Сікіяз-тамакскій печерний град

З Порогів ми доїхали до селища Межовий, в ньому поїли в кафешці і кинули грошей на стільниковий, а то роумінг в мінуса загнав. У самому селищі знову побачили вапняні печі і відвідали тунель. мені здалося, що взимку він виглядає цікавіше. Решта пам'ятки поруч з Межовим вирішили не оглядати в цей раз. Основною метою була Сікіяз-Тамакскій печерний град.

Дістатися до нього можна двома шляхами. Перший - від Межового в сторону тунелю і далі. По ньому ми проїжджали взимку, але не ризикнули доїхати. Другий - через Межовий в Башкирію в село Лакло, а з неї в село Сікіяз-Тамак. Вибрали другий варіант.

Поки їхали від Межового в Лакло, проїхали поворот на Еланліно, недалеко від якої знаходиться Айская фонтан.

Дорога від Лакло до Сікіяз-Тамака хорошою важко називати, то каміння, то чорнозем. Ми їхали після дощу, періодично машину заносило. Переїхали гору і відкрився вид на долину з річкою і невеликим селом на іншому схилі.

Переїхали убрід невеликий струмок і зупинилися біля першого будинку, звідти вийшов мужик, дуже схожий на хіпі, він нам підказав куди їхати далі. Виявляється, щоб потрапити в Сікіяз-Тамакскій печерний комплекс треба проїхати вбрід річку Ай. Ну а далі пішки. Хіпі показав найдрібніше місце, звідти ми й поїхали.

У цьому місці посередині річки знаходиться невеликий острівець, я не перевіривши дна, поїхав до нього. Глибина виявилася велика, явно вище, ніж було на Атиш або Мамбетов. Тому шлях на інший берег від острова я вже перевірив, пройшовшись пішки і тільки після цього поїхав.

Сікіяз-тамакскій печерний град

Після броду виїхали на велику галявину, яку огинає річка. На ній стояло кілька вігвамів, наметів і машина. Ми наскільки можливо проїхали в сторону печер. Зупинилися в лісі, переодягнулися і пішли шукати печери.

Перше місце, куди ми забралися, була прямовисна скеля з прекрасним видом на річку Ай, ліси і гори. Печери ми знайти ніяк не могли, хоча йшли по добре протоптаних стежках. Вийшли на ґрунтову дорогу на самому верху гори, видно було, що по ній їздять машини постійно.

Уздовж цієї дороги стали йти в пошуках стежки, нарешті знайшли її. Вона привела нас до оглядовому майданчику на іншій скелі, з неї був такий же красивий вид. Тут ми почули голоси людей і пішли на них.

Сікіяз-тамакскій печерний град

Зустріли сім'ю туристів з Саратова з двома маленькими дітьми, вони вже тиждень їздять по визначних пам'ятках Башкирії і Челябінської області на буханці. Вони вже були на водоспаді Гадельша і збиралися в Серпіевскій печерний град. Покликали нас з собою, але так як ми вже закінчували нашу подорож, то відмовилися. Хоча разом було б веселіше і цікавіше, шкода не взяв їх контактів.

Вони сказали, що проїхали по першому шляху, тому брід долати не довелося, та й відстань менше. Потім підказали нам, де шукати печери. Виявляється, ми підійшли до них з іншого боку. Більшість туристів йдуть по низу вздовж річки, а потім піднімаються до печер і останній пункт у них - оглядовий майданчик. Для нас же все виявилося навпаки, ну тим краще. Спускатися в будь-якому випадку легше, ніж підніматися.

Перша печера, яку знайшли, була наскрізна, після неї балкон і потім поспіль дуже багато різних печер і гротів. Їх назви я не знаю. Досить швидко збилися з рахунку, взагалі в Сікіяз-Тамакском печерному граді близько 50 печер і гротів і це на ділянці довжиною менше 500 метрів.

Сікіяз-тамакскій печерний град

Ми облазили все, що знайшли. Крім однієї печери, на ній тренувалися хлопці по вертикальному спуску. Ми пройшли всередину до шкуродером, але з сином я не наважився лізти до кінця.

Назад повернулися вже швидше, шлях відомий і через річку теж. Зупинився у хіпі-екскурсовода, подякував за те, що все так добре підказав. Він повідомив, що це ще не все печери. Найцікавіші на іншому березі, далі за течією, але туди потрібно спорядження, запрошував на наступний рік сходити туди. Думаю, треба буде приїхати сюди ще раз, на кілька днів. Природа красива: річка, скелі, печери, сосновий бір.

Попрощалися з ним і поїхали далі в останнє місце нашої подорожі - Лаклінскую печеру.