Поїздка в великий устюг

"У Росії немає доріг - тільки напрямки"

Здається, збиратися щороку в Опоки і щороку туди не потрапляти, стає недоброю традицією. І якщо в минулому році я не доїхав туди з власної вини - відвалився редуктор переднього моста, то в цьому році форс-мажор був уже природного характеру. Втім, про все по порядку.

На відміну від минулого року, в Опоки я збирався доїхати від Великого Устюга, а не від Вологди. А до Великого Устюга дістатися за маршрутом через Кострому - Мантурово - Никольск. Старт був узятий рано вранці від костромського вокзалу. Проїхати треба шість сотень кілометрів, на які я, по досвіду багатьох попередніх поїздок, поклав вісім з половиною годин. І спочатку, виїхавши з міста, підтримував швидкість близько сотні кілометрів на годину. Перед цією поїздкою машині було зроблено чергове ТО, замінені деякі деталі, так що на форс-мажори я не розраховував. Та й дорога до Мантурово цілком сприяла оптимізму.

Однак, за Мантурово мій оптимізм став вичерпуватися. Таких поганих доріг я не бачив вже давно. Спочатку почалися ділянки з чергуванням вибоїн і латочок. Вибоїни доводилося об'їжджати, а на ділянках з ямковим ремонтом машину сильно трясло. Потім почалися і інші, більш сильні "чудеса". Хоча "цицьок" - дорожніх знаків "нерівна дорога" було досить, а на багатьох з них позначалося і відстань, зустріч з першим "їжачком" стала несподіванкою.

Поїздка в великий устюг

Як правило, ями і пу чини розташовуються або відразу ж за закритим поворотом або на вершині гори, тобто заздалегідь їх не побачиш. Ось тут би й поставити знак, аж ні! Так що далі довелося їхати з більшою обережністю і меншою швидкістю, незважаючи на те, що зустрічалися досить тривалі відрізки нормального асфальтованого шосе.

Найгірше дорога стала в районі кордону Костромської та Вологодської областей. А десь в районі Нікольська я потрапив під пильне око камери, що визначила мені штраф в триста рублів. Цікаво, де це я так зміг розігнатися?

У парі місць зустрілися і капітальні ремонти дороги. На мій погляд, в цих місцях можна було б і почекати, спочатку відремонтувати ділянки з "їжачками". Хоча, хто знає, почекай там з ремонтом - і стануть ці ділянки гірше бачених, а то і зовсім непроїжджими.

Поїздка в великий устюг

На одній з дільниць, населених "їжачками", я почув у відкрите вікно деренчить звук - наче хтось струшував відро з болтами. На рівній дорозі звук пропадав, а ось на ямках чувся досить чітко. Я навіть зупинився подивитися - не відвалилася чи захист. Захист була на місці, видимих ​​дефектів не виявилося, і я вирішив заїхати на наступний день на сервіс. На всякий випадок.

Але все погане рано чи пізно закінчується. У міру наближення до Великого Устюг дорога ставала кращою, і в місто ми прибули через одинадцять з гаком годин після старту. Влаштувалися в готелі і відправилися на невелику прогулянку по набережній. Залишилося незрозумілим - чи то набережну ще будуть доробляти, то вона залишиться в такому вигляді - засипаній гострим великим гравієм. Ходити по ньому небезпечно, якщо не для життя, то вже точно для взуття.

Ще тільки підходячи до набережної, почули хоровий спів. На сходах, що ведуть до води, в самому низу її розташувалася компанія дівчат старшого віку. Співали вони непогано, а ось сфотографувати їх я посоромився. А незабаром у дівчат з'явився вдячний слухач. По складній траєкторії він дійшов до сходів, спуститися по якій тільки зміг на пару ступенів. Потім земне тяжіння змусило його різко присісти. І залишитися слухати "сирен" в задумливою позі.

А ми вирушили далі вздовж набережної, за течією Сухони, милуючись церквами і старими будинками набережній. Виявили і пару незвичайних архітектурних пам'яток. Перший вдалося визначити точно - сонячний годинник, подаровані місту скульптором Віктором Кахи ще в 70-і роки.

Поїздка в великий устюг

Другий, після довгих дебатів, було визначено, як новорічна ялинка, яку ліниво прибирати в

запасники. Вирішивши пройти до іншого кінця набережної, ми повернули назад. Хор вже розійшовся. Пішов і його єдиний слухач. Зате ми поспостерігали за дивними еволюціями невеликого кораблика, що йшов з боку Двіни. Спочатку кораблик йшов уздовж Сухони, а потім, різко розвернувшись, причалив до берега прямо під нами.

На берег зійшли кілька пасажирів, а кораблик неквапливо вирушив до протилежного берега, пристав до нього і, так само зсадили пасажирів, відправився далі. Прямо водне таксі, з зупинкою на вимогу!

На цьому розваги наші не скінчилися. Спочатку ми зупинилися біля церкви Прокопія Праведного, подивитися на чорний камінь з кам'яної хмари. І тут з'явився мотодельтаплан. Він наближався з боку сонця, що заходить. З нагоди свята з сидіння пілота звисала мотузка з прапорами. Мотодельтаплан зробив коло поруч з куполами церкви і полетів знову на захід.

Поїздка в великий устюг

Ми помахали йому рукою. Пілот помахав нам у відповідь. Я витягнув фотоапарат і зробив знімок. І тут почалося. Мотодельтаплан нарізав кола навколо церкви. Ми махали йому, а він у відповідь махав нам. Я зробив кілька знімків. Але стирчати з задертою до неба головою незабаром набридло і фотоапарат був прибраний. Пілот зробив ще пару кіл і, бачачи нашу різко впала активність, заклав віраж і зник за куполами церкви. А ми вирушили до готелю, готуватися до завтрашньої поїздки. Плани на завтра виявилися поламаними. Я збирався стартувати, як можна раніше, але вважав за необхідне заїхати на сервіс, а відкривався він тільки о дев'ятій ранку.

Вранці поснідали в готелі і відправилися на сервіс - дізнатися, що ж гримить в машині. Виявилося - новий супорт. Нівського фіча, а не баг, за словами механіка. Зате виявили витік бензину з-під злегка відвернулася гайки ФТО. І тільки завдяки тому, що машину нахилили при пошуках джерела брязкоту. Ця несправність була усунена, і незабаром ми вирушили в бік опоки. І ось, коли до жаданого повороту залишилося менше десятка кілометрів, надії потрапити на цей раз в Опоки розтанули.

Спочатку привернула увагу жирна підсихаючою бруд на асфальті. Потім - стоять внизу, біля мосту і на дорозі праворуч машини. Направо ж, вниз йшла роз'їжджена грунтовка, бруд з якої ми тільки що і побачили на дорозі. Міст через річку Стрельні, мабуть, змитий повінню, тільки відновлювався, зяючи порожнім прольотом між двома биками, подібно беззубою

Поїздка в великий устюг

усмішці. Подивившись, як тракторами тягнуть машини через річку і вгору по розмитому схилу, як химерно ковзає, пробуксовує і обертаються на своєму раскисшей грунтовці джип на повному приводі, ми вирішили не їхати в Опоки в цей раз. Рішення далося важко - аж надто цінний ставав в цей раз "приз". Може, хто і посміється або покрутить пальцем біля скроні, але вирішальним стало те обставина, що доля чи, фортуна або рок наполегливо відвертали нас від цієї поїздки - це і гремящее колесо, і затримка на сервісі, і капає, напевно, півдороги до Устюга бензин . І останньою краплею став зруйнований міст. Я якось став більш уважно ставиться до таких прикметами. Хтось або щось наполегливо не радить мені їхати в Опоки. Що ж, прислухаємося. А може, просто не прийшов час.

І здивувало ось ще що. Раз відновлення моста затягнулося, то чому б не звернеться до військових: пара понтонів, пара грейдерів, трохи піску і щебеню - і об'їзна дорога готова. Міст для пішоходів зуміли ж зробити! А так. Розвернувшись, ми поїхали в Троїце-Гледенскій монастир. Оскільки часу у нас залишався солідний запас, я дав трохи покермувати штурману, вже як два роки має права, але не має машини. Благо, дорога була рівною, шорсткою і практично безлюдний. Або безмашинних.

По курних і звивистих сільським вулицях ми дісталися до монастиря, що стоїть на пагорбі, неподалік від злиття Півдня з Сухоной. Від цього злиття і починається Північна Двіна.

Поїздка в великий устюг

Усередині монастирських стін дув легкий вітерець і було безлюдно. Головний храм був закритий на замок. Ми походили трохи по території монастиря, оглянули стіни і башти, вийшли на пагорб за межі стін, звідки були незабаром вигнані сильним і холоднющей вітром. Піднялися сходами храму до закритих дверей - поцілувати замок і їхати назад.

Але в цей час з будиночка поруч вийшли двоє - жінка і чоловік у формі охоронця. Виявилося все по-дорослому - є каса, є екскурсія. Ми взяли квитки, дозвіл на зйомку і музейна дама почала свою розповідь. Тільки для нас. Багато що в оповіданні відверто дивувало - і слова про обрушилася прибудові до сусідньої з храмом церкви, де в кінці часу Рад був інтернат для недоумкуватих, про пересилання, влаштованої в роки колективізації на гульбище, для чого його спеціально перекрили зверху, про вцілілому унікальному іконостасі, ікони якого жодного разу не реставрували, лише покрившись за роки забуття голубиних послідом. А іконостас і правда виглядав дуже красиво, з яскравими фарбами ікон - навіть не вірилося, що все це збереглося з XVIII століття і пройшло без великих втрат через роки безбожництва і богоборства.

З монастиря ми вирушили назад в Устюг. У готельному ресторані чи пізно пообідали, то чи рано повечеряли, смачно й порівняно недорого. І пішли гуляти по місту, тепер в сторону, протилежну набережній. Відвідали парк, розташований навколо Спасо-Преображенської церкви, пройшли вулицями до вже закритому фірмовому магазину "Північна чернь" і звідти по маленьких вуличках і провулках повернулися на вулицю Червона, де був наш готель. І ось на цих непримітних вуличках зустрілися нам вельми незвичайне видовище і забавно-зворушлива картинка. Спочатку нашу увагу привернув паркан і дерева без листя, закутані, як нам здалося, в якусь напівпрозору білу плівку, крізь яку били промені сонця, що заходить.

Поїздка в великий устюг

Ми підійшли ближче і розглянули феномен - паркан, кущі та дерева були густо вкриті напівпрозорої павутиною. На мить навіть стало страшнувато - представився сидить десь поблизу величезний павук з фільмів-жахів. Втім, при більш уважному вивченні, творці феномена були нами знайдені. Ними виявилися звичайні невеликі гусениці в надзвичайно велику кількість.

І на нашому подальшому шляху зустрілася ще пара таких місць, де безлисті кущі та дерева на вулиці стояли, одягнені з коренів до крон в білу вуаль.

Ну а забавно-зворушлива картинка - це сплячий біля стіни магазину сірий кіт у обіймах плюшевої ляльки.

Поїздка в великий устюг

А як же солодко він позіхнув, розбуджений клацанням затвора фотоапарата!

Але пора було закінчувати прогулянку - назавтра нас чекав зворотний переїзд в Кострому, по дорозі, повної несподіванок. Ще б! Забігаючи вперед скажу - отримати штраф за перевищення в тисячу рублів, на дорозі, де середня швидкість склала всього 60 км / ч, а на окремих ділянках рухатися можна було не більше 40, і то, якщо спереду не тягнулася фура-довгомір або повільно, поповзом , об'їжджав ями нізкосідящій недопрівод. Спочатку я хотів в цей день доїхати до Плеса і переночувати там, щоб прогулятися по раннеутреннему місту. Але, поглянувши на цінники готелів, де ще залишалися вільні номери - поміняв Плесо на Кострому. Ну, не мільйонер я жодного разу!

Ну, раз в Плесо не їхати - є зайва година. І ми поїхали подивитися на резиденцію Діда Мороза. Знайшли її досить легко - як з'ясувалося з розпитувань зустрів водіїв, будь-яка з двох доріг призводить туди. А інших там і немає. Під'їхавши до воріт резиденції ми приблизна оцінили розмір видимої її частини, а потім, подивившись на схему біля воріт, вирішили, що всередину не підемо.

Поїздка в великий устюг

Хоч і далеко вже не діти, але і бігати галопом по Європах, щоб встигнути за годину, нам не треба. Толком нічого не побачиш і не запам'ятаєш. І повернули назад - в Кострому. Зворотна дорога запам'яталася частими зупинками - аж надто багато зустрічалося на шляху цікавих і звучних, а

часом і просто забавних назв річок і населених пунктів. Частина з них залишилися за кадром - чим не привід проїхатися ще раз по цій дорозі-напрямку. А приїхали ми в Кострому через десять з гаком годин, відлік яких почався на мосту через Сухону в Устюзі.

Кострома в цей раз була просто перевалочним пунктом - приїхали, переночували і вранці знову в дорогу. У Плесо. А в Плесі йшов передостанній день фестивалю "Дзеркало". Тому машини пускали тільки за перепустками, загортаючи простих шаромижниками на величезну безкоштовну стоянку на порозі міста. Безкоштовну, хоча плакат на в'їзді свідчив: "10 руб / год, 120 руб / добу. Ми поставили машину на вільне місце і по починається вже спеці побрели в місто.

Поїздка в великий устюг

За традицією спершу попрямували до парку на Соборній горі - помилуватися видами на потопає в зелені місто і величну Волгу.

Потім по вузькій мощеної вуличці спустилися вниз, де мало не доходячи площі

побачили невелику виставку картин, як подумалося спочатку. Називалася вона, здається, "Тумани Плеса". Або якось схоже - я точно не запам'ятав. І дійсно - на кожній пейзажної фотографії (а це були саме фотографії великого розміру) був відображений той чи інший вид міста в тумані. Дружина художника розповіла нам, що всі ці фотографії зняті одним днем. А ось інші фото - чорно-білі портрети були зняті під час проведеної якийсь "конторою" ретро-фотосесії. На цих фотографіях були зображені люди в костюмах кінця XIX ст.

Після цього від площі повернули на набережну і вирушили по ній направо - в сторону левітанівський і художнього музею. Останній був все ще на ремонті. Ну, а набережна була заставлена ​​лотками з різною копченою рибою і, звичайно ж, знаменитим плёсскім копченим лящем. "Поспілкувалися" трохи з бронзової дачниця. Довго поспілкуватися не вдалося - натовп охочих зробити теж саме не випаровувалася.

Поїздка в великий устюг

І пішли назад, зазначивши по шляху, що по місту бігає відкритий автопоїзд, який користується великим успіхом у гостей міста. Бігає від до автостоянки. І сіли пообідати в кафе з видом на пристань, до якої якраз причалювало круїзне судно, і на плавучу платформу фестивалю, на якій, втім, не було видно ніякого життя. Обід виявився не надто швидким, але досить смачним.

І, на жаль, прийшла пора повертатися додому. Хоча і здавалося, що їхати зарано, але пробки на Горьківському шосе в районі Кузнєцов і Буньково, а потім і Балашихи, розсудили по-іншому - додому я прибув з відставанням від розрахункового часу години, десь, в три. І, що цікаво - видимих ​​причин для утворення заторів не було - починалися вони задовго до світлофорів, за світлофорами тривали і закінчувалися раптом, на рівній чистій дорозі без найменших слідів ремонту або недавнього ДТП.

А в Опоки я обов'язково поїду!