Живі дороги сибіру гірська гряда скрині

Гірська гряда Скрині знаходиться в долині річки Білий Іюс, недалеко від селища Іюс. Всього Сундуков п'ять - п'ять гір, що стоять окремою групою на лівобережжі Білого Июса. П'ятий і Четвертий Скрині розташовані на деякій відстані один від одного і від інших, Третій та Другої мають загальну підошву, Перший відокремлює від Другого невелика сира улоговинка.

Проїзд до скрині можливий з двох сторін - з боку селища Іюс і з боку районного центру, селища Шира.

Після проїзду прямо в сторону селища Іюс на перехресті Копьyoво-Іюс-Шира (приблизно 185 км автодороги Ачинськ - Троїцьке) через 25 км асфальтованої дороги починається селище Іюс. Проїхавши через селище до кінця асфальту (при цьому зліва через квартал буде центральна площа з меморіалом і Будинком культури), треба проїхати ще близько ста метрів вперед, і повернути праворуч. Після цього продовжувати рухатися по хорошій (по крайней мере, в суху погоду) ґрунтовою дорогою вздовж каналу. Після підйому на невелику дамбу - поворот направо, далі прямо. Незабаром дорога приводить до підніжжя П'ятого Скрині, потім огинає його справа і призводить до невеликого перехрестя. Правий поворот від перехрестя веде до Четвертому Скрині і далі до іншим скрині.

Першу сотню метрів дороги від повороту їхати доведеться обережно, в дощову погоду проїзд вельми утруднений.

До цього ж місця можна приїхати з Шира. Виїзд з селища по дорозі на Чорне озеро, повз повороту на селище Озерний (центр «Параска»), потім треба повернути праворуч, на ґрунтову дорогу. Ця дорога і приведе з іншого боку до перехрестя, лівий поворот від якого веде до решти скрині, а проїзд прямо - до підніжжя П'ятого Скрині і в селище Іюс.

Все Скрині не надто високі - до 200 метрів. Тому піднятися можна на будь-який - з вершини відкриється чудова панорама долини Білого Июса з древніми каналами.

Найцікавіший - Перший Скриня. На вершині це гори стоїть великий скельний виступ у формі майже правильного прямокутного паралелепіпеда, за своїми пропорціями нагадує скриню - звідси і назва всієї гірської гряди. Однак це гора, сильно відрізняється від інших Сундуков, цікава не тільки своєю вершиною.

Живі дороги сибіру гірська гряда скрині

При під'їзді до Першого скрині з боку Четвертого гора видна як би «в профіль». Відразу помітна різка асиметрія, характерна для всіх Сундуков - правий (по ходу руху) схил від «скрині» на вершині круто обривається вниз, лівий - полого спускається в долину.

Підйом на гору починається по лівому схилу. Схил являє собою величезний амфітеатр, на вершині далекої стіни якого знаходиться «скриня», а ліва і права стіни виглядають дивно симетрично і увінчані повторюваними скельними виступами, що нагадують кріпосні стіни. У центрі «амфітеатру» - значне поглиблення конічної форми з чітко вираженими краями.

Не потрібно багато фантазії, щоб висунути кілька теорій походжень цього унікального місця - від падіння метеорита до спрямованого вибуху з глибини землі.

Наверх веде стежка по правому схилу «амфітеатру», спочатку полога, а потім набирає крутизну.

Живі дороги сибіру гірська гряда скрині

Зверху видно долина Білого Июса, селище Іюс, стародавні канали, Четвертий Скриня, невисокі гірські хребти.

На вершині П'ятого Скрині велика кількість невеликих пірамідок, складених їх плоских каменів - швидше за все, сучасного походження (можливо, макети старовинних споруд). Один схил круто обривається в долину, на його краях - кілька паралельних рядів невеликих похилих скельних виступів. Решта схили доступні для підйому і виходять на дорогу Іюс - Чорне озеро, що огинає П'ятий Скриня.