжують живих дитинчат. Цим змійкам тільки один день. Але малюки вже вміють шипіти і дуже отруйні! (21)

Наші малюки вийшли з лісу. У Наташі рижики. У Миши запашні ягоди. У Даші запашні конвалії. Хто це поспішає? Яка тварина шарудить і біжить? Це їжачок! Бережіться, пухнасті миші! (29)

Над галявиною паморочиться чижик. Він сідає на широку стежку. Біжить рудий кіт. Бачить чижика. Підтискає вуха. Ховається в конвалії. Лежить і чекає. Потім стрибає. Але помиляється. Чижик живий. Він летить. (30)

У широкого ставка жили пухнасті миші. Навесні миші поспішили на гору. Прийшли на вершину. Там жила лисиця. Вона була рада, що прийшли миші. Як хороші жирні миші! У лисиці буде шикарна вечеря! (31)

На наших ділянках живуть їжаки і руді білки. Ось по широкій стежці біжить їжачок. Він спешйт в убежіпце. Їжачок сидить в шипшині і шипить. А он пухнастий білченя скаче через запашні конвалії. (32)

Нарвали - це великі дельфіни. Живуть вони в льодах. У нарвалів великі бивні. Тварина може продовбати своїм бивнем дуже міцний лід. Так нарвав дихає. (23)

Тварини зібралися навколо великої калюжі. Жираф нюхає конвалії. Шимпанзе кидає в воду шишки. Миші збирають опале листя. Ось біжить їжачок. Він живе далеко. Заєць підтискає вуха. Чапля ховається в очерети. (30)

Тиша. Падає пухнастий сніг. Сніжинки летять, як пушинки. Дахи наших будинків побіліли. Малюки раді снігу. Собака Пушинка лежить у буди. Наша Пушинка служить людям. Вона вартує двір. (27)

На вершині гори лежить скарб. Поруч живе рудий дракон. Він стереже скарб. У дракона великі лапи і пухнастий хвіст. Принц вирішив здолати дракона. Прийшов зі зброєю. Дракон втече. (28)

Носороги - найбільші тварини. Зброя носорога - ріг на носі і міцні копитця. Це допомагає носорога вижити. Сплять вони на животі або на боці. Ці тварини довго живуть. (26)

Карлсон живе на даху. Малюк дружить з Карлсоном. Малюк на даху у одного. Дах широка. З даху далеко видно. Внизу багато машин. Йдуть перехожі. Скоро вечеря. Карлсон спускає Малюка з даху. (31)

Живе барс високо в горах. Мати маленьких Барс утеплює лігво своєї пухнастою шерстю. Шерсть вона вириває у себе на животі. Молоко у барсів жирне. Воно в п'ять разів жирніше молока корови. Малюки смокчуть його і не замерзають. (37)

Диктанти на ЧА-ща

Ч А, ща пиши з буквою А. Наприклад: їжа, чай.

Ось гай. Тріщать сороки. У галки кричать галчата. У гайвороння - граченят. У зайчихи пищать зайчата. (15)

Ми пішли за щавлем. Набігла хмара. Чаща зашуміла. Їли захиталися. Часто застукали краплі дощу. Ми помчали додому. (16)

Дзюрчать струмочки. Сонце висвітлює землю. Зеленіє гай. Маша бачила гайвороння. Тріщать сороки. Зустрічай весну! (14)

Тепло. У зайців з'явилися зайчата. У вовків - вовченята. У дроздів пищать дроздята. З'явилися галчата, скворчата. Гаряча пора. (17)

Ми прощаємося з зимою. Чи не тріщать морози. Ми зустрічаємо весну. Скоро запищать галчата і скворчата. (15)

На площі стоїть вартовий в шинелі. Поруч сидить вівчарка. На дощаній даху кричать галчата. Вівчарка початку бурчати. (17)

Найчастіше гнізда птахів схожі на чайну чашку. Вони сплетені з гілочок. Часто гнізда утеплені пухом. (16)

Коля зустрічав Світлану на площі. По небу пливла хмара. Хмара бентежила Колю. У нього немає плаща. (16)

Дощ почав стукати по дощаній даху. Вітер хитає гілки. В гнізді пищать галчата. (13)

Часто голосу риб схожі з пташиними. Білуги кричать чибісом. Морський карась крякає. Ставриди тріщать дроздом. Морський півень кує зозулею. (19)

Полярні крячки сміливо захищають свої гнізда від білого ведмедя. Сміливці не тільки голосно кричать. Птахи часто хапають бідолаху за хвіст і за вуха. (23)

Учні часто гуляють по площі. Там стоїть вартовий. Він стоїть довго - дві години. Йому холодно. Він в рукавичках, але без плаща. Хлопці кричать, тріщать, як галчата. Часовий не звертає уваги. (30)

У вівчарки народилися щенята. Вони гарчать. Зараз мама буде їх годувати. Щенята мовчать, смокчуть молоко. Молоко - це їхня їжа. Ми прийшли подивитися щенят. Вівчарка зауважує нас. Вона починає бурчати. (29)

Чаща лісу. На галявинці грають вовченята. Вони гарчать, пищать. Вовчиця часто поглядає на них. Вона зауважує все. Вона чує, що в частіше крики птахів. Вовченята припиняють грати і тікають за мамою. (31)

На небі зловісна хмара. Кроленята помічають її. Вони пищать, кричать. Через годину може розпочатися дощ. Кроленята біжать додому. Темрява згущується. За даху стукають перші краплі. Дощ обіцяє бути довгим. (29)

У лісі стоїть дача. У ній живе старий дід. Його часто відвідують внучата. Він зустрічає їх, садить за стіл. Вони разом п'ють чай. Потім онуки прощаються з дідом. Вони обіцяють приходити частіше. (32)

Ми часто ходимо в ліс. Там тріщать коники. Один тріщав дуже голосно. Ми цілу годину слухали скрипаля. Чудовий артист! Ми попрощалися зі скрипалями. Коли ми поверталися, набігла хмара. Ми помчали додому. (31)

Ми гуляємо по лісі вже годину. З нами наша вівчарка. Ліс почав згущуватися. Це хащі. Пора повертатися. Ми переходимо струмок по дощатому містку. Ось гай, а за нею наша дача. (30)

Диктанти на ЧУ, ЩУ

ЧУ, ЩУ пиши з буквою У. Наприклад: панчіх, щука.

Я вирішую завдання. Я шукаю відповідь. Потім я вчу правило. (10)

Я прийшов до чужої хати, Я хочу увійти і стукаю. Мене чує пес. (13)

Я тягну опудало на город. Я вирощу овочі. Вони будуть чудо як гарні. (13)

Я тягну щуку з води. Я радий цьому чудовиську. Я хочу зварити юшку. Щука мружить очі. (16)

Я хочу знайти чавунець. Я шукаю в комірчині. Я кручу його в руках і тягну в будинок. (17)

Птахи несуть яйця. Риби метають ікру. З ікринок з'являються мальки. Щуки, лящі і соми метають ікру навесні. (17)

Піщуха - маленька пташка. Носик у неї шильцем. Дивлюся - чудеса! Піщуха танцює вальс. Вона кружляє по їли і робить дивовижні стрибки. Це піщухін вальс. (23)

Замурзані опудало жило в чавунці в комірчині. Його очі висвітлювали жахливу темряву. Що за диво? Це чудовисько або дивак? Звуть його Чу- щук. На щупальцях химерні панчішки. Одного разу Чущук відчув біду. Він поплив по річці Щуре. (35)

Я хочу спіймати велику щуку. Закидаю вудку, сідаю на колоду. Сиджу, мовчу. Відчуваю, щука клює. Я її тягну. Коли витягну - схоплю її. Ось ще трохи! Я кричу від радості. (29)

Ми пішли на пляж. Раптом ми побачили хмару. Мій брат Саша примружився. Вітер б'є. У море кидаються хвилі. Вони схожі на чудовиськ. У небі блищать блискавки. Я хочу додому. (29)

Їжа песців - риби і птиці. Де ховають видобуток песці? Песці їжу зберігають у вічній мерзлоті. Вони кладуть видобуток в нору. Довго лежить їжа в такому чудовому холодильнику. (27)

У королівстві трапилося диво. З'явилося страшне чудовисько. У нього величезні щупальця. Принц знайшов в комірчині кольчугу. Вийшов на бій. Ось і чудовисько. Примружився принц. Випустив чудову стрілу. Немає більше страшного чудовиська. (31)

Вовки нишпорять, їжу шукають. Хто тут чужинець? Вовки чують видобуток. Заєць відчуває небезпеку. У зайця чудові ноги і чуйні вушка. Він побіг до гаю. Біжить, не чує ніг. Вбіг в наш комору. Забруднився про чавунець. Став замурзаний. (37)

Ми зловили щуку. Налили в чавунець води. Чуть-чуть посолити. Буде вуха! Наша вівчарка відчула рибу. У неї гарне чуття. Закінчуються дрова. Я пошукаю ще й притягну їх. Потім почищу картоплю. (30)

Я зустрів лицаря в кольчузі. Він чужинець. Я хочу його запросити до себе. Нехай живе. Він дивак. Зайшов до комори і сидить. Я мовчу. Важко жити на чужині. (28)

Я тягну щуку з річки. Я чищу рибу. Я хочу зварити юшку. Я кладу щуку в чавунець і ставлю в грубку. Моя вівчарка Чуня чує запах чудний юшки. Через годину я витягну чавунець. Вуха така гарна. (37)

У Яші Чукин жив щеня Чубриков. Чубриков побачив городнє опудало. Малюк трохи злякався чудовиська. Щеня примружився. Який щуплий дивак! Яке диво природи! (22)

Я хочу посадити овочі. Візьму в комірчині лопату. Кожному овочу я пошукаю місце. Притягну лійку з водою. У городі поставлю опудало. Вирощу моркву, петрушку, кріп. Пригощу друзів. (27)

повторення матеріалу

У річці плескаються йоржі і щучата. Я зловив жирну щуку. Я вже годину тягну її з води. Боюся, що випущу. (20)

Ми пішли в гущавину. Ось їжаки. Ось миші. Замурзана хмара закрила небо. Блищать блискавки. Я плачу. (16)

Мама почала варити вечерю. До щам потрібні щавель і капуста. Я тягну свіжий качан з комірчини. (16)

У Маші є дача. Там в комірчині живуть миші. Маша часто їх чує. Миші чуйні. (15)

У діда чудові руки! Він зшив шикарний жилет. А ось чоботи зі шкіри. Гарні чоботи! Я сам їх чищу. (19)

Ми в частіше. Ось її жителі. Тріщать дрозди. Кричать іволги. Скачуть сороки. Бурчать їжачки. Стукають дятли. Всі тварини шукають собі їжу. (21)

У нас в комірчині живе пухнастий кіт. Він годинами лежить на дощаній даху. Я пригощу кота жирної щукою. (18)

У нас живуть кроленята. Пухнасті малюки пищать і кричать. Я хочу покласти їм їжу в чашку. (16)

Я шукаю дачу Михайла Щукіна. Ділянка сторожить вівчарка. Я стукаю і кричу. Миша біжить до мене. (16)

Тріщать морози. В частіше тиша. Але стукають дятли. Вони шукають собі їжу під корою. (14)

Ми йдемо в гущавину. Цвітуть запашні конвалії. Стрижі тягнуть в гніздо травичку. Пищать пухнасті миші. Їх ловлять їжачки. (18)

У Саші і Міші хороший улов. Вони зловили щуку і ляща. На вечерю у нас чудова вуха. (17)

У наших часах лопнула пружина. Годинникар примружив око. Він лагодить годинники. Ось чудо! Годинники стукають. Не дають нудьгувати. (18)

Чаща зачарована взимку. Пухнасті снігу схожі на лебединий пух. Чудна життя в цей час в лісі. (16)

Жирафи - найвищі з живучих на Землі тварин. Маленька голова увінчана невеликими ріжками. Її прикрашають карі очі і вузькі вуха. Шерсть коротка. На ній темні плями химерної форми. Жирафи - жителі рівнин. Пагорбів вони уникають. (34)

Я хочу погодувати кроленят. Боляче вони щуплі. Вони живуть у мене на ділянці в дощатій сараї. Я шукаю в городі великий качан. Тягну його крольчатам. Малюки пищать. Вони чують їжу. (30)

Хворих риб чистять рибки-чистильники. Очищають їх плавники від струпів, від рачків і від шматочків шкіри. У великих риб чистять навіть рот і зуби. Живі зубні щітки! Їх терпляче чекає ціла черга риб. Рибки підставляють свого лікаря боки і широко роззявляють роти. (42)

Олень - велика тварина на сильних ногах і з високо піднятою головою. Голова увінчана красивими рогами. У молодих тварин роги маленькі. Молоді роги на дотик м'які і теплуваті. Їх легко пошкодити. Живуть олені невеликими стадами. (34)

Шиплять сердиті змії. Маленькі шиплять ледь чутно. У великих шипіння голосніше. Дуже голосно сичить гадюка з Африки. Її навіть звуть - Гадюка Шумлива. А гримуча змія гримить своєї брязкальцем на хвості. Ще змії стрекочуть, тріщать і пищать. Ці звуки вони видають за допомогою своїх лусочок. (44)

Лосиця кидає проти ворогів своїх розвідників. Це очі, вуха і ніздрі. Очі зловили рух. Вуха вловили шурхіт. Ніздрі відчули запах. Тепер розвідникам відпочивати. А ногам треба попрацювати! (27)

Дід сторожить баштан. У нього живуть великі вівчарки. Внучата часто відвідують діда. Сьогодні вони обіцяли бути до вечері. Дід варить в чавунці юшку з щуки. (25)

Для зміни шкіри змії шукають зручні місця. Це може бути купа каміння або купа хмизу. Часто в таких місцях багато зміїної шкіри - виповзків ". Такі ділянки величають зміїними роздягальнями. (28)

По небу пливе хмара. Вовченята пищать. Інші гарчать. Вони вже великі. Чуйна вовчиця мружиться на небо. Вона відчуває грозу і підтискає вуха. Замурзаний вовченя почав бурчати. Брати відповідають йому. (29)

На баштані живуть великі вівчарки. Їм треба сторожити баштан. Чи не пускати чужих на ділянку. Дощата буда стоїть на майданчику перед житловим будинком. Ось йде перехожий. Собаки гарчать. (27)

У мене є свіжий качан капусти. Я шукаю щавель. Хочу за вечерею пригощати друзів щами з чавунця. Навколо лежить багато шишок. Шарудить запашна трава. Не треба мацати шипшина! -Витащу з долоні шип, А ось щавель! Яке щастя! (37)

На Чукотці живе дивовижна рибка. Чотири місяці в році вона плаває у крижаній воді північних озер. А потім на вісім місяців вмерзає в озерний лід. Влітку лід тане. Рибка оживає і знову плаває. (33)

Ось хащі лісу. Наші хлопці будують там курені. Я тягну великі гілки. Хочу покласти їх на даху. Тепер там лежить багато гілок. Житло готове. Піду пошукаю майданчик для вогнища. (29)

У тварин є чимало різних сигналів. Цими сигналами вони багато повідомляють один одному. Летять над полем круки і каркають. Раптом одна з них каркнула трохи інакше. Це ворона помітила видобуток і вирішила повідомити зграю. Є і сигнали небезпеки. Чи почує їх зграя, підніметься і полетить. (44)

Під корою дерева оселилися дрібні комахи. Хто вони? Слимаки їдять листя і гриби. У суху погоду вони ховаються в тріщини на корі. Під корою живуть Стоножки. Вони вилазять ночами і шукають комах. Мокриці ховаються в сирих місцях під корою. (40)

Ворони багато знають і передчувають. За ним можна безпомилково визначити погоду. Ховають ворони дзьоб в пір'я плеча, сідають на верхівки дерев - мороз міцнішає. Розсідаються по нижнім сучьям, притискаються до землі - не минути сильного вітру. (32)

Природа буває живою і неживою. Нежива природа - це сонце, вода, каміння. Жива природа - це все живе. Все те, що дихає, відчуває, харчується. До живій природі ми відносимо людини, тварин, рослини. Тварини - це звірі, птахи, риби, комахи. (33)

Ми часто відвідували знайоме гніздечко. Пташки до нас скоро звикли. На початку літа з блакитних яєчок вилупилися пухнасті пташенята. А біля гніздечка валялися сухі шкарлупки. Пташки прилітали годувати пташенят і нас зовсім не боялися. (34)

Для виготовлення чаю з чайного куща збирають листя. Для кращого чаю потрібні наймолодші і м'які листя. Довгі роки цим займалися жінки. Вони повільно просувалися між рядами кущів і несли на спині великі кошики. Тепер створені спеціальні машини. Вони збирають набагато більше листя. (43)

Ретельно зібране листя чаю сушать і піддають спеціальній обробці. Для додання листю запаху їх ароматизують. Тому чай в магазинах так різниться по запаху. Ще чаєм ми часто називаємо суміш листя різних рослин. Дуже смачний і корисний чай з м'ятою. (39)

Кільчаста нерпа - найдрібніший вид тюленів, який зустрічається в Арктиці. Ці тварини ведуть мандрівний спосіб життя. Улюблена їжа кольчатой ​​нерпи - риба сайка. Ці риби часто рухаються великими зграями уздовж узбереж. Кільчаста нерпа внесена до Червоної книги і підлягає охороні. (39)

Моржі живуть в морях Північного Льодовитого океану. Це дуже великі тварини. На вигляд моржі незграбні. Але вони можуть бути дуже моторними. Моржі шукають для себе поживу на дні моря. Їх їжа - рачки, черви. Моржі часто влаштовують лежбища на крижинах. (38)