Риболовля на Адріатичному морі

Чи доводилося Вам ловити рибу в море? - З таким запитанням звернувся до мене албанський інженер Піро Бежанов, коли ми підходили до залитої яскравим південним сонцем площі Скандерберга в центрі Тірани.

- Жодного разу в житті. Завжди рибалив тільки в річках і на озерах, - відповів я.

Саме такої відповіді і чекав інженер. Він відразу пожвавився і з властивим тільки істинним жителям півдня темпераментом почав захоплено розповідати про цю, на його думку, найцікавішою і видобутком рибної ловлі.

Слухати його було цікаво, а розповідав він так весело, жваво і цікаво, що я не помітив, як ми перетнули площу, обігнули старовинну мечеть, пройшли повз будівлю міського театру і опинилися біля під'їзду готелю Даічі, звичайно Лазневе готелі набагато краще ніж ця готель. Тут ми розлучилися. На прощання інженер взяв з мене слово, що в найближчу суботу ми неодмінно поїдемо разом на узбережжі, і він присвятить мене в усі таємниці морського лову.

Ловити рибу в Адріатичному морі! Який рибалка встоїть перед такою привабливою пропозицією. Моя рибальське душа раділа. Як я шкодував, що, виїжджаючи з Ленінграда в Албанію, не прихопив з собою ніяких снастей. Не було, звичайно, сумніви в тому, що всім необхідним для рибного лову мене забезпечить Піро, але краще б мати свої, звичні і перевірені снасті. Але ж, крім снастей, потрібна ще наживка. Як і де її роздобути?

За день до від'їзду я вирушив рити земляних черв'яків. Важкий це виявився працю. Грунт в Албанії виключно суха і кам'яниста, і завдання відшукання в ній черв'яків виявилася не простий. Все ж їх вдалося знайти в одній з канав під торішніми гнилими листям. Чи не знав я тоді, що займаюся марною роботою. Земляний черв'як виявився абсолютно непридатною насадкою при ловлі в солоній морській воді.

Нарешті настав день від'їзду. Година їзди по залізниці, і ось ми вже в портовому місті Дуррасе, розташованому на узбережжі Адріатичного моря. Зійшовши з поїзда, мій супутник пішов діставати човен, а я відразу відправився знімати номер в міський готель з російською назвою «Волга». Але пора представити мого албанського товариша.

Інженер Піро (в Албанії прийнято називати один одного по імені) - типовий представник нової албанської інтелігенції. Незважаючи на свою молодість, він уже брав участь у партизанській війні, закінчив вищу освіту в Радянському Союзі, а повернувшись на батьківщину, будував першу в країні залізницю з Тирани в Дуррас. Тепер близько року ми працюємо разом. Більш виконавчого і енергійного помічника важко побажати. Але чому так довго немає мого албанського товариша? А, ось нарешті і він!

- Все в порядку! Човен буде очікувати нас вранці в умовленому місці, - радісно повідомив Піро, стрімко вриваючись в номер.
- Прошу помилуватися на наживку. Я її назбирав по берегу.
- З цими словами він поставив на підвіконня велику консервну банку, повну морських черепашок.

На моїх черв'яків, яких я в свою чергу урочисто вийняв з рюкзака, він не звернув ніякої уваги.
Присівши до столу, ми зайнялися підготовкою рибальських снастей. Я попросив Піро хоча б коротко розповісти про особливості майбутньої лову.

- Ловля на море дуже цікава і добутлива, а снасть, як бачите, дуже проста: сатурнову шнур з гачком і грузилом - ось і все. Вранці зграї кефалі близько підходять до берега.

Місцезнаходження зграї легко виявити, тому що до неї завжди спрямовуються птиці-рибалки: баклани, пелікани і чайки. Під'їжджайте туди на човні, і улов буде забезпечений. Попереджаю, що іноді замість кефалі може схопити невелика акула, яка або порве снасть, або доставить багато клопоту при втягуванні її в човен. Ось - коротко, а все інше побачите завтра вранці самі. Давайте краще вечеряти і лягати спати.

Мені не спалося. У номері було душно, і я вийшов на балкон. Чудова картина відкрилася переді мною. Море, що має днем ​​при яскравому сонячному світлі колір бірюзи, зараз було темно-ліловий. Поверхня його фосфорилася; вона світилася якимось м'яким таємничим світлом. Стояла урочиста тиша. Теплий, по-південному ласкавий повітря було напоєне ароматом квітучих троянд. Яка чудова природа, яка чудова країна!

А який чудовий волелюбний героїчний народ населяє цю країну! З молоком матері увібрав в себе албанець пекучу ненависть до своїх поневолювачів. Століттями його гнітила жадібна і жорстока султанська Туреччина, грабували хижі лицарі Венеції, нещадно експлуатували власні феодали-поміщики. У 1939 році країну окупували італійські фашисти, а в 1943 році сюди вторглися гітлерівські війська. Але ніщо не змогло зломити маленький героїчний народ. За допомогою братської Радянської Армії народ вигнав окупантів з рідної землі, і вона нарешті зацвіла вільної, радісним і щасливим.

Почало світати, коли ми прийшли на берег моря. На гладкій, як дзеркало, тепер уже темно-блакитний його поверхні за півкілометра від берега рухалися якісь чорні точки.

- Дивіться, баклани вже почали лов, ці рибалки не просплять! Сідайте на корму, я буду веслувати, - кинув мені Піро.

Поява човна нітрохи не потривожили птахів. Вони продовжували невпинно пірнати. Лише деякі з них, витягнувши довгі шиї, повернули в наш бік свої маленькі голови з прямим тонким дзьобом, загнутим на кінці гачком. Зовсім по-іншому поводилися чайки. Вони відразу підняли тривожний крик і стали кружляти над нашими головами. У променях сонця, що сходить вони здавалися не білими, а рожевими. Навколо нашого човна раз у раз вискакували з води великі сріблясті риби. Це грала ад-ріатіческая кефаль.

Справою кількох хвилин було встати на якір і закинути наші невибагливі снасті. Першим витягнув кілька риб поспіль Піро. У мене не клювало. Ось тут-то я і зрозумів, що земляний черв'як, як насадка, нікуди не придатний. Морська вода з великою концентрацією солі миттєво розчиняє хробака; на гачку залишається лише найтонша прозора плівка.

Довелося взяти приклад Піро і насадити на гачок вміст черепашки. Закид - і відразу ривок. Поспішаю скоріше вибрати шнур. Кефаль йде верхом, вона перекидається, вискакує свічкою. Кілька бакланів спрямовуються до неї, але схопити не вирішуються, а лише супроводжують її на відстані. Нарешті - риба в човні, де вона відразу затихає і тільки важко ворушить зябрами.

Так ось чому кефаль у нас на Чорному морі звуть Лобанов! Риба має широкий потужний лоб і два маленьких очі, які дуже близько поставлені один до одного. Плавець кефалі дуже колючий. Я відразу поранив собі руки, коли знімав рибу з гачка.

Тепер ми обоє поперемінно витягуємо рибу за рибою. У цьому змаганні все ж першість залишається за Піро, так як я, видно, погано засікаю, і кефалі часто зриваються біля самого човна. А чи не спробувати зловити рибу побільше?

З цією метою я прив'язав до волосіні великий гачок і насадив на нього відразу вміст декількох черепашок. Клювання довго не було. Вирішивши перевірити наживку, я став обережно вибирати шнур в човен. Найсильніший ривок! Шнур врізається в руки, завдаючи досить відчутно біль. На допомогу до мене спрямовується Піро. З великими труднощами ми подволоклі до човна майже метрову сіру рибину.

- Акула, акула! Я Вам говорив, - закричав Піро.

Але підняти рибу в човен не вдалося. Вона кинулася з такою силою, що сатурнову шнур товщиною 0,5 мм лопнув, як звичайна нитка.

У прозорій воді було добре видно, як повільно відпливав хижак від човна, тихо ворушачи своїм гострим хвостом. З його пащі стирчав метровий шматок шнура.

Взявши більш товсту жилку, я знову закинув її «на акулу», але так і не дочекався клювання. Піро все-таки спіймав невеликий екземпляр, близько трьох кілограмів вагою. Акула мала сіру спину, біле черево, круглу зубасту пащу і злі маленькі вічка. Тіло риби було виключно струнким. Його форма нагадувала корпус маленької підводного човна. Луски на рибі не було, шкура ж була жорсткою і колючим, як наждачний папір.

Непомітно пройшло кілька годин. Зі сходом сонця зграї кефалі почали відходити від берега. За ними навздогін кинулися невтомні баклани і крикливі чайки. Клювання припинився. Знявшись з якоря, ми стали гребти до берега. Тут нас чекав господар човна, якого ми щедро одягли спійманої рибою. Цілий день відпочивали ми на Адріатиці: купалися, засмагали. У Тирани повернулися пізно ввечері.