Великий Тхач.

Масив являє собою типову Куеста з пологим трав'янистих північним схилом і скелястими південними і західними стінами, його характерний силует, утворений асиметричними (пологими на північ і крутими на південь) вершинами гір Великий і Малий Тхач добре видно з багатьох населених пунктів і хребтів Західного Кавказу. Довжина стіни Великого Тхача - 10-12 км. Перепад висот від 100 до 300 метрів.

Основний орографічної одиницею району є Передовий хребет, в зону якого входить описуваний ділянку, на ньому виділяються (з півночі на південь) вершини Козачий Пікет (одна тисяча сто вісімдесят чотири м), Великий Тхач (2368.4 м), Малий Тхач (2238 м), асбестно (2285 м ) і Ачешбок (2486 м), на схід від якого відходять хребти Агіге (2311 м) і Скрині (2200 м).

День перший. Мостовськой - Баронова Поляни - п. Тхач.

Велика частина групи у нас була з Сочі (10 осіб), так як маршрут був запланований до пункту по ТСК, в четвер увечері ми виїхали з Сочі, на мікроавтобусі, і кілька людей у ​​нас були з Новоросійська (2 людини), разом в групі вийшло 12 чоловік. Вранці домовилися зустрінеться в п. Мостовський у Михалича будинку, який нас і закидав на УАЗі до Баронова Полян. О 6 ранку ми були вже на місці, поки основна група займалася упаковкою рюкзаків і приготуванням сніданку, то друзям з Новоросійська ми пояснювали як до приїхати до нас. Хвилин через 15 ми були всі в зборі. Мікроавтобус ми відпустили, а легкову машину ми припаркували у Михалича в гаражі. Михалич його дружина, дуже гостинні люди, допомогли нам в приготування сніданку, ми у них залишили дещо які речі, що нам не потрібно в поході, і припаркували машину в гаражі, за це вони з нас і рубля не взяли. О 8 ранку ми виїхали на двох УАЗах, буханець і напівпричіп.

Наші бойові коні.

Великий і малий Тхач

Від Мостів до Баронова Полян їхати приблизно 2,5-3 години. Дорога місцями шикарна, можна проїхати і на пузотеркі, а місцями я думав і Уазу це не під силу, але ми проїхали і не разу не де не застрягли, тільки що пару раз бамперами чіпляли. По дорозі ми заїхали на Мармуровий кар'єр, він виявився давно закритий, Михалич, розповів що в недавньому минулому тут йшла видобуток мармуру, але з огляду на те що порода молода вона тріскалася і ламалася, видобуток призупинили. На останньому нашому підйомі у Михалича трапилася біда, на УАЗі порвали задній міст.

Години через ми прибули на місце початку нашої пішої частини маршрута- Баронова Поляни. тут ми вивантажилися, до упакували свої рюкзаки, подивилися на наш майбутній маршрут, з Баронова полян відкривається прекрасний вид на Великий і Малий Тхач, видно Чортові Ворота і Ачешбокі.

Вид з Баронова полян на Великий і Малий Тхач. Ачешбокі.

Великий і малий Тхач

Початок стежки до гори Великий Тхач починається від Боронових Полян, початок стежки треба знайти, стежка влітку дуже добре заростає, туристи тут майже не ходять, в основному лише ходить народ на балаган Соколова- на конях. Більшу частину шляху, стежка йде по лісі, тільки перед самим перевалом виходимо в субальпійські зону.

Кілометри через 3 ми зупиняємося на невеликій галявині на перекус, по шляху було пару болотистих місць-стежку сильно коні подразбілі. На цій галявині розвилка стежки, права йде до балагану Соколова і далі можна пройти до п. Тхач, при цьому зробити гак в 3-4 км, а ліва стежка йде по хребту, але вона слабовиражени, доводиться місцями дивитися в навігатор. Тут же на галявині є річка, метрів 300 пройти по стежці в сторону балагану Соколова. Ми звичайно йдемо по лівій стежці, тут я бував і з орієнтуватися на місці проблем не було, пошкодував тільки про одне, я йшов в шортах, а кропиви тут хащі ... Ох ноги і горіли)))) Години через півтора виходимо на розвилку з хорошою стежкою, право на балаган Соколова, ліва стежка йде до п. Тхач. Здавалося б що перевал тут вже поруч, вже зовсім близько стіни Тхача, але йти нам ще близько 3 годин. В годин 5 вечора ми виходимо на п. Тхач, тут же є місця для ночівлі, вирішуємо залишатися тут або йти далі до балагану Вторинний (ще близько 1 км йти під стінами Великого Тхача). Подивилися на наявність води в джерелах, один виявився пересохлі, другий цілком придатні для пиття і приготування їжі. Залишаємося на перевалі. Вечеря. Посиденьки біля багаття (з дровами тут проблема, доводитися ходити далеко, краще готувати на газу).

Вид на Великий Тхач з табору.

Великий і малий Тхач

Перевал Тхач-вершина Великий Тхач- траверс Малий Тхач- західний Ачешбок.

Вранці у нас не було запланованого раннього підйому, все таки позначається усталость- їхати всю ніч, до ладу не спати, та й підйом на перевал відняв багато часу і сил, тим більше для кого то це був перший похід або другий. Поспати довго нам все одно не вдалося, нас підняло сонце, нагріло так намети що дихати там не чим було. Сніданок і збори на вершину Великий Тхач, основна частина групи зібралася йти на вершину, і кілька людей залишилися в таборі, вирішили погуляти в околицях.

Вид на табір з вершини Великий Тхач.

Великий і малий Тхач

О 8 ранку ми виходимо в сторону вершини Великий Тхач, підйом у нас зайняв приблизно 1,5 години, постійний набір висоти, вершина технічно не складна, проходиться всюди ногами. На вершині помилувавшись прекрасними видами, погода на стільки хороша була що нам відкрився красень Ельбрус, так нам відкрився вид на Малий Тхач і Ачешбокі.

На фото Малий Тхач, асбестно і Чортові Ворота з Ачешбокамі.

Так як час нас підтискав, довелося бігти назад до табору, через годину ми були в таборі де нас чекав обід. Після обіду зібравши табір ми висунулися далі на маршрут. Йдемо в сторону Малого Тхача, метрів через 300 виходимо на галявину невелику, ще одне місце для табору, з галявини йде дві стежки, права стежка йде через вершину Малий Тхач і спускається на основну стежку, ліва стежка йде траверсом Малий Тхач. Так як в часі ми обмежені, траверсуємо вершину.

Загальна фото на тлі Малого Тхача.

Великий і малий Тхач

Від Малого Тхача приблизно близько години ходу і ми під асбестно, тут є хороша стоянка для туристів, відкриваються шикарні види на Великий і Малий Тхач з одного боку, і з іншого боку Ачешбокі, вирішуємо зупиниться тут на ночівлю. Поруч зі стоянкою є джерело, але виявився каламутний, йдемо далі дивитися ще один джерело, йти метрів 500 джерело пересох. Зустрівши 3 туристів дізналися звідки йдуть, йдуть з боку Чортових Воріт, кажуть що там теж ближній джерело пересох, за водою доведеться ходити метрів за 700 так, проблема. Повертаємося назад до групи, і вирішуємо йти під стіни вершини Західний Ачешбок- є балаган і поруч тече невеличкий струмок. Все не багато засмутилися, не хотілося йти звідси, тут шикарні види, і хотілося зустріти світанок на вершині асбестно.

Вид на Чортові Ворота і Ачешбокі, з асбестно.

Але вихід один, потрібна вода, і йдемо під Західний Ачешбок. Години через півтора ми були на місці, балаган звичайно зовсім продірявився, але видно що за ним періодично стежать, підлогу в балагані заземлення, та й в повний зріст не розвернешся. Хто вирішив заночувати в балгане, але все в основному поставили намети. Увечері багаття, вечеря і посиденьки біля багаття.

Балаган по стіною Західний Ачешбок.

Великий і малий Тхач

День третій. Західний Ачешбок- Чортові ворота-Притулок Тхач.

Підйом о 6 ранку, сніданок і збори табору, сьогодні у нас найскладніший день, нам треба буде пройти близько 15 км, та ще й в планах піднятися на перевал Чортові Ворота, та й машини у нас замовлені на 3 години дня.

Перевал Чортові Ворота, на задньому плані Західний Ачешбок.

Великий і малий Тхач

Вийшли ми з табору в 8 ранку, нам треба буде пройти небагато назад близько 2 км, через км ми вийшли на розвилку, кілька людей бажає піднятися на перевал Чортові Ворота, інші чекають їх не багато далі на наступній розвилки. Близько години хлопці бігали на перевал, а решта засмагали і фотографувалися.

Вид з розвилки. Шлях додому.

О 10 годині ми виходимо в повному складі, в зворотний шлях-додому. Кілометри через 3 км ми виходимо на стоянку для ночівлі, хочемо зробити перекус, але за водою майже йти з кілометр, а особистих запасів не так вже й багато вже, вирішуємо йти далі і по шляху зробити перекус, по шляху були джерела, але 12 осіб з них не напоіть- майже пересохли.

Вид на Великий і Малий Тхач зі стоянки.

Великий і малий Тхач

Стежка скоро переходить в дорогу, і по дорозі нам ще топати близько 8-9 км, в дорозі даремно час не втрачаємо, збираємо шипшина, тут він як кавуни на ветках- великий і стиглий, і збираємо мяту- давно такого ароматного не зустрічав. Втома дає про себе знати і останні 3 км йдуть дуже важко, плюс до цього ми ще не перекушували, так тільки цукерки та шоколад, а їсти хочеться. Доходячи з кілометр до притулку, ми зупиняємося на перекус, тут повноцінний струмок тече, напилися і наїлися досхочу. Через 20 хвилин ми на місці-притулок Тхач, тут нас вже чекають Уази, поки нас чекали наші водії, вони час даремно не втрачали, назбирали кілька відер грибів.

Через 2 години ми знову у Михалича будинку, де збираємося і переодеваемся.В планах було ще відвідати гарячі джерела, але спустилися пізно, в цей раз без них. Михалич показав нам свою колекцію амонітів, вони велика і прекрасна. Деякі сторгувалися і купили парочку, так само Михалич заготовлює лікувальні трави, їх теж можна прикупити у нього. Прощаємося з Михайловичем і двома учасниками нашого походу (їм їхати до Новоросійська), і виїжджаємо в зворотний шлях в Сочі.

Погода все дні радувала, світило сонце, ночі були ясні.

Таймінг по днях.

Маршрут на карті.

День перший. Баронова Поляни- п. Тхач

Пройдено близько 12 км.

День другий. п. Тхач- Західний Ачешбок.

Пройдено близько 15 км.

Великий і малий Тхач

День третій. Західний Ачешбок- притулок Тхач.

Пройдено близько 14 км.

Рекомендації по маршруту.

-З собою беріть 1,5 літрові пляшки, на маршруті з водою проблемно, постійно наповнюйте в струмках і джерелах при першій нагоді
-На перевалі Тхач є два джерела, але вони можуть бути пересохлими, можна пройти далі до балагану Вторинний, необхідно йти в сторону лісу, під стінами Великого Тхача.
-На ночівлю можна зупиниться за перевалом Чортові Ворота, між Східним і Західним -Ачешбоком, є джерела і стоянка, а вранці піднятися на Східний Ачешбок, підйом не складний приблизно як на Великий Тхач.
-Майже на всьому маршруті є стільниковий зв'язок
-На вершині Великий Тхач і Східний Ачешбок можна зустріти місцевих обітателей- сарн. -періодичних ходить ведмідь.
-На маршруті краще користуватися газом, з дровами проблемно, їх толком ніде немає.
-Контакти для закидання з Мостовського: 89181649365 Михалич (Уаз Буханець), 89183139489 Діма (Уаз Буханець)

Спорядження в поході.

Подорожуйте і бережіть природу. Дякуємо.

Фото: Іван Аборнев, Артур Коваленко
Більше звітів можна подивитися на сайті.