Похід на г

На Ільяс-Каю веде кілька доріг. Я рекомендую маршрут, що починається в с. Тиловому. Виходити з автобуса треба не в самому селі, а на повороті (автобус зупиняється відразу, як тільки заверне в долину). Спускаємося метрів 100, до закинутих білим будиночків, що стоять на узбіччі дороги і повертаємо вправо, на ґрунтовку. По асфальтовій дорозі, що проходить меду будівлями, йти не треба. Йдемо по ній до перетину з ЛЕП. Біля ЛЕП повертаємо наліво і йдемо вздовж узлісся, паралельно напрямку проводів. Ми залишаємо за праву сторону дерев'яні будиночки і незабаром виходимо до розвилки. Вліво відгалужується широка дорога. Можна піти по ній. Можна зазирнути на оглядовий майданчик над Ласпі. Ні не на ту, де товпляться курортники і димлять шашличні мангали. Наша оглядова розташована метрів на 70 вище. Тут без всякої метушні можна насолоджуватися краєвидами Південнобережжя.
Бажаючі відвідати оглядовий, на дорогу не згортають, а йдуть далі по невеликій стежці, яка дуже скоро, піднявшись на пагорб виведе нас на скельний уступ. Ласпінська майданчик буде прямо під ногами.
Не доходячи метрів 20 до уступу вліво буде відходити малопомітна стежка, незабаром йде під полог лісу. Через кілька хвилин щодо крутого підйому, вона виведе до широкої основній дорозі. Лісова стежка добре помітна. Навесні тут багато диких лісових півоній. Оріентіри- сухий стовбур дерева вправо від стежки, замшілий камінь, де може здатися. що стежка роздвоюється (йдемо по правому відгалуження), невелика площадочка для привалу. За нею виходимо на широку наїжджену дорогу, на якій, навіть збереглися залишки асфальту. Вона йде до самого підйому на Ільяс-Каю. Уздовж дороги можна зустріти дикі орхідеї. Скелі Ласпі - царство орхідей. З 47 видів орхідних, що мешкають в Криму, 20 зустрічаються тут.
По дорозі буде два оглядових майданчики. Обидві праворуч від дороги. На одну ведуть давно розвалені бетонні сходи. Інша влаштована самою природою. Це підноситься над дорогою скеля. При всій її видимої неприступності, на неї не так складно забратися. При цьому, зрозуміло, варто оцінити свої сили і навички. Враховуйте, що спускатися завжди складніше, ніж підніматися, а знімати, в разі чого, вас звідти буде нікому. Так, що друга оглядовий майданчик призначена виключно для випробуваних екстремалів. Трохи нижче виходимо до сідловини, до будиночків лісництва (у дворі злий собака). Потім дорога йде далі, забираючись під полог лісу. Ще з півгодини ходьби, і ми на підході до мети.
Вліво буде відгалужується широка дорога. Звертати на відгалуження не потрібно, продовжуємо йти прямо. Вище дорога вийде на відносно рівне місце і розділитися на дві неширокі стежки. Ліва йде до скель Тишлар, а права на Ільяс-Каю. Нам - направо. Тут стежка знову починає забирати вгору. Через кілька десятків метрів вона виходить з лісу на відкритий простір.
Пройдемо трохи вперед і повернемося наліво. Ось він, знаменитий кримський Стоунхендж, або Цукрові головки або Тишлар (зуби). Одне з найзагадковіших місць кримської землі про яке ходять десятки легенд. Езотерики люблять медитувати на схилах Ільяс-каи, навпаки Тишлара. Якщо хочете, можете спробувати і ви. У будь-якому випадку, милування пейзажем, це теж медитація.
А тепер вгору, на вершину Ільяс-каи. Дорога піднімається по схилу зигзагом. Трохи не доходячи до сухого яблуневого дерева є поворот вгору, що приводить до сідловини (мимо яблуні теж йде стежка, але вона менш зручна). На сідловині орієнтиром служить ще одне яблуневе дерево, але вже не сухе. Тут можна забратися на підноситься зліва скелю, щоб помилуватися пейзажами. Потім спускаємося назад до другої яблуні і по гребеню піднімаємося на саму вершину.
Пройшовши приблизно 2/3 шляху, озирніться по сторонах. Праворуч від дороги буде стирчати 1,5 метровий пень. Дерево, яким він був колись, давно зламано, але тим не менше з залишків стовбура щоліта пробиваються короткі зелені пагони. Трохи нижче цього пня давним-давно стояв храм святого Іллі. Залишки його фундаменту знаходяться майже на рівні грунту і мало помітні. Якщо повз пня ви «проскочите», то можна орієнтуватися на великий тур, схожий на купу каміння, праворуч від дороги. Пень буде метрів на 20 нижче туру, а залишки храму метрів на 5 нижче пня.
Для молодого, підготовленої людини, дорога на вершину Ільяса нескладна. Тим же, хто втратив фізичну форму, буде непросто, особливо в літню спеку або при сильному вітрі. Але відкривається з вершини панорама варто того, щоб туди піднятися. Десь далеко внизу повзуть по трасі автомобільчики-ліліпути. Прямо під вами впираються в море мис Сарич, із заходу добре проглядається мис Айя з здіймаються над ним Куш-Каєю, із заходу видніється вершина р Челебі. А повітрі носяться величезні, рази в два більше звичних міських, стрижі. Шум при цьому, немов у вашого вуха махають тенісною ракеткою. Милуйтеся і захоплюйтеся! Ви на висоті 681 м.
Спустившись з вершини, попрямуємо на Тишлар. Ми бачили його боку. Тепер подивимося зсередини. Спускаємося до вже знайомої нам вірний шлях і повертаємо направо. Минаємо галявину з вогнищем і буквально через кілька десятків метрів опиняємося у стирчала з землі вапняної брили. Це середній камінь тишлара. Езотерики називають його «жертовник» або «Храм Сонця». Згідно з їх твердженнями, тут виконуються бажання (див. Статтю «Ільяс-Кая»).
Після відвідин Тишлара - в зворотний шлях.
Спуск починаємо по тій же дорозі, по якій йшли сюди. Незабаром зліва зауважимо купу бурелому - товстий, почорнілий від часу, стовбур поваленого дерева і масу поплутаних сухих гілок. Поруч з купою вниз йде стежка (трохи раніше відгалузилося ще одна стежка, її ігноруємо). Хвилин за 50 з цього відгалуження ми спустимося до автобусної зупинки Ласпі. Стежка наша трохи нижче стане ширшою і добре помітною. По ній можна рухатися без страху заблукати. Через деякий час її перетне ще одна широка стежка. Тут буде природним здаватися повернути ліворуч, але потрібно повертати направо. Після повороту стежка обігне балку і знову почне спуск вниз. У початку спуску буде ще одне відгалуження направо - його ігноруємо. Нам - вліво-вниз, уздовж все тієї ж балки (вона буде по ліву сторону). Навесні по ній стікає струмочок. Трохи нижче побачимо бетонний куб водозабору. Від нього до траси вже не більше 10 хвилин ходьби.
Цю ж дорогу можна використовувати і для підйому на Ільяс від зупинки Ласпі. Але задоволення від такої прогулянки мало. Підйом займе не менше 1,5 годин. Запропонований мною варіант шляху через Тилове, хоча і трохи більш тривалий, зате вимагає менше енерговитрат і дає можливість попутно милуватися мальовничими пейзажами.
Цифрами на карті позначається: 1-оглядовий майданчик над Ласпінський перевалом; 2 вершина р Ільяс-Кая; 3-Тишлар; 4 автобусна зупинка "Ласпі".