Пермський клуб любителів бездоріжжя

1. Хочеться з'їздити в таке місце, куди раніше ми і мріяти не могли забратися.

2. Хотілося з великою часткою ймовірності припускати, що на маршруті окрім нас не буде жодної машини - і людей бажано теж.

3. Місця повинні бути дуже красивими.

Керуючись вищезгаданими установка-ми, був обраний наступний маршрут - Перм, Березники, Красновишерск, Вая, Велс, далі через Чувальскій камінь і гору Зиряновка, уздовж заплави річок Велика Мойва на чум Бахтиярова, далі вздовж витоків річки Велс і вздовж хребта Молебний камінь вийти в Свердловську область і після цього повернутися до Пермі дорогами загального користування.

Був також розроблений запасний маршрут - після гори Чувальскій камінь і Зиряновка, уздовж річки Велс відворот на занедбаний Сібіревскій Копальня - і далі вихід в Свердловську область на дороги загального користування.

Забігаючи вперед, скажу, що маршрут у нас вийшов не той і не інший, а третій, але про все по порядку ...

У селищі виявляємо щось на зразок автозаправки, проте людини немає - запитуємо у місцевих, нам кажуть, що він буде вранці. Заїжджаємо в ліс недалеко від селища і розбиваємо табір. Встановлюємо намет - йде сильний дощ, навколо тьма непроглядна! На швидку руку вечеряємо і лягаємо спати.

Спочатку ми просто їздили вздовж берега, в пошуках неглибоких місць. Візуально виявити такі не вдалося. В результаті пошуків я досліджував приблизно кілометр русла Вішери. Переправлятися вирішив нижче селища за течією, вибравши місце з найменшою глибиною і кам'янистим дном - щоб машина не провалювалася. Однак глибина все одно досягала 1 метра 30 сантиметрів і переправу ускладнювало дуже сильна течія річки.

Побоюючись, що машина на такій глибині почне спливати і її понесе течією, я вирішив розмотати трос з лебідки і закріпити його за дерево на протилежному березі. Скоро казка складається, та не швидко діло робиться ... Якщо без троса я ще міг перейти річку, то з тросом це виявилося майже неможливим завданням - як тільки трос потрапляв в воду - його відразу сильно тягло течією і слідом відносило і мене. Спробував раз десять - забирає і все тут! Вибився з сил, вирішив подумати. Придумав такий план - спочатку витягую повністю трос вгору за течією, вздовж річки - а потім, швидко, по радіусу бігу, пливу, лину на інший берег. План вдався - вийшов на іншому березі якраз навпроти машини і закріпив трос на дереві. Переправитися вже було справою техніки ... Народ в селищі Велс дуже здивувався, коли ми проїздили вулицями - у них там бувають тільки Урали (великі вантажівки). На цих Уралах вони їздять на покіс прямо по руслу річки Велс - сам бачив. На виїзді з селища зупинилися на привал - перекусити і визначити подальший маршрут. Познімати у скель і пообідавши рушили далі. Дорогу, позначену в атласі уздовж Вішери не знайшли, тому поїхали альтернативним шляхом - спочатку уздовж русла річки Велс, а потім, через ліс в сторони Вішери з виїздом на берег недалеко від руїн села Прііскова. Дорога була досить важкою - часто рухалися по чагарнику і молодим деревам, постійно доводилося розчищати дорогу за допомогою бензопили.

Радіатор машини весь час забивався опалим голками з молодих ялинок, які ростуть прямо на дорозі. Туди ж потрапляли торішнє листя і трава. Машина перегрівалася, доводилося постійно поливати радіатор водою, набраної з дрібних річечок. Весь час зупинявся і прочищав радіатор гілкою струшуючи сміття. Пару раз обтрусив сміття ручною ножівкою - відразу утворилися дірки в радіаторі. Звідси урок - ніколи не можна прочищати радіатор нічим залізним! Довелося скористатися взятої з собою так званої "холодної зварюванням" - допомогло, текти припинилася! По дорозі доводилося долати болотисті ділянки, великі ями, по дну яких біжать струмки і броди через притоки Вішери. Постійно користувалися лебідкою - на виїзді з бродів, на болоті, в ямах. Взагалі, після кількох поїздок по серйозному бездоріжжю, я прийшов до висновку, що лебідка - це головний позашляховий аксесуар. Можна на всюдихід не ставити нічого, але лебідку - обов'язково, виручить майже завжди! Довго чи коротко - сонце стало хилитися до заходу і ми були стурбовані пошуком ночівлі. Оскільки полян в лісі не було зовсім, нам не залишалося нічого іншого, як влаштувати табір на кам'яному плесі річки, поруч з прибережної травою.

З місця нашої стоянки було видно Чувальскій Камінь - гору заввишки 912 метрів над рівнем моря. Поставили намет, розстелили дітям ліжко в машині. Розпалили багаття, і всі полягали спати. Так пройшов другий день нашої подорожі ...

Тільки почало світати, як прокинулася природа дала про себе знати. На найближчій їли, абсолютно не своїм голосом, почали безбожно кричати дві якихось райських птахів - це дуже заважало спати! Ми поївши, зібралися в дорогу. Деякий час ми ще рухалися вздовж річки, а потім дорога згорнула вправо - у напрямку до Чувальскому Каменя. Шлях йшов звично - ми пиляли впали на дорогу дерева і рухалися все далі в ліс, поки не досягли великої галявини. Дивна річ, але далі дорога була розчищена, причому на таку ширину, що спокійно міг рухатися КАМАЗ! Така ситуація зберігалася до тих пір, поки ми не перетнули гірську річку і виїхали до будиночка лісників. У будиночку, як зазвичай було ложе для ночівлі, чай, цукор, сіль, дрова і грубка. Зовні сліди багаття - якісь люди тут іноді бувають.

Після будиночка дорога дуже круто пішла в гору. Ухил становив не менше 30 градусів, машина їхала важко, на першій і другій передачі зниженого ряду. Оскільки при такому різкому підйомі ми просувалися до вершини дуже швидко, то буквально через кілька хвилин закінчилися дерева і пішов чагарник, а ще трохи далі закінчився і нормальний чагарник - пішов покрив з моху і іноді плескаті кущі заввишки не більше півметра. В горах така різка зміна рослинності завжди вражає ... Втім, температура повітря теж сильно відрізняється, якщо біля підніжжя вона досягала 31-33 градусів, то на вершині Чувальского Каменя була 23-25 ​​градусів. Порадувало повна відсутність нагорі гедзів, оводів і комарів, та й напористий вітер в таку спеку теж виявився дуже доречним ... Сподобалися нам кам'яні насипи, очевидно збереглися з доісторичних часів. На вершині однієї кам'яної насипу ми помітили встановлену металеву табличку. Прочитати, що на ній було написано, не представлялося можливим, тому ми просто сфотографувалися біля неї і поїхали далі.

Приблизно через двадцять хвилин ми досягли апогею своєї подорожі - вершини гори Чувальскій Камінь! Нашим поглядам відкрилася велична картина - равнинное плато, що розкинулися не менш, ніж на десять гектарів - на висоті понад дев'ятисот метрів над рівнем моря!

Пермський клуб любителів бездоріжжя

В середині рівнини, як подіум для переможця, піднявшись на цю гору, лежить плоский камінь приблизно 7х5 метрів, зовсім небагато підносячись над загальною поверхнею. Навколо приголомшливий велична панорама - види на сусідні вершини гір, які знаходяться від нас в декількох десятках кілометрів. Внизу, біля підніжжя чував, в лісах, звиваючись пробила своє русло річка Вішера. Вдалині, напевно десь над Чердині йдуть проливні дощі, а захід забарвлює всю цю пишність в пурпурні і багряні тони ...

А ми просто стоїмо на горі і дивимося на весь світ зверху вниз - важко описати словами майже дитячий захват душі, що виникає від відчуття того, що ти побачив у своєму житті подібне ... Години півтори ми дивилися по сторонам! Потім згадали, що вже вечір і знайшли галявину з моху, на якій поставили намет. Зігрівши газовим пальником їжу і нашвидку повечерявши, лягли спати.

Вранці, прокинувшись і поснідавши ми пішли подивитися на скелі, які знаходяться трохи нижче вершини гори.

Лазити по скелях і каменях - цікаве, хоча й трохи стомлююче заняття.

Особливо, на мою, сподобалося Тузик - чисте повітря, мальовнича місцевість, багато кутів, які можна помітити, - що ще потрібно собаці для щастя. Проводячи огляд околиць з допомогою бінокля ми виявили недалеко від одвороту на Чува (приблизно 7 кілометрів вгору за течією Вішери) туристичну базу. Видно бали намети і Камаз - вахтовка, який, по всій видимості, привіз групу туристів. Розвідавши околиці, приблизно до середини дня ми зібралися їхати. Зібравши речі рушили в путь.

АЛЕ ...! КЛЮЧОВИЙ МОМЕНТ! Я включив GPS навігатор і орієнтуючись по ньому став шукати дорогу в бік Чума Бахтиярова і нежитлового селища Сібіревскій копальня. ДОРОГИ НЕ БУЛО! Як я зрозумів потім, вона була поруч, проходила по вершині гори, а я шукав на схилі, поклавшись на карту, залиту в GPS ... Зрушення орієнтування становив всього 300 - 350 метрів, але через це дорогу я не знайшов. Я ходив по камінню і незайманому лісі, натрапимо на лежанки якихось тварин, і не розумів, чому я не можу знайти дорогу. А потрібно було лише взяти атлас і логічно подумати, подивившись, як цей шлях промальований там (в атласі). Я це звичайно потім зробив, через кілька днів, будинки, а тоді, в горах я був в розгубленості. До того ж почалася гроза і вирішивши, що пускатися на великі ризики, разом з сім'єю я не маю права, ми повернули назад ... Втім Оля і діти були цього швидше раді, оскільки вони набагато більш помірні мандрівники в душі, ніж я. Спустившись з гори тією ж дорогою, по якій ми на неї заїхали, ми вирішили виїжджати через туристичну базу, яку бачили з вершини. Оскільки дороги туди немає, ми поїхали прямо по Вишере. Я постійно розвідував шлях, проходячи спершу пішки, а потім ми їхали на машині. Ми переправлялися через річку раз п'ять або шість, вибираючи більш дрібні проїзди. В одному місці, на перекаті, де течія була особливо сильним, машина відмовилася їхати проти течії - стала буксувати.

Довелося вдатися до допомоги лебідки, - таким чином, ми минули особливо важку ділянку. Так, пробиваючись з боєм, ми минули близько 4-х кілометрів річки і зупинилися на острові на привал. Розпалили багаття і Оля влаштувала нам справжнє свято - з решти продуктів зварила смачний суп! Блюдо вийшло настільки затребуваним, що ми кожен з'їли по величезній тарілці - не менш, ніж за 600 грамів на брата! У цей час повз острова пропливла група бокорашів на плотах! По обличчях туристів було видно, що вони вкрай здивовані і ніяк не очікували зустріти на острові групу людей на автомобілі! Інструктори, що пливли позаду групи пристали до берега і підійшли поцікавитися, як ми тут опинилися. Коли ми їм розповіли, що їдемо з вершини Чувальского каменю, і показали фотографії в ноутбук, подив і захоплення їх не було меж. Потім туристи попливли, випивши по чарці запропонованої ним горілки, а ми зібрали речі і рушили далі в дорогу ...

Для руху була обрана нова тактика - Олег сидить на капоті і дивиться в воду, де є ями, а де їх немає - на цьому і погоріли! Яму він побачив, але після того, як ми в неї заїхали. Вода в салоні почала швидко прибувати. Мотор не заглох, але машина відмовлялася їхати назад - буксувала усіма чотирма колесами! Довелося в черговий раз розмотувати трос лебідки і чіпляти його за дерево на іншому березі річки. Так ми вибралися. При перевірці рівня технічних рідин виявилася проблема - ми заїхали так глибоко, що в масло двигуна потрапила вода і тепер в двигуні замість масла була емульсія - суміш з водою. Запасного масла в такій кількості у нас не було - і я вирішив їхати на емульсії, не розвиваючи більших обертів. Забігаючи вперед, скажу, що все обійшлося - через 8 годин їзди вода випарувалася і масло в двигуні знову стало нормальним. Ось такий Російський УАЗ - може їздити на суміші масла з водою. Буквально через кілька хвилин ми виїхали на туристичну базу, привівши в сум'яття своєю появою рибалок і туристів. Далі до темряви ми їхали, поки я не захотів спати. Намет не ставили, спали сидячи поблизу села Мутіха, потім цілий день їхали і ближче до вечора наступного дня були вдома.

Так закінчилася наша подорож в Уральські гори, але залишилася повна впевненість в тому, що ця поїздка виявилася лише початком дослідження доріг і потаємних місць в Уральських горах. Їдучи ми не попрощалися, а лише сказали: До побачення. ".

Трек * поїздки в форматі OziExplorer # 155; # 155;

* Примітка від Костянтина Зикова: Трек прокладений з довільного місця на дорозі загального користування. Трек складений вручну, по пам'яті, по карті в OziExplorer і не відображає точної траєкторії нашого руху.

Записав: Михайло Шардін. Фото: Костянтин Зиков і члени сім'ї Зиков.