Нобелівська премія з медицини та фізіології-2018 присуджена трьом американським вченим за відкриття

Відкриття втратило український слід

Згідно з офіційним сайтом Нобелівського комітету, премія, яка стала ювілейною, сотою в області медицини і фізіології, присуджена «за відкриття механізму захисту хромосом теломерами і ферментом теломерази».

Фактично ця премія поєднує в собі дві «модні» тематики - старіння і онкологію.

Теломери - це кінцеві ділянки хромосом. Теломерні ділянки хромосом характеризуються відсутністю здатності до з'єднання з іншими хромосомами або їх фрагментами і виконують захисну функцію. У кожному циклі ділення теломери клітини коротшають через нездатність ДНК-полімерази синтезувати копію ДНК з самого кінця. Даний феномен носить назву кінцевий недореплікаціі і є одним з найважливіших чинників біологічного старіння. Теломераза - фермент, який додає послідовності ДНК до кінця ланцюга на ділянках теломер.

В результаті діяльності теломерази довжина теломерна ділянок хромосом клітини збільшується або зберігається на постійному рівні, компенсуючи, таким чином, кінцеву недореплікація і дозволяючи клітці ділитися необмежено довго.

Штучно індуковане утворення гена одного з компонентів теломерази (шляхом введення гена за допомогою методів генної інженерії) робить клітинну культуру іммортальной (безсмертної), т. Е. Здатної ділитися необмежено довго.

Теломераза синтезується в стовбурових, статевих і деяких інших типах клітин організму, яким необхідно постійно ділитися для функціонування певних тканин (наприклад, клітини епітелію кишечника). Звичайні соматичні клітини організму позбавлені теломеразной активності.

Клітини 85% ракових пухлин мають теломеразной активністю, тому вважається, що активація теломерази є одним з подій на шляху клітини до злоякісного переродження.

Теломераза була виявлена ​​Керол Грайдер в 1984 році. Однак існування механізму, компенсуючого вкорочення теломер (теломерази),

було передбачено теоретично ще радянським вченим Олексієм Оловніковим, про який Нобелівський комітет не згадує.

Втім, за деякими даними. нинішні лауреати Блекберн і Шостак відхрещуються від зв'язку свого відкриття з роботою Оловнікова, стверджуючи, що «в очі не бачили» статті Оловнікова.

Однак сам Олексій Оловников вважає, що його тіломірна теорія не пояснює головного - чому старіє організм.

Тому він висунув нову теорію - редумерную.

Відповідно до неї, старіння організму викликає укорочення редумер - невеликих лінійних молекул ДНК, які є копіями певних сегментів хромосом. Вони розташовуються на хромосомі, і при розподілі їх кінці теж коротшають. А в редумер записана корисна інформація, яка керує роботою генів. Коли втрачається ця інформація, клітина починає працювати все гірше і гірше, відбувається її старіння.

українські вчені взагалі отримували Нобелівську премію з медицини лише двічі - та й то на зорі її історії. У 1904 році її отримав Іван Павлов - «За роботу з фізіології травлення» (всі ми зі школи пам'ятаємо увійшла в приказку «собаку Павлова»). У 1908 році премію отримав Ілля Мечников (разом з Паулем Ерліхом) - «За праці по імунітету».

Справедливості заради варто відзначити, що «обнесли» виявляються не тільки українські. У минулому році Нобелівський комітет вручив премію з медицини і фізіології групі французьких вчених, які відкрили ВІЛ. Однак про їх американських колег, які відкрили ВІЛ одночасно з ними, не говориться ні слова.

Схожі статті