Зеленогорськ Харків

Прогулянка на Іматра. (23.10.09)

"Я помню чудное мгновенье." Ці легкі пушкінські рядки відомі кожному зі шкільної програми з російської літератури. Вони присвячені Ганні Керн. Її ім'я, як і всіх, з ким перетинався життєвий шлях поета, залишилося в нашій історії. Будучи в зрілому віці вона записала свої спогади про Пушкіна, про його сучасників, про роки юності. Як відзначають дослідники, навіть поруч з найвидатнішими сучасниками Пушкіна Керн залишається особистістю помітною, зберігає свою характерну індивідуальність, як людина непересічна не тільки по рідкісному жіночому чарівності, але і по жвавості розуму, освіченості, широті інтересів, самостійності суджень і літературним здібностям.

Про захоплюючій поїздці до водоспаду і перебування у Виборзі А.П. Керн теж не забула згадати в своїх нотатках. ". Одного разу Дельвигу, любив робити собі і іншим задоволення, часто досить хитромудрі, заманулося здійснити прогулянку цілим суспільством на Іматра. Не довго роздумуючи, а по-російськи: заманеться, зроблено! - ми швидко зібралися в дорогу.", - так починає опису цієї поїздки А.Керн. Була замовлена ​​"допотопна" лінійка з чорним шкіряним фартухом і з таким же верхом, і ось компанія сіла в неї і рушила в дорогу.

Подорож зробили барон А.А.Дельвиг з дружиною, її покоївка, літератор Орест Сомов. "Подорожная для запобігання затримки була взята на моє ім'я, як генеральші", - згадувала Ганна Петрівна. - Глінка, без якого нам не хотілося насолоджуватися задоволеннями цієї подорожі, але якого затримували на час справи, не міг виїхати разом з нами і повинен був нас догнати на половині шляху ".

Ніщо не затьмарювало початок подорожі. "Чого ж дивуватися було придумати для приємної подорожі умови кращі за ті, в яких ми його зробили: прекрасна погода, згідне, симпатичне суспільство і екіпаж, як ніби навмисне пристосований до незвичайної швидкій їзді по кам'янистій гладкій дорозі, живописно звивається по горах, над прірви, озерами і лісами аж до Іматри, робили всіх нас надзвичайно веселими і до крайності задоволеними ", - зазначає А. Керн. Незабаром компанія зібралася в повному складі, приїхав і Михайло Іванович Глінка в супроводі свого друга. Правда деренчання екіпажу і його досить висока швидкість не давали можливості розмовляти, тому свої враження друзі висловлювали короткими вигуками: "Ах, какая прелесть! Чудо! Яка гай!"

"Одна картина змінювалася другою, і кожна в своєму роді відрізнялася красою. Тут була. Похмура прірва, там яр, увінчаний і всипаний квітами і ягодами, а попереду нас, і з боку, і над нами висувалися і висіли цілі стрімчаки. Так, по дорозі гладкою, як стіл, мчали ми, окрилені радісними думками, захоплені красою гірської природи! Крім поетичного настрою і високого насолоди дивовижними красотами природи, наше подорож мала багато гумористичного від різних дорожніх пригод, зустрічей і смішних анекдотів, які відбулися на шляху. До того ж вплив гірського повітря робило нас дотепніше, привітніше, і ми користувалися всім, щоб посміятися і пожартувати ", - згадує мандрівниця.

За жартами, враженнями від мальовничих пейзажів дорога до Виборга пролетіла непомітно.

"Таким чином ми приїхали в Виборг, місто, знаменитий своїми кренделями, мальовничим замком і готелів синьйора Мотти, у якого ми і зупинилися", - розповідає далі А. Керн.

Компанія вирішила заночувати в готелі Мотті, господар виявив до своїх гостей велика увага. "Побачивши важливою постави супутників її - тобто мого - превосходительства і такий великий почту синьйор Мотти прийняв нас з почестями, гідними яких-небудь можновладних принцес, - характеризує прийом А. Керн. - Його італійська пихата ввічливість, улесливі манери і послужливість, незважаючи на докучання, смішили нас до сліз, а деяких майже до істерики. він сфабрикував нам вечерю на славу: все було відмінно приготовлено, а на закінчення ж він з'явився сам з поклоном і кривляннями, ставлячи на стіл два величезних канделябра. Разом з ним увійшла миловидна д вушка з кошиком свіжих кренделів і на питання: чи точно вони виборзькі, - простодушно запевняла, що дійсно виборзькі. Ми довго жартували з Мотти, з нею, нарешті, розійшлися спати ".

Але Анна Петрівна не стулила очей. Ось які враження залишилися у неї про нічному Виборзі: "Маючи звичку не спати влітку ночами, я і цю ніч просиділа біля вікна, милуючись видом на затоку, прислухаючись до плескоту тихих хвиль його і здригаючись часом від заспокійливих вигуків міського сторожа, скрикує іноді під самим вікном "Спіть, добрі громадяни, я вас не буджу!" на зорі з'явився на березі затоки, майже проти вікна, у якого я сиділа, мисливець з рушницею, він відв'язав човник і поплив кудись за дичиною. Цим почалася денна діяльність в місті".

Легко поснідавши, компанія попрямувала до мети своєї прогулянки. До Іматра столичні мандрівники під'їхали тільки "в четвертому або в п'ятій годині" пополудні.

Водоспад Іматри на старій листівці

Всі були голодні і втомилися від палючого сонця і дорожнього пилу. Але, почувши гул і шум водоспаду, смакуючи незвичайне видовище, "забули все шляхові незручності". "За пропозицією Дельвіга, не доїжджаючи до станції, вийшли з екіпажу і попрямували пішки в ту сторону, звідки линув шум водоспаду, щоб при ясному дні поглянути на це диво природи - на чудову Іматра, - передає свої відчуття Анна Керн. - Стежка, ведуча до водоспаду, звивається по густому дикому лісі, і ми насилу пробиралися по ній, безперестанку чіпляючись за гілля. у міру наближення нашого до водоспаду його шум і гул все посилювалися і нарешті дійшли до того, що ми не змогли розчути один одного; кілька хвилин ми продовжували порухатися вперед мовчки, серед оглушливого і разом захоплюючого шуму. і раптом опинилися на краю гострих скель, що оточували Іматра!

Перед нами відкрився вид ні з чим не порівняний. Уявіть собі широку, дуже широку річку, то швидко, то тихо поточну, і раптом ця річка звужується на третю частину своєї ширини сірими, сивими кручами, що стирчать з боків її, і, обмежена ними, падає по скелястому крутому схилу на просторі 70 сажнів в довжину. Тут, зустрічаючи перешкоди від різної форми каменів, вона б'ється об них, шалено клубочиться, кидається в сторони і, пінячись і дроблячись про бічні кручі, обдає їх бризками найменшої водяного пилу, якими покриває, як легчайшим туманом, її береги. Ми то опускалися, то піднімалися, то стрибали на кручі, зрошувані Освіжні пилом, і довго захоплювалися дивовижним падінням алмазної гори, що виблискує від сонячних променів різноманітними переливами світла ".

Увечері компанія ще раз навідалась до водоспаду і побачила захоплюючу картину: "У самого водоспаду місяць вибралася з хмар і освітив киплячі, бурхливі хвилі! Ефект був неописаний. Іматра, посрібленими її променями, здавалася чимось фантастичним; неможливо було відірвати від неї очей! довго ходили ми по стежці, посипаної піском і граціозно звивається між дерев, над клекоче безоднею: принадність і чарівність такої безодні були невимовно ".

Друзі залишилися ночувати на станції, на цей раз все довго спали. Піднялися, коли сонце вже було високо, поснідавши, вирушили в дорогу назад. Однак останні хвилини перед від'їздом вони знову присвятили дивовижному видовищу. ". Зупинилися, проте ж, щоб ще в третій раз помилуватися Іматра. Сонце стояло прямо в лоно ріки, водоспад іскрився золотом і вогнем і був сліпучий; боляче було дивитися. Прощай, Іматра, я, ймовірно, вже більше тебе не побачу! Я прощаюся з тобою назавжди, а коли ми були у берегів твоїх, то кожен з нас давав собі і іншим слово неодмінно знову коли-небудь до тебе приїхати! "

Цій поїздці супроводжували творчі знахідки. На одній станції Михайло Іванович Глінка записав у місцевого візника пісню. "Він підвів чухонца до нас, - так згадується цей епізод в мемуарах Анни Керн, - і змусив його проспівати ще раз свою пісню. З цього муркотіння чухонца Глінка виробив той самий мотив, який так ласкаво і сумно звучить в арії Фінна, в опері" Руслан і Людмила".

Компанія повернулася в Виборг під вечір, розташувалися знову в готелі Мотті. Але невтомний Дельвіг не дав нікому перевести дух і "потягнув оглядати рідкості Виборга і сад барона Ніколаї".

Коли мандрівники вступили в "цей чарівний сад", куди добиралися пішки в супроводі дочки синьйора Мотти, "втома була забута, і захоплення супроводжувало кожен крок".

"Пройшовши повз різних господарських будівель, - записала мандрівниця, - ми опинилися перед великим прекрасним лугом з смарагдово шелковою травою і за ним на високому пагорбі побачили чарівний замок, збагачений вигадливими і разом граціозними прикрасами архітектурного мистецтва. Він нам здавався дорогою витонченої іграшкою - найтоншої роботи; на лузі розкидані кущі з запашними розкішними квітами; тут же на самій середині коштує одна, всього лише одна береза, але яка. просто прелесть! Величезна, розлога, здатна тінню своєї захисти ть ціле суспільство від палючого сонця; гілки з кожного боку падали как0то рівно і, розширюючись донизу, надавали їй вигляду зеленими піраміди; навколо неї ні лавок, ні лавок, ніяких прикрас, ніяких витівок. Вона, як чудова красуня, відійшла від розкішного замку, зупинилася, дивиться здалеку, щоб вдосталь намилуватися їм і виказати на просторі і свою красу ".

Звичайно, не обшили увагою мандрівники джерело: "Позаду замку розкидається гай. При вході в неї, в тіні групи різноманітних дерев, над джерелом нас чекала чудовою краси мармурова наяда.

Провідниця розповіла нам, що вода джерела славиться цілющою силою, смаком і свіжістю; дійсно, я такий смачної води зроду не пива. Вона холодна, чиста, як гірський кришталь, і багато має в собі цілющого ".

Відобразила пам'ять Анни Керн і інші незвичайні пейзажі парку: "Кручі ці, вкриті, здебільшого, різнокольоровими мохами і повзучими рослинами, абсолютно дикі і місцями зриті печерами, всередині яких кам'яні плити доставляють можливість відпочинку. Ця алея - рай в жаркий день. У наприкінці її відкривається море - море без кінця. По кременистих його березі звивається стежка, усипана піском. По цій стежці є кілька чарівних місць, в яких природа так витончено з'єдналася з мистецтвом, що важко відірватися від них. Одне залишилося у мене в пам'яті: це грот, або просто печера, притулок під скалою на самому березі моря. В ущелинах ж скелі, серед мохів і диких каменів, ростуть пишні троянди ". "Багато смаку і любові до справи було в людині, що вмів так прекрасно прикрасити цей куточок, що не покалічивши природи, як це часто робиться. Він, так би мовити, тільки приголубив, приголубив її і тим допоміг їй виказати ще рельєфніше всі свої краси", - таку думку залишила мандрівниця про творця парку Монрепо в своїх мемуарах.

На наступний день друзі повернулися до Харкова.

У 1818 році у подружжя народилася перша дочка - Катерина, в 1921 році - друга - Анна.

Пушкіна Анна Керн зустріла вперше взимку 1919 року. Це сталося в Харкові, в будинку її тітоньки Є.І. Олениною, дружини президента Академії мистецтв Так вона згодом описала цю зустріч: "На одному з вечорів у Оленіних я зустріла Пушкіна і не помітила його: моя увага була поглинена шарадами, які тоді розігрувалися і в яких брали участь Крилов, Плещеєв і інші. За вечерею Пушкін сів з братом моїм позаду мене і намагався звернути на себе мою увагу улесливими вигуками, як, наприклад: "чи можна бути такою гарненькою!".

"Кожну ніч я гуляю по саду і повторюю собі: вона була тут - камінь, про який вона спіткнулася, лежить у мене на столі, біля ВТЕК зів'ялого геліотропа, я пишу багато віршів - все це, якщо хочете, дуже схоже на любов, але клянусь вам, що це зовсім не те ", - зізнавався Пушкін в одному з листів після від'їзду А.Керн.

У початку 1826 року Ганну Петрівна залишила чоловіка, виїхала до Харкова і оселилася там з батьком і сестрою, дочки її виховувалися в Смольному інституті. Кінець 20-х - початок 30-х років були одними з найкращих періодів її життя. У Харкові вона увійшла в коло людей, з якими із задоволенням спілкувалася. Це була сім'я Пушкіних, а також Дельвигов, композитор М.І. Глінка і багато інших, хто збиралися на літературні вечори в квартирі А.А. Дельвіга. У цей період і була зроблена захоплююча поїздка до Фінляндії, в Виборг і до водоспаду Іматра.

Після смерті Пушкіна Ганна Петрівна зберігала все, що було пов'язано з пам'яттю про нього. Однак у важкі в матеріальному відношенні дні їй довелося продати листи поета.