Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

Селище Пшада, розташований за Архипо-Йосипівка і відноситься до Геленджикская району Краснодарського краю, є вельми цікавим і насиченим пам'ятками місцем для туризму всіх мастей - від матрацного і джипінг до етно- вело- і Каньонінг. Місце дуже популярне, відомо, мабуть, в першу чергу, як долина водоспадів і долина дольменів. Дійсно, уздовж русла річки Пшада від селища, а також уздовж русла численних щілин - приток річки, знаходиться безліч водоспадів і дольменів. Нарешті, прийшов час відвідати ці місця і нам.

Склад - 3 людини: моя мама, Олена і Я. Закидання на моїй машині з Краснодара. Машину поставили на стоянку за таксою 200 рублів / добу (хоча у нас майже півтори доби вийшло), дуже зручно. Місце парковки відзначаю тут (заїхавши в місто і проїхавши Магніт, майже відразу згортати направо - навпроти магазину "М'ясо" - на вул. Червоної і їхати до упору). Паркуванням задоволений, за машину був спокійний.

Зібралися, трохи перехопили сніданок і вийшли на маршрут на початку десятого ранку. Пройшли трохи вздовж річки, пішов дощ і поруч з нами зупинився місцевий краєзнавець на джипі, який безоплатно запропонував підкинути нас вглиб долини. Ми погодилися, і не дарма, це заощадило кілька годин шляху по бродах по дощику.

Ось невеликий ролик про те, як ми їхали.

Висадившись, подякували Олексія (так звали водія), взяли у нього візитку і вирушили за маршрутом далі. Подолавши кілька бродів (спочатку роззуваючись, а потім вже трохи підмочивши ноги, як завжди, на останньому броді), вийшли до "кордону" (невелика база на Сосновій щілини),

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

а, відтак, і до пасіки. Час від часу зустрічалися симпатичні пейзажі з виходами порід.

і просто гарні краєвиди.

Пасіка є справжньою базу відпочинку для матрацників і джипперов. Здаються кімнати. З огляду на, що ми подорожували 9 травня, народу було дуже багато. Повз нас проїжджали десятки джипів і навіть 2 уралу вщерть наповнені людці. Все це рухалося до пасіки. Ось і ми туди дісталися. Наша мета була - віддалені Пшадские водоспади Молдованской щілини (їх там кілька десятків, але легкодоступні не всі). Взагалі кажучи (на рахунок Пшадские водоспадів), їх в районі налічується близько сотні. Найперший з сервера - Оляпкін. Він знаходиться на Червоній річці. Про відвідування цього місця докладно написано в замітці Пшадские водоспад без води. Сіверський район.

Отже, пройшли будиночки та альтанки на пасіці і вийшли на стежку водоспадів.

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

місцями зустрічаються досить глибокі купелі,

в які влітку було б класно запірнути. Але не скрізь комфортно йти з рюкзаками.

Чим далі, тим складніше утримувати рівновагу з рюкзаком на спині.

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

Ковзали. А нас обганяли матраснічкі без нічого, які особисто мене злили. Потім пішов дощ. Але, незважаючи на все це ми пройшли всі каскади водоспадів

до самого кінця стежки.

Аж до самого високого каскаду.

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

Загальна фото учасників "запливу" :)

Потім вирішуємо не зупинятися на досягнутому і не обідати, а розвертатися і йти назад, йдучи за пасіку і шукаючи місце для обіду. Таке місце знайшлося. Дуже комфортне, далеко від дороги. Трохи не доходячи до Сосновій щілини.

Пообідали, відпочили і рушили в зворотному напрямку (в напрямку Пшади), перевиконуючи початковий план, завдяки тому, що нас спочатку підкинули на уазику. Мета - знайти зручне місце для табору, рівне, біля річки і захищене від всюдисущих джипперов, які все більше починали мене діставати. Знайти таке місце виявилося не так то просто.

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

Ми довго йшли в пошуках стоянки, вечоріло, а нічого підходящого не виходило знайти,

навіть вибігаючи на розвідку прилеглих територій. І тут буквально з нізвідки з'являється інший джипперов і пропонує підвести нас до хорошого місця. Ми звичайно погодилися і він відвіз нас на чудову галявину, яку ми бачили раніше (на той момент часу вона була зайнята, а зараз вільна). Поляна дуже велика, на ній спокійно встане велика група туристів, а нас було всього троє. Тому нам було дуже комфортно. Поставили намет, розпалили багаття, пообідали. Увечері дуже близько вили шакали. Настільки близько я їх ще не чув. Здавалося, вони буквально в 10-15 метрах. Потім вити перестали. Вночі по табору хтось ходив, ворушив сміття на сусідньому майданчику. Найімовірніше єноти. Але в цілому ніч була відносно спокійною. Так закінчився перший день.

Ранок другого дня, підйом о 7 ранку. Я дозволив собі повалятися зайвих пів годинки. Потім поснідали, зібрали табір і рушили в зворотний шлях. Погода була зовсім інша, ніж в перший день - було ясно, жарко, світло і сухо. До стоянки нашої машини потрібно було пройти кілометрів п'ять-шість. Йшли через броди не знімаючи взуття (ми з Оленою).

Це дуже освіжає.

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

З огляду на що не було необхідності ночувати з мокрими ногами, я вважаю що ця ідея була хороша.

Мама ж, як і в перший день, йшла в шльопанцях через броди і теж була задоволена. По дорозі, на невеликих привалах я влаштовував міні-радіалку в пошуках, зазначених на карті дольменів. Пощастило на третій раз, вийшли на ціле село дольменів, некотрие з яких зруйновані.

А інші в дуже гарному стані.

Пшадские водоспади, дольмени і несподіваний джипінг

Відразу за парканом, буквально в 30 метрах, по суті в межах міста, знаходиться ще один дольмен з красивою назвою "Серце матері".

Я швидко збігав туди подивитися і зробити пару знімків. Поруч є мальовничі гроти.

1) Пшадские водоспади - це не те місце, де можна усамітнитися. Тут справжній прохідний двір, особливо в свята і вихідні.

2) Відвідувати водоспади в Молдованской щілини краще без рюкзаків. Без нічого набагато зручніше, легко, швидко і безпечно.

3) Готуючись до походу, де наперед відомо, що кількість бродів більше п'яти (в одному напрямку), має сенс брати шльопанці. Босоніж дуже некомфортно переходити гірські ріки по камінню, крім того роззуватися і взуватися через кожен 200-300 метрів дуже напружує. А дозволити собі мочити ноги перед ночівлею можна хіба що влітку, коли дуже спекотно.

4) Не всі джипперов - бидло. Серед них зустрічаються чуйні і добрі люди!

5) Долина річки Пшада, завдяки своєму рельєфу, просто ідеальна для велопокатушек. Набір висоти просто смішний, броди широкі, але не глибокі.

У замітці використані деякі ролики і фотографії Олени Яковлевої.

І кілька слів наостанок дрібним шрифтом: