Всі фото з поїздки

Вранці ми зібралися на сімейну раду (наскільки можна «зібратися» після спільної ночівлі в одній машині). Після короткого обговорення було прийнято рішення залишитися у Флориді на наступну ніч, щоб ще раз спробувати побачити запуск. Деяке замішання викликали щільні низькі хмари, затягнувшись небо від краю до краю, але питання погоди ми очікували остаточно з'ясувати вже в Космічному Центрі.

Коли ми прийшли на космодром, Нат насамперед попрямувала в інформаційний центр з'ясувати, як йдуть справи з запуском. Справи йшли точно так же, як і відразу після вчорашнього фіаско - старт був запланований на 4:15 ранку. Ще по дорозі з Тітусвілле Нат сказала, що було б непогано спробувати купити квитки на сьогоднішній запуск на NASA Causeway, на що я, пам'ятаючи ту швидкість, з якою розліталися ці квитки, тільки посміявся. Тим не менш, вона все ж запитала про квитки на NASA Causeway в касах, де у відповідь лише знизали плечима.

Тут потрібно зробити невеличкий відступ, щоб зрозуміти, про що говорила Нат. Як я вже писав в першій частині. квитки, для спостереження за запуском, продаються в два місця: NASA Causeway і Космічний Центр. Найкраще місце - NASA Causeway, але квитки туди мають один великий недолік. Він пов'язаний з тим, що це місце знаходиться на дорозі, що йде через лагуну під назвою Бананова річка. Як лагуна, так і дорога знаходяться на території космодрому і доступ туди можливий тільки на спеціальних екскурсійних автобусах, на які і продаються ці квитки. Але їх забирають при посадці в автобус за 2-3 години до запуску. Таким чином, якщо старт скасовують після того, як люди занурилися в автобуси, ці квитки пропадають і знову надходять у продаж. Ті ж, хто виїхав на NASA Causeway, повинні купувати квитки по другому разу, якщо вони все-таки хочуть подивитися на старт. Вчорашній запуск був скасований за 9 хвилин. Зрозуміло, що всі квитки були вже використані і повинні були продаватися по другому разу. Саме на це і розраховувала Нат.

Я в такі речі не вірив і вважав, що все це ходіння із з'ясуванням питання з приводу квитків - марна трата часу. Все одно, що випитувати «зайвий квиточок» перед театром з шаленим аншлагом. Тому я залишив Нат і Юльку у інформаційного кіоску, а сам пішов фотографувати «Ракетний сад» в надії, що сонце вийде з-за хмар хоча б на хвилину.

Подорожі - запуск шаттла
Побродивши між ракет, я пішов назад і виявив Нат з Юлькою вже не у інформаційного кіоску, а в черзі до відділу роботи з громадськістю, де вони як раз розмовляли з представником Космічного Центру. Підійшовши ближче, я почув вже лише кінець їхньої розмови. Але більше ніж почуте, мене вразило побачене: Юлька тримала в руках три помаранчевих квитка - ті самі квитки, які видаються на автобуси, що йдуть на міст через Бананову річку, на NASA Causeway! Виявляється, що в інформаційному кіоску їм порадили звернутися у відділ роботи з громадськістю, який якраз і займався реалізацією непроданих надлишків, що з'явилися після вчорашньої скасування старту. Від радості я мало не знепритомнів прямо перед всією чергою. Настрій у всіх відразу ж піднялося на космічні висоти, і ми з легкою душею відправилися оглядати Космічний Центр.

Все навколо було просякнуте духом підготовки до запуску. Перед входом до Центру стояли прапори США та шаттла Ендевор. У самому комплексі відвідувачів все було прикрашено прапорами місії STS-130. Космічний Центр імені Кеннеді - великий комплекс. Можливо, коли-небудь пізніше я напишу про нього окрему замітку, а зараз повернуся до історії про запуск шаттла Ендевор.

Центр Кеннеді закривався в 5:30 вечора з тим, щоб знову відкритися вже в 10 вечора для тих, хто прийшов дивитися на запуск шаттла. Автобуси на NASA Causeway йшли з години до другої ночі. Перед входом витягнулися довжелезні черги людей з сумками, розкладними кріслами і штативами. До автобуса залишалося ще 3 години, і я вирішив трохи побродити по нічному комплексу. На великий галявині поряд з «Ракетним садом» були встановлені трибуни і великий екран, на якому транслювалася підготовка Ендевора до запуску. Звідси старт дивилися ті, хто не зміг потрапити на NASA Causeway. Друге місце, облюбоване шанувальниками космічних пусків, знаходилося на галявині між Shuttle Plaza (там, де стоїть помаранчевий бак) і знаком «Комплекс відвідувачів Космічного Центру ім. Кеннеді ». На обох галявинах вже починали збиратися люди, займаючи місця ближче до огорожі, щоб мати кращий вигляд на злітає космічний корабель. Але, як я вже говорив, саму пусковий майданчик з комплексу не видно.

Подорожі - запуск шаттла
Об 11 годині вже почала збиратися черга з тих, хто мав помаранчеві квитки на NASA Causeway. Ми теж влилися в цю строкату групу і розташувалися, кинувши на асфальт сумки з ковдрами. Судячи з розмов, більшість оточуючих нас людей були тут і вчора. Я перекинувся кількома словами з контролерами, перевіряючими помаранчеві квитки, запитавши наскільки сьогоднішня чергу порівнянна з вчорашньою.

- Навіть і близько не схоже на те, що було вчора, - похитав головою контролер. - Учора був натовп в декілька разів більше, ніж сьогодні. Це просто непорівнянні речі.

Сусіди по черзі, з якими мені вдалося поговорити, підтвердили слова контролера. Скасування запуску відсіяла величезна кількість людей. Хтось не зміг прийти вдруге, хтось міг приділити запуску ніч з суботи на неділю, але не міг витратити ніч з неділі на понеділок, кому-то потрібно було летіти додому. Я згадав, як в минулому році ми розмовляли з людьми, які приїхали подивитися на запуск з найдальших куточків Штатів і які були змушені виїхати ні з чим. Можливо, якусь роль зіграло те, що в цей недільний вечір проходив чемпіонат США з американського футболу, і хтось вибрав футбол.

NASA Causeway

Подорожі - запуск шаттла
О пів на першу ночі почалася посадка в автобуси. Мені здавалося, що в черзі зібралися тисячі людей. Але організатори знали свою справу і з дивовижною легкістю маніпулювали людськими потоками, розподіляючи нас по автобусах. Помаранчеві квитки дійсно забрали (НЕ скануючи комп'ютерний штрих-код), і видали замість ваучер, на якому було написано, що в разі скасування запуску цей ваучер можна використовувати для покупки нового квитка.

І ось ми вже їдемо до Бананової річці. NASA Causeway - насип довжиною в кілька кілометрів через Бананову річку. У самій східній частині були встановлені трибуни для глядачів, але ми їх проїхали не зупиняючись. По всій видимості, ця ділянка була відведена для якихось інших груп. Преса? Працівники НАСА і Комплексу відвідувачів? Наші автобуси вивантажили нас відразу ж за мостом, навпроти великого острова. Місця тут було навіть більше, ніж на галявинах в Космічному Центрі. На траві хаотично стояли розкладні стільці для таких «безстульчікових» відвідувачів як ми. Кількість цих стільців, звичайно ж, і близько не було розраховане на всіх приїхали, але було досить для тих, хто приїхав в перших автобусах. Ми легко зайняли місце біля самої мотузки, яка обмежує вихід до води. За мотузкою насип йшла в Бананову річку, а далі. Далі тягнулася ніч, і в цій ночі величезною білою перлиною сяяв шаттл Ендевор, готовий до старту.

Цей вид просто непорівнянний з тим, на що ми дивилися з Тітусвілле. Навіть якби запуск знову скасували, я був би все одно радий тому, що зміг побачити: шаттл і його помаранчевий бак настільки величезні і високі, що навіть з відстані в шість миль добре видно неозброєним оком. Дивлячись в наш десятикратний бінокль, здавалося, що можна простягнути руку і торкнутися цієї сяючою білою машини. Повітря над водою коливався, і це заважало зробити ідеальну фотографію шаттла на старті. За моїми прикидками об'єктива з фокусною відстанню 400мм було цілком достатньо для зйомки старту. Я зробив кілька знімків з телеконвертером х1.4, що давало 560мм, але прибрав телеконвертер, щоб знімати сам запуск.

Над майданчиком взметаются клуби диму і пари. Я натискаю на спуск камери і об'єктив втрачає фокус. Фотографій старту у нас не буде. Весь космодром залитий яскравим жовто-помаранчевим світлом. Звук від стартового майданчика до галявини йде 30 секунд. У тиші з клубів диму на вогняному хвості піднімається шаттл. Видовище абсолютно сюрреалістичне. Над натовпом проноситься загальний тріумф, і крики радості тонуть в низькому, утробному гуркоті ракетних двигунів, нарешті докотилася до нас по воді. Космічний човник Ендевор відправляється в своє передостаннє подорож до міжнародної космічної станції.

Як же я був злий на себе за те, що не зміг вимкнути автофокус! Всю дорогу назад від Бананової річки в Космічний Центр я сидів немов у злісному трансі. Я і зараз зол і дуже засмучений. Єдине, що мене втішає - то, що ми все-таки змогли подивитися на один з п'яти останніх запусків звідти, звідки хотіли, ми все-таки бачили це на власні очі. А фото старту. Що ж, у НАСА фотографії все одно краще. Головне, що ми там були.