Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

І знову Абхазія і її визначні пам'ятки. На третій день ми поїхали на озеро Ріца. Купили квитки на екскурсійний автобус - 1300 руб з людини, з фіналом в селі Лихни на абхазькому застілля. Як завжди, екскурсію брали прямо на стійці в готелі. Мікроавтобус «Мерседес» під'їхав до готелю до 11 години дня. Заповнений він був на 2/3. Покружлявши по Новому Афону, він добрав туристів на всі 14 місць! Щоб бути разом, ми сіли на самий останній ряд. Та й «принади» місцевих доріг ззаду відчуваються набагато сильніше J

Я водієм мікроавтобуса

Екскурсію обслуговувала гід - молода симпатична абхазька дівчина і такий же молодий водій. Зі своїми обов'язками вони впоралися на «відмінно»! Гід всю дорогу розповідала не тільки про що зустрічаються по шляху пам'ятки, а й про побут, культуру свого народу. Від неї ми дізналися, що абхази замість пшениці вирощують кукурудзу (її плантації зустрічалися близько кожного села) і квасоля. Також вона нам розповіла про те, які припаси вони заготовляють на зиму (нас завезли в село і показали підвал з запасами консервованих овочів і фруктів). Вона із задоволенням відповідала на наші запитання, і було видно, що їй не байдуже, яке враження у нас залишиться від Абхазії.

Відразу хочеться сказати, що сама дорога від Нового Афона до озера Ріца (це 85 км.) На деяких ділянках - окрема, в чем-то екстремальна, екскурсія!

До міста Гудаута (близько 16 км) і далі вела сучасна автострада з нечастими поворотами, частково прокладена вздовж чорноморського узбережжя. Ми насолоджувалися пейзажами безкрайнього синього моря в цей сонячний день. Але найцікавіші епізоди нашої подорожі почалися, коли ми переїхали по мосту через швидку гірську річку Бзибь і повернули за вказівником до озера Ріца. Пейзаж за вікнами різко змінився. Праворуч і ліворуч з'явилися височенні скелі. Ми в'їжджали в ущелину, по дну якого і бігла річка Бзибь. Дорога в основному йшла вздовж її русла, рясніючи крутими поворотами, підйомами, вузькими місцями.

Водоспад Дівочі сльози

Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

Перша пам'ятка по дорозі до озера Ріца

Першу зупинку ми зробили біля водоспаду Дівочі сльози. Чесно кажучи, мене він не вразив. Важко назвати водоспадом стікають по невисокій скелі сотні тоненьких струмочків холодної, чистої (як сльоза!) - води. Зате тут можна побачити дуже багато стрічок, які дами різного віку прив'язують на чагарники біля водоспаду і загадують бажання. Послухали ми і красиву легенду про молоду дівчину, її коханого і злий чарівниці. Головне, що я запам'ятав: цим сльозам вже тисячі років і вони невичерпні.

гірська пасіка

Наступна зупинка була біля державного пасіки, численні ряди вуликів якої розташовувалися прямо біля дороги.

Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

Ряди своєрідних вуликів при дорозі до озера Ріца

Дегустація бджолиної продукції

Потім літній абхаз прочитав невелику лекцію про тих напоях, які отримують з меду: безалкогольної медовухи, міцної чачі і медової бражки. Все це він пов'язав з традиціями горян, довголіттям і користю для здоров'я. Була влаштована дегустація названих напоїв, під час якої дочки пильно стежили за мною, щоб я не покуштував 65 градусної чачі. Але, я не вживаю алкоголь вже 12 років, тому легко відмовився від невеликої дози спиртного. А щоб не втратити в очах гостинного абхаза образ справжнього чоловіка, я сказав, що це не примха, а мій сьогоднішній спосіб життя. І знову багато туристів нашої групи купили пластикові пляшки з алкогольними та безалкогольними напоями. Бджіл близько нас літало дуже багато. Вони сідали нам на руки, обличчя та інші відкриті ділянки тіла, але нікого не ужалили. Незважаючи на легший гаманець, ця зупинка нам сподобалася.

Блакитне озеро

Після пасіки нас спочатку завезли на обід в літній відкрите кафе «Сойка» зі смачною кавказької кухнею, розташоване в самшитовими лесу.Наш обід був скромний, адже ще недавно ми щільно і смачно поснідали: овочевий салат, солянка, на друге риба з гречкою і хачапурі (дуже смачний пиріг з сиром). Вклалися в 800 рублів на трьох. По дорозі до Блакитного озера ми проїхали повз висячого мосту через швидкі води гірської річки, але зупинку не зробили. Гід сказала, що це місце ми відвідаємо по дорозі назад. Наступна визначна пам'ятка - Блакитне озеро. Нас гід заздалегідь попередила про настирливості місцевих жителів, які пропонували дегустувати вина або сфотографуватися з дикими птахами і тваринами. Всі послуги платні і, щоб уникнути непорозумінь, краще їх ігнорувати.

Тут туристи зупиняються обов'язково

кам'яний мішок

Недалеко від Блакитного озера, відразу після досить довгого тунелю, знаходиться в'їзд в живописний каньйон, який гід назвала «Кам'яним мішком» або Юпшарскій каньйон.

Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

Захоплююча дорожнє подорож до озера Ріца починається з в'їзду в Юпшарскій каньйон

На нас він справив величезне враження. Величезні скелі, заввишки в декілька сотень метрів, знаходяться дуже близько один до одного. Внизу панує напівтемрява, а вгорі на скельних карнизах ростуть самшиту, мохи та плющі, які в променях сонця виглядають дивно красиво і велично. З одного боку трошки моторошно від навислої громади кам'яних велетнів, але з іншого - просто чудово! Тут ми зробили багато фотографій, і зустріли один з численних десантів місцевих жителів, які настирливо пропонували свої послуги.

Небезпечні віражі на гірському серпантині

З цього місця дорога йде круто в гору, рясніючи такими пасажами, що просто захоплює дух. З правого боку дорога притискається до скель, а з лівого боку - до прірви, глибиною в десятки, а то і сотні метрів. Туристам, що сидить з лівого боку ставало іноді дуже страшно (тим більше, що водій навмисно притискався до самого краю прірви), і жінки мимовільним вереском відзначали найнебезпечніші місця. Шофер нам пообіцяв, що права сторона теж отримає свою частку адреналіну на зворотному шляху. Можу засвідчити - наш мікроавтобус в найнебезпечнішому місці настільки близько їхав до прірви, що краю дороги зі свого місця я не бачив!

Водоспад Чоловічі сльози

Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

Чоловічі сльози набагато рясніше дівочих сліз

Зовсім близько від в'їзду в Кам'яний мішок знаходиться водоспад Чоловічі сльози. Мене він вразив набагато сильніше, ніж водоспад дівочі сльози. По-перше, у нього набагато могутніше струмінь. По-друге, у нього така висота, що почала падіння вод побачити практично неможливо. Так що коли чоловіки плачуть, це по-справжньому.

озеро Ріца

Нарешті здалося і озеро Ріца, розташоване в горах на висоті 950 метрів над рівнем моря. Гід початку нас умовляти проїхати, за додаткові 200 рублів, на 5 кілометрів вище.

Озеро Ріца на моїй руці

Тут є оглядовий майданчик, з відмінним видом на озеро, а поруч розташований Пташиний водоспад. З оглядового майданчика є автомобільна дорога до південного краю озера, де можна викупатися (якщо знайдуться бажаючі) і Молочному водоспаду. Але спочатку про природу.

Озеро Ріца мальовничі пейзажі

З усіх боків озеро оточують високі гори, на вершинах яких можна побачити вічні сніги. Гід звернула нашу увагу на силуети гірських хребтів, що нагадують силуети сплячих велетнів. Вона розповіла легенду про двох братів і красуню сестру Ріцу. Вид, що відкривається на озеро Ріца просто приголомшливий. Поєднання синього неба, зеленої рослинності високих гір, темно-синьої води високогірного озера - незабутньо, неповторно, неймовірно! Найкрасивіше я в житті нічого не бачив. Всі керівники нашої країни, починаючи зі Сталіна і закінчуючи Горбачовим, обов'язково відвідували озеро Ріца для відпочинку. Тут побудована ще в 30-і роки скромна за нинішніми мірками державна дача. Треба думати, що кремлівські небожителі толк в красу природи знали, якщо прагнули сюди приїхати.

До купання ми заїхали до Молочному водоспаду.

Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

Ірина на каменях біля Молочного водоспаду

У його підніжжя спостерігається таке скупчення величезних каменів, що Ірина, в числі найсміливіших туристів, негайно полізла на пристойну висоту, а ми з Оленою необережно вгамували спрагу, черпаючи чисту прохолодну воду прямо пригорщами. Я зачерпнув близько 5 разів, і, через деякий час, у мене почалося жорстоке розлад шлунка. Лена пила менше, тому вона і постраждала слабкіше. Близько цього водоспаду вийшли одні з найдинамічніших фотографій.

Купання в озеро Ріца

Я купаюся в озері Ріца

Мені вода холодної не відображено, мабуть, літнє сонце її добре прогріло. За моїми відчуттями температура була не нижче 12-14 градусів. Я давно обливаюся вранці холодною водою, до операції практикував зимове купання, тому в озері Ріца я проплававши не менш 10 хвилин, протягом яких мої дочки зробили кілька фотографій на пам'ять.

Озеро Ріца основна оглядовий майданчик

На зворотному шляху ми заїхали на основну площадку в північній частині озера Ріца, де із задоволенням поласували морозивом. При бажанні тут можна насолодитися усіма принадами абхазької кухні, але ми пам'ятали, що попереду нас чекає абхазьке застілля з рясною їжею.

Поїздка на озеро Ріца в мальовничі гори Абхазії

Ми на висячому мосту через річку Бзипь

Також ми зробили обіцяну зупинку біля висячого мосту і пройшли по ньому на інший бік річки. Враження моторошне: народу на мосту багато, качка пристойна, висота над річкою велика. Тут же за невелику плату можна було здійснити політ над рікою на канатному «велосипеді» (тарзанці). З гучним криком летіли одні жінки, мужики були, напевно, боягузливіше. Близько дороги стояла група абхазів, які пропонували надіти кавказьку бурку, папаху, начепити шаблю і зробити знімок на пам'ять.

Дегустація на виноробному заводі

І знову Гудаута, де нас привезли на місцевий виноробний завод (приватний), за яким ми зробили екскурсію. Нам показали підвали, де вино зберігатися у величезних бочках і познайомили з лінією по його виробництву. На закінчення запропонували дегустацію понад 50 сортів! вина у винному магазині. Якщо кому що сподобалося, можна купити прямо тут.

Абхазьке застілля

На жаль, до моменту приїзду в абхазький селище Лихни я відчував себе дуже погано, тому особисті враження досить мізерні. Я прослухав розповідь гостинного господаря про історію його родового маєтку, подивився на могили його предків прямо у дворі величезного двох або триповерхового будинку.

родовий маєток

Нас провели по великому саду з виноградниками, хурмою, цитрусовими, ківі та іншими плодовими деревами. Потім всіх запросили під навіс зі столами, заставленими численними закусками з овочів і фруктів, а також мамалиги, квасолі, сиру. Коли всі туристи розсілися (а одночасно у цього господаря у дворі знаходилося близько десятка автобусів, в тому числі і дуже великих) і вже бенкетували багато гостей, які приїхали раніше нас, Ми були останніми, тому господар маєтку постійно був з нами. Почалися тости, всім налили вина, стали подаватися гарячі страви. Я зміг досидіти тільки до роздачі шашлику і пішов до свого автобус, так як відчував сильну слабкість від розладу шлунка.

Концерт після рясного застілля

Потім був тривалий концерт з танцями, піснями, хороводами.

Барабанний дріб лезгинки

Почувши барабанний дріб лезгинки, я не зміг витерпіти і потихеньку повернувся до гостей. Деякі російські чоловіки були напідпитку, але в основному панував святковий веселощі. Дочок я знайти не зміг, так як гостей було кілька сотень. На дворі давно стемніло. Нарешті концерт закінчився, і ми поїхали в Новий Афон. Готельний номер ми здали ще вранці, а наші речі чекали нас внизу у чергового. Він допоміг нам викликати таксі, і ми поїхали в Гагри. Останню ніч ми проведемо саме там. Приїхали в Гагри ми далеко за північ.