Водоспади річки кутарка - зі рго

Одним з найцікавіших місць, близько розташованих до межі міста Сочі, є басейн річки Кутаркі. Недалеко від вулиці Леселідзе сховалася невеличка річка з декількома притоками, на яких приховується понад тридцять водоспадів, в тому числі досягають 20 метрів висоти. Кутарскіе водоспади подібні приховані озерам в районі Кардивач: можна просто пройти повз, хоча ось вони - недалеко, за гіркою!

Співробітниками відділу екотуризму СО РГО були проведені більше десятка експедицій по басейну цієї дивовижної річки. Результатом стало досить докладний його опис. Ми пропонуємо вам уривок з підготовлюваного зараз до видання "Путівника по пішохідних маршрутах Великого Сочі", присвячений Кутарке.

Водоспади річки Кутаркі

Річка Кутарка є лівою притокою річки Сочі і славиться безліччю своїх водоспадів. На річці з її невеликими чотирма притоками налічується понад тридцять водоспадів. На ній же розташований знаменитий Царський водоспад. Однак це прекрасне явище природи відомо лише невеликій кількості любителів.

Річка протікає по території села Пластунка, і своєю назвою зобов'язана то чи грузинському переселенцю, то чи місцевому хутірця.

На автобусі №114 доїжджаємо від ж / д вокзалу до кінцевої зупинки на вулиці Леселідзе. Перед нами міст, який переходити не потрібно. Повертаємо направо і йдемо вздовж річки. По дорозі зустрічаємо каменедробарку, переробну річковий кругляк в гравій. Перший поворот наліво наш. Йдемо до річки і уздовж неї проходимо до моста через річку. Це Кутарка. Переходимо міст і через двісті метрів виходимо до будинків. Річка праворуч від нас.

Перший притока річки Кутаркі

Отже, йдемо по дорозі до найближчого будинку. Зліва від нього протікає струмок. Уздовж нього і слід йти. З'являються червоні марки спочатку на бетонних стовпах, потім на каменях і деревах.

Слабка стежинка відразу спускається в русло струмка, потім трохи піднімається і знову падає в нього. Доводиться йти по камінню. Влітку, коли води в струмку мало, це не проблема. Взимку можуть знадобитися високі чоботи.

Легко проходиться завал з тонких осик, спиляних при прокладанні ЛЕП. Величезні залізні вишки добре видно по обох бортах ущелини.

Попереду ще один завал з товстих дерев, що впали. Він більш труднопроходім і приховує 2-х метровий водоспад - перший за рахунком на цьому припливі. Хаотичне нагромадження колод найлегше обійти по схилу зліва по ходу руху. Підходимо до двох водоспадів, по 3 метри кожен. Вище вже проглядає величезний водоспад. Щоб підійти до нього ближче, доведеться подолати стінку - справа, по ходу руху. Ми потрапляємо до підніжжя цього велетня, який більше 20 метрів заввишки.

Намилувавшись красою, вибираємося наверх ущелини по крутому схилу, праворуч по ходу руху. Марки на деревах і слабка стежинка. Це єдиний і найбільш зручний шлях підйому. Протяжність близько 150 метрів. Однак деяким він може здатися дуже крутим, особливо у верхній частині. В такому випадку слід повертатися назад по вже пройденому шляху.

Виходимо до ЛЕП. І далі можливі 2 варіанти. Перший - повертаючи праворуч, по вододільному хребту, повз трьох вишок ЛЕП до Мосту спускаємося вниз до першого будиночка на Кутарке. Звідки, власне, і починався маршрут. Спуск займе не більше 25-30 хвилин. Це короткий варіант. Якщо у вас мало часу, скористайтеся ним.

Другий варіант - не виходячи до ЛЕП, повертаємо вліво по ходу руху, обходячи, таким чином, 20-метровий водоспад зверху. Трохи спускаємося і продовжуємо йти вздовж першого припливу. Якщо різко спуститися вниз, то слабка стежка приводить до дерев, що звисають над крутим обривом. Міцно чіпляючись за коріння буків, легко спуститися в русло припливу.

Відразу нижче за течією помічаємо 3-х метровий водоспад. Це 4-й за рахунком знизу водоспад на цьому припливі. Йти легко і зручно по камінню. За поворотом невеликий водоскат. Приблизно через 200 метрів від спуску підходимо до наступного, 5-му за рахунком водоспаду висотою близько 6 метрів. Обійти його не представляється можливим. Повертаємося назад до місця спуску і знову піднімаємося.

Йдемо приблизно 250 метрів уздовж річки зверху. Стежити за марками на деревах! Тут зручне місце спуску в русло. Йдемо, перестрибуючи з каменя на камінь, долаючи водоскат по товстому колоді. Незабаром зліва по ходу руху бачимо, що в наш приплив впадає струмок. Влітку він повністю пересихає, але взимку і після сильних дощів його два семиметрових водоспаду, між якими знаходиться водоскат, представляють значне видовище.

Велика червона стрілка на товстому буку показує, що можна рухатися і далі.

Вище за течією розташовані ще 4 плиткових водоспаду, висотою від 3 до 4,5 метрів. Плиткових, бо вони утворені масивними природними кам'яними плитами.

Шлях до них перекривають кілька завалів, які досить легко обходимо по глинистих схилах праворуч по ходу руху. Останній з водоспадів практично не проходимо. Ідея обійти його справа по дуже крутому схилу, хапаючись за кущі рускуса, здається дуже небезпечною. Безпечніше повернутися назад приблизно 20 метрів і по слабкій стежці, що ліпить до схилу, піднятися наверх. Є марки. За ним слідує йти приблизно 30 метрів вперед. Потім вони відходять від припливу, т. Е. Повертають направо і йдуть в напрямку лісової дороги, що йде по гребеню, який розділяє 1 і 2 приплив Кутаркі. На останній ділянці стежки немає, і необхідно орієнтуватися тільки по маркам. Якщо піти вправо по лісовій дорозі, то неодмінно незабаром потрапите на вищевказану ЛЕП і звідти на Кутарку.

Але продовжимо шлях уздовж притоки. Зверху можна розгледіти невеликий водоскат, 2-х метровий водоспад, трохи вище - довгий водоскат і ще 3 водоспаду висотою 3 м, 5 м, і 2 метри перед кам'янистою дорогою, що зв'язує верхів'я перших двох приток з вулицею Леселідзе. Добре видно, що вище цієї дороги 1-ий приплив утворюється злиттям 2-х маленьких потічків, які не становлять великого інтересу.

Якщо піти по вищезгаданій дорозі вправо, то незабаром потрапите до городів і садів садівничого товариства «Зоря Пластунки» з невеликим рукотворним ставком перед ним. Повз цього ставка вниз йде добре набита стежка в русло другого припливу Кутаркі. Спуск приблизно 200 метрів до головної стежки на другому припливі.

Якщо по дорозі повернути ліворуч, то через 30-40 хвилин, нікуди не звертаючи, потрапите на кінцеву зупинку автобуса № 114.

Уздовж дороги навесні рясно цвітуть високі кущі бузини лікувальної, крихітні білі квіточки якої широко застосовуються в народній медицині. Солодкий і глибокий запах розноситься по всьому лісу. Деяким людям він не подобається. Ніжні квіточки слід обов'язково висушити перед використанням. Запах змінюється - стає вишуканим і шляхетним.

другий приплив

Стежка йде вліво, і через сто метрів перед нами постає красень-водоспад «Лісовий дух» близько 11 метрів заввишки. Ми піднялися на 130 метрів над рівнем моря. Тут прекрасний столик з лавками. Можна посидіти, попити чаю і помилуватися Божої красою. Стежка далі переходить приплив. На іншій стороні на дереві трикутні марки, які вказують дорогу. Після дощів зліва починає оживати водоспад «Світлий», що падає з 12-метрового уступу. Стежка піднімається по схилу. Тут сланцева осип. Тримаємося за прив'язану палицю і піднімаємося. Стежка розгалужується. Прямо стежка виводить до наступного водоспаду, який називається «кошлаті». Вам стане зрозуміло чому, коли підійдете ближче. Водоспад 8-9 метрів, своєрідний. Повертаємося на розвилку. І продовжуємо наш шлях, піднімаючись нагору. Стежка добре маркована. Піднявшись на гору і пройшовши двадцять метрів, виявляємо ще одну розвилку. Вправо-вниз йде стежка з маркою «ВДП». Це спуск до верхньої частини водоспаду кошлаті. По руслу, перейшовши приплив вище, по правій стороні можна пройти до 7-метровому водоспаду «Коса русалки». Дуже красивий водоспад, оточений напівкруглим амфітеатром, зарослим ліанами.

Продовжуємо наш шлях знову від розвилки. Стежка йде по гребеню на висоті 215 метрів над рівнем моря, поступово переходячи в стару дорогу. Дивіться за марками.

За поваленим коренем дорога знову стає стежкою. Справа буде марка з двох трикутників, що показують спуск вправо. Йдемо по ним. Через 25 метрів - розвилка. Стежка вправо-вниз по косогору спускається до притоку. Направо за течією притоки виходимо послідовно до 2,5-метровому водоспаду, 1,5-метровому водоскат і 3-х метровому водоспаду «Веселий гном». Через 50 метрів від «гнома» водоспад «Коса русалки».

Ліворуч проти течії проходимо до 3,5-метровому красивому водоспаду, який падає з широкою скельної стінки. До речі, з цього місця видно майже весь верхній каскад з трьох водоспадів.

Якщо на розвилці вгорі йти наліво, то виходимо до майданчика над двома верхніми водоспадами: нижнім близько 6 метрів заввишки і верхнім - 12 м. Каскад з трьох верхніх водоспадів називається «Три феї». До самого верхнього водоспаду можна спуститися по вузенькій стежці. До другого раніше можна було спуститися по мотузці. Але, на жаль, її хтось поцупив. Повертаємося назад тим же шляхом.

текст і фото: Г. Поплавський, Д. Іванцов

Увага: СО РГО не несе відповідальність за Вашу безпеку на даному маршруті, і рекомендує його проходження під керівництвом досвідчених гідів.