Виготовлення вітрила для байдарки

На цих вихідних ми відчували вітрило, який я старанно лабал для нашої байдарки протягом декількох вечорів перед вихідними. Власне, виготовлення самого полотнища вітрила зайняло не більше 30 хвилин часу. Велику частину часу я витратив на рангоут - щоглу і, особливо, на її кріплення до каркасу байдарки.

Парус для байдарки

Розповім про все по порядку, так як я хочу вкласти в цю статтю, в першу чергу пізнавальний сенс і поділитися з вами досвідом.

Все почалося з концепції і технічних вимог. Все вітрильне озброєння повинно було бути дуже простим, легким, не позбавляти байдарку своїх початкових властивостей, тобто не ускладнювати ходіння на веслах. Відповідно, в конструкції не повинно бути ніяких аутригерів, швертів і інших шкідливих наворотів.

Щогла не повинна ускладнювати доступ до вантажу. Парус ж, повинен легко від'єднуватися від щогли і легко забиратися куди-небудь, щоб він не заважав в «похідному» положенні. При всьому при цьому, довжина гику не повинна перевищувати метра, в іншому випадку, такий вітрило в робочому положенні буде незручний в управлінні і буде сильно погіршувати населеність і зручність човна.

Ці вимоги були обумовлені компонуванням нашої байдарки, в якій веслярі сидять близько один до одного, а основна кількість вантажу укладається в ніс і в корму. І на додачу до всього, зовсім не хотілося вносити сильних змін в конструкцію байдарки, свердлити зайві дірки, що-небудь різати тощо

Першою, в голову прийшла ідея розмістити щоглу рівно посередині корпусу судна. Таке рішення було б оптимальним - щогла нікому і ні чого не заважала б. З точки зору морехідних якостей, такий стан щогли є найправильнішим: судно нікуди не звалюють, і навіть без шверта, по ідеї, його не повинно зносити вітром.

Однак, четвертий шпангоут, до якого в цьому випадку повинна кріпитися щогла, виконаний відкритим, і для кріплення щогли потрібно було зробити перемичку між його гілками. Але як саме? З чого? Про це треба було багато думати.

На іншій чаші ваг лежав варіант з установкою щогли в передній частині кокпіта, у другого шпангоута. Але щогла, встановлена ​​туди, перекривала б доступ до носового трюму, тому, її довелося б робити швидкознімною. При цьому було не зовсім зрозуміло, куди встановити Степс на кільсон і як кріпити щоглу до верхньої частини шпангоута.

Я довго мучився вибором, не спав ночами, а вдень, замість роботи, сидячи в кабінеті - малював малюнки майбутньої конструкції на клаптиках паперу. Зрештою, ми поїхали з Наташкой в ​​великий будівельний магазин. Я вирішив так: куплю що-небудь, і з цього зроблю те, що підкаже серце. Уже в магазині, серце таки підказало поставити щоглу в середину байдарки, зробивши перемичку шпангоута і Степс з алюмінієвого куточка. Для того, що б виконати в куточку отвори під щоглу і її шпор, я придбав конічну фрезу для електродрилі.

На наступний день я вже почав роботу. Пиляв, свердлив, фрезерувати. Домашні мене просто прокляли. Через кілька вечорів, все було готово. Степс я заклепав на перемичку кільсона, а перемичку шпангоута я зміцнив на шпильках, якими до шпангоуту притягуються фальшборту. Таким чином, навантаження від щогли рівномірно розподіляється на весь каркас. Вона, власне кажучи, тримається не на шпангоуті, а на кільсон і фальшборті.

Парус для байдарки

Щогла була вже готова, я її зробив дещо раніше з труб Д16Т, 25х1,5. Як втулок використовувалася труба 21х1,5. Втулка меншого діаметру, ніж внутрішній діаметр основних труб була обрана навмисне, бо через корозію та бруду її було б неможливо розібрати або зібрати через деякий час. Готові втулки довжиною 50 см, вставивши в труби щогли на половину, я просто заклепав витяжними заклепками, а коротенький шпор, не працюючий на злам, я вклеїв в трубу за допомогою монтажної піни - заклепки заважали б установці щогли.

Тепер справа залишалася за самим вітрилом. Досвіду в вітрильних справах я не маю, і тому я вирішив зшити дослідний зразок з простої тентової політафети, а вже потім, якщо попре, виготовити вітрило з «правильної» тканини.

Парус для байдарки

Думаючи про конструкції вітрила, я зупинив свій вибір на китайському, люггерном варіанті. Для такого вітрила якраз, підійде найпростіша тканина, він дуже жорсткий і простий у виготовленні. Що стосується площі, то я вирішив обмежитися приблизно півтора квадратними метрами, ІМХО, для чисто допоміжного вітрила - це оптимальна площа, і взагалі, намагатися поставити на байдарку різні круті і великі лавіровочние вітрила - дурість. Все одно, що ставити на велосипед мотор від мотоцикла. Я вирішив спростити вітрило, зробивши його абсолютно прямокутним. Збігав в магазин за ганчіркою, я дуже швидко зшив парус: 2 кишені для рейки і 2 кишені для Люггер. Розмір вийшов 0,85х1,85 м, тобто 1,6 кв.метрів. На рейки я пустив труби 25х1,5, на Люггер - 10х1, труби марки АД31. Значних навантажень вони не відчувають, сильно не згинаються - зійде і цей сплав.

До фалу і нижньої відтягненні парус кріпиться за допомогою карабінів, зачіпляються за спеціальні мотузки, прив'язані до рейок. Такий варіант кріплення дозволяє налаштовувати положення вітрила щодо щогли, навіть прямо на воді. Щоб послабити скручування, центр верхнього рейка розташований значно ближче до щогли, ніж центр нижнього.

Як на зло, вітру на Ладозі майже не було. Щось ледве-помітний злегка тягнуло з озера, не було б у мене вітрила, я б дуже виразно сказав, що варто штиль. По відношенню до нашого курсу вітер потягував приблизно з «двох годин». Я не витримав і підняв вітрило. Яке ж було моє здивування, коли я виявив, що байдарка рухається! Нехай і дуже повільно, кілометри 2 в годину, але все-таки вона не стоїть на місці! І це при тому, що вітерець йде навіть трохи попереду. Так ми вирішили дійти до грядово під вітрилом. Настрій був дуже ледачим, йти далеко не хотілося. Не було навіть бажання поховати, ми хотіли просто спокійно покататися, а Наташка навіть задрімав.

Так ми доповзли до острова, де і заночували. Вранці треба було вже вирушати в Ковальське. Ну і що, що ми нікуди не пішли - адже ця покатуха мала на меті випробування вітрильного озброєння. А то, що зовсім заштілело - фігня, адже вчора ми переконалися, що вітрило на байдарці працює. З такими думками ми вийшли.

Стояв штиль, було жарко. Іноді я помічав на воді смугу ряби, ми доходили до цього місця, і я піднімав там вітрило. Навіть в цих місцях вітер був практично непомітний, але байдарка все одно рухалася зі швидкістю 1-2 км / год.

Парус для байдарки

І, нарешті, у самого Ковальського, коли до нього залишалося кілометра 3-4, раптом задуло! Я підняв вітрило і прямо навіть злегка злякався - байдарка понеслася, як під мотором, зі швидкістю 6-7 км / год. Дув відчутний бічний вітерець, крен ми парирували, злегка нахиляючись до навітряного борту, а байдарка, здавалося, просто летіла, розсікаючи хвилі. Нас майже не зносило вітром, крен був невеликим, парус відмінно справлявся, можна було легко і невимушено регулювати його тягу і перекидаючий момент. Пару раз я спробував йти досить круто до вітру, і це мені вдавалося - легко! Ми зловили заздрісні погляди якихось рибалок, понуро гребущіх на гондонке, і від цього стало особливо приємно.

Ми навіть не помітили, як дісталися до мети. Щастя були повні штани. Адже ми тепер спокійно зможемо проходити під вітрилом і по 50 кілометрів в день, адже під час відпочинку і перекурів ми не будемо стояти на місці. А при хорошому вітрі, ми взагалі можемо рухатися виключно під вітрилом, абсолютно при цьому не втомлюючись. А ще можна одночасно гребти і йти під вітрилом - так виходить ще швидше, а значить далі. Ну що ж, в результаті все вийшло, а ми стали ще менш спортивними. В найближчому майбутньому я пошию парус для байдарки трохи більше і краще, ніж наявний, і про це обов'язково напишу ще.

Друже! Це цілком працездатна конструкція. Працюватиме, якщо щогла, рейки і наскрізні лати будуть з дерева. Можна передбачити рифлення вітрила на 2 ступені одним риф-бантом з риф-штерт. Підв'язувати частина вітрила або до верхнього, або нижньому рейку, залишаючи 65% або 35% повної площі.