Записки з даху світу

Як з Лхаси доїхати до Шигадзе? Можна було поїхати за новим хайвею, коротко і швидко, але ми поїхали в об'їзд ...

Звичайно це довше і складніше, але значно цікавіше і красивіше! Високі гори, бірюзові озера, високогірні перевали, барвисті яки, гігантські мастіфиі, замурзані дітлахи, намолені храми, величезна ступа і старовинна фортеця - ВСЕ це залишилося б осторонь, якщо б ми вибрали короткий шлях.

Але ми-то хлопці правильні, ми знаємо як їздити красиво)

Записки з даху світу

6:00. Лхаса. Готель «Gorkha Tibet». Висота 3650 м.

Як же я ненавиджу ці ранні підйоми. Але що робити, їхати нам далеко, а з урахуванням обмеження швидкості всього 40 км / ч їхати нам годин 10 не менше. Перспектива не сама радісна, з огляду на те, що наш "Золотий дракон" не найкращий засіб для пересування на дальні відстані. Вся надія на гарні краєвиди за вікном, які повинні будуть згладити всю тряску і незручності.

Але щось я тут записано, треба терміново бігти на сніданок, може бути ще встигну на бекон.

9:20. Долина річки Ярлунг-Цангпо. Висота 3650 м.

Пряма дорога вздовж річки закінчується, автобус повернув у бік високих гір, через які нам належить проїхати. Серпантин дороги ведуть нагору насторожує ... З урахуванням молодецтва нашого воділи стає трохи страшно. Дорога йде прямо вздовж прірви, а огорож тут ніяких немає. Із слабкими нервами краще пересісти на лівий борт.

Я сиджу на правому. Ну ... з богом.

Записки з даху світу

10:30. Перевал Камба-Ла. Висота 4794 м.

Да уж, серпантин не для людей зі слабкими нервами ... Як добре, що ми його проїхали, і нам не доведеться повертатися по ньому назад. Все-таки страшно їхати по такій дорозі, особливо, коли кермо в руках у лихого китайця.

А тут, на перевалі Камба-Ла, на висоті майже 4800 метрів неймовірна краса! З одного боку (з якої ми приїхали) долина річки Ярлунг і вид на той самий пекельний серпантин, який ми тільки що подолали. З іншого - приголомшливий вид на озеро Ямдрок-цо (або Ямджо-Юмцо). Погода чудова, світить сонце, на небі пухкі хмари і озеро дійсно бірюзове. Воно ж так і перекладається - «бірюзове озеро». Але це, говорять не всі озеро, а лише дуже мала його частина, бо саме озеро просто величезна, але дуже хитро розлите між гір. Його навіть називають «бірюзові сережки богині», через його хитромудрої форми (і це дійсно добре видно, наприклад, на картах гугла). Це одне з чотирьох головних священних озер Тибету. Діаспора стверджує, що коли озеро Ямдрок висохне, життя в Тибеті зупиниться.

Записки з даху світу

Як і на багатьох інших красивих перевалах, тибетці не упускають можливості тут трохи підзаробити. Яки і мастіфи тут забивають бабки, позуючи з клієнтами на красивому фоні бірюзового озера. Я взагалі-то собак не дуже люблю, особливо таких здорових, але Леха «купив» одного мастифа, і кличе мене. Піду, приєднаюся до фотосесії.

А дихати тут (на висоті 4800!) Зовсім нелегко ...

11:25. Озеро Ямдрок-Цо. Висота 4410 м.

Спустилися до великого озера для обмивання в його священних водах. Вода крижана! Купатися бажання немає, але вмитися можна і навіть потрібно. А ось пити воду з озера ні в якому разі не можна! Колись тут воювали непальці і тибетці, і трупи непальців осквернили озеро. Кажуть ще, що в цьому озері повно риби, але тибетцям не можна їсти рибу, тому що це одна з їх можливих реінкарнацій. Ну а раз не можна їсти тіебтцам, то і нікому не можна! Глибина озера досягає 60 метрів і взимку воно замерзає. А ще китайці тут побудували ГЕС, і якщо раптом вода в озері все-таки скінчиться, то я знаю, хто буде винен в кінець світу.

Записки з даху світу

Здивував місцевий Остап Бендер, який брав гроші за дозвіл сфотографуватися з якимось священним каменем у озера. Причому стояв він з таким розумним виглядом, ніби він сам його тут і встановив. І найдивніше, що люди платять.

Ну що, перевал пройдено, в озері вмився, настрій бадьорий, самопочуття відмінне, можна і пивка попити.

13:10. Перевал Каро-Ла. Висота 5020 м.

Колись тут було найбільш високогірне бій тибетців з англійцями, а зараз це черговий перевал біля підніжжя гігантського льодовика Каро-ла, висотою 7191 метрів, про що свідчить напис на величезному камені. Самої гори не видно, вона безпросвітно захована в хмарі, тому доводиться вірити напису на камені.

На перевалі працюють ошатні місцеві жителі, продаючи себе для фотографій. Я сфотографувався з групою дітлахів, яким потім роздав цукерки. Діти звичайно були раді, а ось їх мамашки лаялися, не дозволяли їм брати солодощі і вимагали з мене грошей. Але я послав мамашек і надавав дітлахам ще більше цукерок, нехай порадіють заморським солодощів.

Записки з даху світу

Але ж люди тут колись фотографувалися просто так і раділи всьому, що їм давали. Так ... гроші і туристи псують тибетців. Раніше на таких перевалах можна було купити щось тибетське або який-небудь антикваріат, залишений європейськими першопрохідцями, але зараз лавки забиті китайськими сувенірами та намистом. А Леха геть намагаються впарити якогось скорпіона в бурштині, нібито знайденого в горах. Але ми-то знаємо, що це звичайний китайський жук в пластмасі)))

14.20. Перевал біля водосховища на річці Янг-Чу. Висота 4340 м.

Черговий перевал. Чергова краса. Чергова бірюзова вода між гір ...

Записки з даху світу

Але я вже дуже втомився від дороги ... Коли ж ми приїдемо?

Проїжджаючи між цих гігантських гір розумієш всю дріб'язковість свого буття, і які ми крупинки на цій землі. Весь час доводиться дивитися вгору ... і реально страшно від всієї цієї гірської мощі! Відчуй себе мурахою, називається.

15:50. Гьянгдзе. Монастир Пелкор Чходе. Висота 3980 м.

Нарешті ми кудись доїхали.

Ось тут уже справжній Тибет. Стіни монастиря пахнуть старовиною, а туристів практично немає. Все давнє, все справжнє, все так і «пре» Буддизмом і дихає старовиною.

Цей монастир відомий тим, що тут присутні всі 3 тибетські школи - жовті, червоні і різнокольорові. Тому і монастир вийшов «різнобарвний». Тут зібрані святині від різних концесій, і всі вони зберігаються в одному місці. А головною визначною пам'яткою монастиря є величезна ступа (вона ж чорт) Кумбум, яка є найбільшою зі збережених в Тибеті.

Записки з даху світу

Насправді Кумбум - це не просто ступа, а храм у вигляді ступи. Ось він. Сім рівнів, 77 каплиць, 108 кімнат. Всі священні тибетські числа зібрані в одній споруді. Потрібно зробити кору - пройти за годинниковою стрілкою всі рівні і піднятися наверх, відвідавши всі кімнати, кожна з яких прикрашена розписами і статуями різних Будд і Бодхісатв.

Ну що ж, я пішов ...

16:30. Гьянгдзе. Монастир Пелкор Чходе. 4-й поверх ступи Кумбум. Висота 3990 м.

Виявилося, що відкрито всього чотири рівні храму. Далі прохід закритий. Реставрація. Шість років тому, наші перші туристи доходили до самого верху, але сьогодні кора вийшла укорочена ...

Записки з даху світу

На вході взяли 10 юанів за фотоапарат, ну я і відірвався. Зняв майже всі відвідані кімнатки, які мені попалися на шляху. Так що Кумбум можу показати у всій красі.

Сьогоднішні постійні перепади висот і два високих перевалу даються взнаки. Я відчуваю, як пульсують мої віскі, і як тиск б'є по мізках як по барабану. Але нікуди не дінешся, це Тибет, дитинко. А адже ще належить сходження на вершину фортеці Гьянгдзе, яка ось вона, варто зараз переді мною у всій красі.

17:05. Гьяндзе. Підніжжя фортеці. Висота 3980 м.

Колись Гьянгдзе-дзонг (дзонг по-тибетські фортеця) був храмом і фортецею, яка вміщала до тисячі чоловік і захищала місто і його околиці. Цей форт став сумно відомий війною з англійцями, які його в підсумку і зруйнували, але фортеця пручалася довго. Одна гармата імператора, кажуть, воювала проти всіх англійців. Сьогодні фортеця частково відновлена, хоча в основному це все-таки дзонг-руїни. Але звідси, знизу, виглядає цілком собі непогано, і чимось навіть нагадує Поталу в Лхасі. Мабуть все фортеці в той час будувалися за одним проектом.

Записки з даху світу

І знову сотні сходинок, і знову далека дорога вгору. Зате обіцяють відмінний вид на місто і на монастир, який ми щойно відвідали. Подивимося ...

17:10. Гьянгдзе-дзонг. Підніжжя. Висота 3980 м.

17:25. Гьянгдзе-Дзог. Зворотній бік. Висота 3980 м.

Все-таки перемогли допитливі! Правда, для того, щоб знайти вхід довелося зробити невелику пішу екскурсію навколо фортеці по місцевим житлових кварталах. Квартали як квартали, на вулицях лежать корови, бігають замурзані дітлахи, а вздовж дороги все ті ж колоритні будинки з оздобленими воротами і чорними вікнами. Гід наш тупить жорстко, запитує у всіх зустрічних куди нам іти. Але навіть я знаю куди йти, адже покажчики он висять і все вказують.

Записки з даху світу

17:35. Гьянгдзе-дзонг. Головні ворота. Висота 4060 м.

Підйом до головного входу виявився пологим, без сходинок. Мабуть, він спеціально зроблений для машин і інших транспортних засобів. Це і зрозуміло, фортеця на реконструкції, а піднімати тонни будматеріалів по сходах нікому не цікаво.

Квиткова каса закрита. Ніяких контролерів не видно, лише невелика група робітників щось робить далеко. Ну і добре, підемо без квитка!

Нагору ведуть дві дороги - справа дуже круті сходи нагору, ліворуч більш полога, але вона веде в обхід. Крута права перекрита, висить табличка «прохід закритий», та й вид її не вселяє довіри. Підемо по звичайній, заодно і замок подивимося.

17:45. Гьянгдзе-дзонг. Висота 4110 м.

Під час британського завоювання Тибету в 1903-1904 роках в Гьянгдзе йшли запеклі бої, а цю фортецю англійці дуже довго не могли захопити. Зрештою, вони привезли сюди гармати і просто розбомбили фортеця майже дощенту. Що залишилися в живих ченці, щоб не бути захопленими британцями, зістрибнули з обриву фортеці і розбилися. І ми зараз сидимо якраз на тій самій майданчику, з якої вони стрибали вниз.

Записки з даху світу

Обрив дійсно високий, і стрибок вниз, думаю, дасть 100% летальний результат. При цьому ніяких огорож або захисту тут немає, стрибай не хочу.

А ще звідси відкривається прекрасний вид на монастир Пелкор Чходе, з якого ми прийшли. Вид, звичайно, шикарний! Та й навколо красотища.

Фортеця активно реконструюється, багато ходів перекриті, всюди розкидані будматеріали. Правда, будівельників я поки бачив тільки внизу.

18:00. Гьянгдзе-дзонг. Висота 4130 м.

Поки бродили по руїнах і шукали прохід до вершини зустріли групу росіян. Виявляється, не одних нас сьогодні занесло в таку далечінь, і інших дурнів тут в такий час вже немає. Насправді я був дуже здивований побачити тут наших співвітчизників. У китайському Тибеті російських мандрівників одиниці. А тут бац, спускаються по камінню якісь білі і лаються матом, таким знайомим російським матом.

Але ось вона, найвища точка фортеці. Якимись обхідними стежками ми сюди все-таки залізли. GPS показує висоту 4130 метрів. Звідси, з вищої точки фортеці видно все! Особливо добре видно далеко темні хмари, які, як мені здається, йдуть прямо на нас. Так що краще не затримуватися і починати спуск ...

18:30. Підніжжя Гьянгдзе-дзонг. Висота 3980 м.

Росіян не перемогти. Душа не витримала і не захотіла йти в обхід. Спустилися по тій самій крутими сходами, де "прохід заборонено". Ну ми ж росіяни, ми завжди ліземо туди, де закрито, до того ж ми по-китайськи не розуміємо. Як стадо, один пішов - і все за ним. А сходи дійсно крутувата, градусів 60 не менш, та й тримається «на соплях». Але коли пройшов половину шляху, повертатися вже пізно, тим більше повертатися вгору ...

Але все обійшлося, ніхто не постраждав, і зараз ми стоїмо біля автобуса і чекаємо інших, які пішли безпечною дорогою. А я тим часом годую місцевих дітлахів цукерками. Вони такі класні, тікають від мене, ховаються, заграють, і радіють тим маленьким подарункам, які я для них приготував. Я не втримався, пофотографував трохи, хоча ще на вершині фортеці зачохлив всю фототехніку і не хотів сьогодні більше нічого знімати ..

Вже хочеться їсти, а до Шигадзе ще 90 кілометрів, і це як мінімум 2 години шляху. Та й небо все темніше і темніше - по всій видимості, будемо їхати під дощем ...

21:20. Шигадзе. Готель. Висота 3850 м.

Ех, дороги .... Доїхали, і слава богу! А Шигадзе - велике місто за місцевими мірками. Це відразу видно по ширині вулиць і кількості ілюмінації й магазинів на вулицях міста. Ну це і не дивно, це ж друга столиця і друге за чисельністю населення місто в сучасному китайському Тибеті!

Ось же дивна річ, на кшталт весь день сидиш в автобусі, а втомився як собака.

Інтернету немає, а дощ за вікном не залишає ніяких варіантів на вечірнє проведення часу, крім як їсти, пити і спати ... На тому і вирішимо, тим більше завтра має бути дорога не менше далека, ніж сьогодні.