Поїздка на азовське море

Ми знали, що Азовське море багате рибою і саме тому вирішили провести там свою відпустку - відпочити і вдосталь поудить, та й до тогож у нас була запланована рибалка на Мальдівах а наприкінці літа. Невелике містечко Єйськ, куди ми приїхали, розташований на високому південному березі Таганрозької затоки. Єдине місце тут, де можна вудити рибу без човна, - це порт і його два молу. На молах майже завжди можна бачити рибалок.

Одні сидять з бамбуковими обрубками або просто з сосновими палицями, інші з «посудом» (будь-яка крючковая снасть, закидаю без вудилища. Попросту кажучи, закидушка, або донка, на Азовському морі називається «посудом»).

Ми стільки чули про Азовське море, що очікували побачити у кожного рибалки повний садок або кукан риби. Але не тут-то було! У одного - десяток бичків і дві-три тарані, причому не великі; в іншого, який закидав свою вудку ближче до трав'янистих заростях, - п'ят-другий дрібних Шаранов (сазанів), зрідка йому трапляється кутум, іноді чехонь і частіше тарань; у особливо везучі плаває на кукане «чоб» (невеликий судак) і зовсім як рідкість - рибець або Селява (шемя).

У людей похилого віку улов краще. Вони, як ми дізналися, мають свої сижі, постійні місця. Іноді вони навіть підгодовують рибу, але роблять це у великій таємниці, щоб на ранок не застати на своїй сіже іншого, більш молодого і моторного рибалки.

Ми дуже скоро зрозуміли, що в самому Єйську нам робити нічого. Ловити бичків і дрібних ласкірей - заняття не таке цікаве, щоб заради нього приїжджати сюди з Москви. Тому ми почали розпитувати місцевих рибалок, де можна відвести душу по-справжньому. Видно, у кожного рибалки було своє заповітне місце. Один говорив:

- У Должанку їдьте. Обов'язково в Должанку! Там безліч всякої риби і умови для лову хороші. На самому кінці Дол-жанской коси є перебоіни, вузькі протоки, і цими протоками всяка риба йде, тільки встигай закидати. Але наживку Приготуйте в Єйську: з хробаками та рачками там важко.
- Нісенітниця все це, Довжанка! - говорив другий.- До цих самих перебоін від станиці, де жити можна, сім кілометрів! Ви краще в Комишуватка їдьте: станиця майже поруч із затокою. Там і рибця можна взяти, і тарань, і шемаю, а буває, що і кефаль підійде.
- Перестаньте ви людям голову морочити, - вступав третій.- Був я в Комишуватка. Де вони човен візьмуть? А без байди там робити нічого: з берега нічого не зловиш. Ловіть тут. Дістаньте човен, та їдьте геть, на палі, там і кутум, і рибець, і чехоня!

Після цих розмов ми переконалися, що хоча Азовське море і одне з найбагатших в світі за кількістю риби, але і тут, як на самій рибної річці або озері, треба знати місця, характер місцевої риби, а головне - треба мати таку снасть, на яку в даних умовах краще всього ловити.

З розпитів з'ясувалося, що не у всіх місцях можна, наприклад, ловити тарань або рибця, що там, де добре бере бичок, - не сподівайтеся зловити судака, хоча для нього в Азовському морі бичок є основним харчуванням. Потім ми дізналися цікаву річ: у зв'язку зі зменшенням судаків збільшилася кількість бичків, і на мілинах біля Довжанка за кілька діб осінньої путини рибалки взяли сімнадцять тисяч центнерів бичка.

У гирлі Кубані, в районі Темрюка, і в прилеглих до цього району лиманах, Ахтанізовська наприклад, ловлять сомів і сазанів на перемети. Наживкою є звичайна медична п'явка, розрізана вздовж і насаджена на гачок так, щоб внутрішня, червона сторона привертала увагу риби.

За ТЕМР-ком - на Пересипу, за станицею Голубіцкой - по осені нечисленні рибалки-любителі ловлять в неширокому, але досить глибокому протоці Ахтанізовська лиману сомів і сазанів на звичайні донні вудки, використовуючи найрізноманітнішу наживку: хробака. шматочки риби, напівсиру картоплю, хліб. Але щоб потрапити з Єйська в Темрюк, треба їхати через Краснодар з пересадками. Така подорож тривала б двоє, а то і три доби. Витрачати ж дорогоцінний час відпустки на переїзди ми не хотіли.

Розповідали нам казкові речі про Протоці (північному рукаві Кубані), що впадає в море у рибальського селища Ачуїво. Селище цей загубився в плавнях, має зовсім ще необ'їжджених під'їзні шляхи, і потрапити туди ще важче, ніж в Темрюк. Зрештою, ми вибрали рибальське селище Переправу, дісталися до нього порівняно легко на попутних машинах.

На любителів пишних природи Переправа може призвести гнітюче враження. Рослин в селищі мало, і озелененню його не сприяє грунт - черепашка на кілька метрів углиб. У селищі, крім головної вулиці, витягнувся уздовж протоки, є кілька бічних вуличок. Акуратні білі хатки і будиночки, в основному саманні, криті очеретом.

З великими труднощами вдалося дістати байду. Вона здалася нам величезної в порівнянні з тими човниками. до яких ми звикли в Підмосков'ї: в ній могло сісти чоловік двадцять п'ять, і ми думали, що без мотора байда з місця не зрушиться. Але ці побоювання були марними: байда- «темрючка», як виявилося, досить легко слухається весел.

Поїздка на азовське море
У перший же вечір нам випала нагода переконатися, що ми вибрали непогане місце. Тутешні рибалки прямо з берега на примітивні закидушки, деякі навіть на саморобні гачки успішно ловили судаків. Тут же біля берега невеликими бійка, зробленими зі старих тюлечних мереж, у яких вічко дорівнює ше-сти-семи міліметрів, тягали дрібних бичків для наживки. Разом з бичками траплялися рачки (креветки). На рачків бере тарань, рибець, зрідка шемя і судак. Ми тут же позичили бійку і наловили бичків.

Потім ми швидко змайстрували собі закидушки, і коли з'явилися з нашими снастями на березі, всі рибалки збіглися до нас. Справа в тому, що рідко хто з них мав повідці з жилки. В основному їх снасті були зі звичайної бавовняної, злегка продублена нитки в півтора-два міліметри завтовшки. Ця нитка має достатню міцність, але вся біда в тому, що при закиданні дуже путаегся, і повідці так намотуються на основну волосінь, що рибі просто важко взяти наживку.

Для того, щоб уникнути цього, деякі рибалки обвивають повідці тонкої мідним дротиком. Здавалося б, що можна зловити на таку грубу снасть? Нас, москвичів, вишукують найтонші волосіні і гачки-невидимки, вид цих снастей приводив в збентеження. І все ж на такі снасті місцеві рибалки-любителі за вечір ловили часом два-три десятка судаків, тарані. Правда, судак йшов невеликий, - «чоб», як його тут називають, грамів на триста-чотириста, але для нас, москвичів, і такий улов здавався незвичайним.

Замість легких свинцевих грузил, до яких звикли ми, місцеві любителі, застосовували різні важкі предмети: гайки, болти, просто шматки заліза. Ми, однак, вирішили користуватися привезеними з собою грузіламі від спінінга по двадцять п'ять-тридцять грамів. Але при перших же закиданні довелося переконатися, що з такими грузіламі навряд чи що-небудь зловиш: в протоці постійно змінюється протягом - або з лиману в море або з моря в лиман.

Наші снасті негайно знесло, і вони переплуталися з сусідніми. На перший раз нам пробачили, але все ж порадили грузила збільшити. Ми нав'язали на кінці своїх закідушек майже весь запас наших вантажив. І ось тут позначилося перевагу «тонкої» снасті. Ми почали тягати судаків рдного за іншим. І знову до нас втече: лись всі любителі.

- Добре вам, москвичам, - говорили вони.- У вас жилки, гачки фабричні, а спробуйте дістати їх тут! Навіть в Єйську це рідкість.

Забігаючи наперед, скажемо, що в Москву ми повернулися без єдиного гачка і без єдиного метра жилки: все віддали тутешнім рибалкам.

Місцеві любителі ловлять не тільки з берега, але і з байд в основному біля протилежного берега протоки. І у кожного є свої улюблені місця: одні вважають за краще замануха, інші їздять в Бабіннік, треті, переправившись на Ахтарска косу, сидять на ріжки.

Обзавівшись драчкою, сачком і садками і спустивши свою байду на воду, ми вирушили, за порадою одного пристрасного рибалки, на Рожок. Там, як він запевняв, добре бере тарань, рибець і шемая. Однак в перший же виїзд нас спіткала невдача, і знову-таки тому, що ми хотіли ловити по-своєму, на вудки, на кашу московську тонку снасть.

При першій же клювання тарань обірвала у одного з нас волосінь, у другого рибець зламав верхнє коліно вудилища. Довелося швидко перебудуватися і знову пустити в хід закидушки. Там ми ловили, і не без успіху, перші два-три дні, закидаючи снасть поперек течії, як це робили місцеві рибалки.

Але незабаром ми прийшли до переконання, що такий спосіб лову має і свої недоліки. Снасть. занедбану поперек течії, дуже скоро заносило камку, тієї самої морською травою, якої набивають подушки крісел і диванів і якій в Бейсузького 'лимані зростає безліч. Тоді ми вирішили закидати «посуд» не впоперек, а за течією, щоб камки чіплялося менше.

Спочатку місцеві рибалки подивилися на нас, як на диваків, але ми дуже скоро переконливо довели їм переваги нашого способу: там, де вони ловили десяток тарані, ми за той же час брали три десятка.

Поїздка на азовське море
Ще через тиждень місцеві любителі знову нам позаздрили. Для лову тарані ми застосували одноручние спінінги. Оснащення, була дуже простою: на кінці волосіні - тридцяти-сорокаграммовий вантаж, вище нього на коротких повідках (1,5-2 см) -три гачка № 6-9. От і все. Перевага була в тому, що волосінь не плуталася при закиданні, а це особливо важливо у вечірній і нічний час. Спробуй, розплутати її в темряві! Крім того, робити зарубки вудилищем набагато краще, ніж рукою, і виводити рибу за допомогою котушки легше.

Через тиждень ми безпомилково навчилися визначати, яка риба клює. Рибець вистачає наживку, тягне її, шемя вистачає на льоту і «на потяжку», як прийнято говорити у москвичів, тарань клює приблизно, як плотва.

Для лову судака ми використовували вудилища спінінгів. Оснащення зробили таку ж, як і на тарань, тільки замість гачків підвісили трійники і збільшили грузило до двохсот грамів. Наживляти бичками. Один спінінг закидали з корми, інший з носа. Були випадки, коли тільки закинеш, а котушка вже тріщить. Великі судаки - на два-три кілограми - траплялися редро, зате до кілограма - дуже часто.

Незабаром ми настільки освоїлися з водоймою, що коли в селищі з'явилася ще одна пара нерозлучних рибалок-москвичів - Міша і Ніна, які жартома були названі нами Мішаніна, ми безпомилково вказували їм уловисті місця, давали потрібні поради. Гуртки, які вони прихопили з собою, їм довелося скласти і відправити посилкою в Москву: з цією снастю тут робити було нічого.

Однак Мішаніна вже через кілька днів почали «обставляти» своїх порадників. Їм пощастило дістати у одного місцевого любителя-мисливця легку байду, всього на дві особи, і на цій посудині вони сміливо вирушали за два-три кілометри на так званий Бабіннік. Ми ж на своїй великій байді через течію не завжди могли дістатися до цього невеликого піщаного острівця, трохи видатного над поверхнею моря і розташованого між двома руслами протоки, або, як називають їх місцеві рибалки. гирлами.

Так ось саме там, у Бабінніка, Мішаніна знайшли «золоте дно». Щовечора вони дивували нас своїми уловами і найбільше Шема, по-місцевому СЕЛЯВІ. Часом вони привозили по десятку шемаек грамів по триста-чотириста кожна.

Тарань - прекрасна риба, рибець ще краще, але шемаю, особливо азовський, порівнювати ні з чим не можна. Недарма своє ім'я шемя отримала від перського «шах-маи», що означає «царська риба». Дивовижні зміни відбулися з Мишанин. У перший день приїзду, побачивши Переправу з її голими берегами, не знайшовши кольорових переливів в самому морі (в той день воно було особливо якимось сірим, нудним), вони заявили, що навряд чи пробудуть тут до вечора, а не те що до кінця відпустки.

Але вже через кілька днів Мішаніна по годинах підраховували час, яке їм залишилося провести на цих «нудних» берегах, боялися, щоб не пропала жодна хвилина відпочинку. Їм хотілося ловити відразу і на ріжки, і на Бабінніке, і в протоці, і в лимані. Іноді за день вони кілька разів стрімко проносилися мимо нашої рибальського посудини на своїй легкій байді.

- Куди, Мішаніна? - кричали ми.- Невже на Бабінніке все виловили ?!
- Там одна шемая, а нам вона вже приїлася, - жартували вони.- Поїдемо на Рожок, половимо рибця.

Рожок - це кінець Ахтарска коси. Він з одного боку омивається морем, з іншого - протокою. Чомусь це місце облюбували судак, шемя і особливо рибець. Пояснюється це, мабуть, тим, що протягом виносить сюди з лиману або несе з моря величезну кількість креветок - улюблених ласощів рибця. Але Рожок привертав увагу не тільки Рибці. Тут був дивовижний золотий пляж і хороша глибина біля самого берега. Пірнай, плавай, заграй на піску, скільки хочеш!

Особливо добре на ріжки ввечері, коли сонце сідає прямо в море. Нудне море раптом оживає і починає світитися чудовими фарбами, в воді відображаються пливуть по небу хмари. Лінія горизонту зникає, і небо зливається з морем. З'являються перші великі зірки, запалюються вогні в селищі, в рибальських станах, що розкинулися по косі.

Спалахують далеко в море крихітні вогники - це сейнера повертаються з промислу. На краю селища запалюється маяк. Зграя качок і гусей летите моря годуватися на поля. Тихо кругом. З легким пошепки накочуються на берег невидимі хвилі. Пора б, здається, додому, а йти не хочеться. Та й чи варто йти? Чи не краще налагодити вудки на рибця? Вночі він особливо добре бере!

Поїздка на азовське море
. З кожним днем ​​наші улови ставали все багатшими, і, нарешті, перед нами постало питання: що робити з спійманої рибою? День, два, ну тиждень можна їсти юшку, печену, солону, смажену, варену рибу, потім вона починає набридати.

Заготовляти її про запас було важко: ще стояли спекотні дні, в таку погоду солити рибу «на колоду», тобто цілком, не можна. Тоді ми вирішили пластованной її, інакше кажучи, розрізати уздовж спини, розгортати, викидати нутрощі і в такому вигляді солити. Після трьох-чотирьох днів засолювання (для рибця і шемаи - після п'яти-шести днів) рибу вимочували дві-три години і розвішували для Вялков.

До кінця місяця погода злегка зіпсувалася, похолодало, і ми отримали можливість засолити трохи риби цілком. Дізналися ми й ще один спосіб засолу. Полягає він у тому, що рибу очищають від луски і солять, попередньо зробивши уздовж спини надрізи з однієї й іншої сторін. Засоленная таким чином риба зберігається довго.

Захоплювало нас те, що клювання не припинявся навіть у погану погоду: стільки в протоці стояло риби. Правда, за день-два до шторму або північного вітру клювання слабшав, але все одно без улову ми не поверталися. І раптом, за кілька днів до нашого від'їзду, риба зникла. Ми просиділи на перевіреному місці цілий ранок, і ніхто жодного разу не свиснув (у нас було заведено правило - свистіти при першій клювання, щоб дати знати іншим, що риба є).

Почали ми міняти місця. Кинулися на Рожок - немає риби. Виїхали в море - жодної покльовки. Скористалися плином і пропливли до самого Бабінніка. Нема нічого! Підпливли до Мишанин - і у них садки порожні. Що таке? Куди поділася риба? Переправилися на інше гирло, подалі в лиман. Тут нам вдалося зловити кілька стограмових таранок. Так і повернулися ми в той день з цим жалюгідним уловом.

А ввечері дізналися від досвідчених рибалок, що при різкому похолоданні тарань починає збиратися в косяки і відшукувати місця для зимової стоянки. Один з таких косяків пройшов з моря в лиман, і до нього приєдналася вся тарань в протоці, а заодно рибець і шемая. Це підтвердилося на інший же день: лиманна бригада рибколгоспу виявила великий косяк біля східного берега і здала на рибзавод більше ста центнерів добірної тарані.

Кльову не було і на інший день. Тоді ми переключилися на судаків - безуспішно. Вирішили ловити бичків. Ловля нецікава, хоча риба ця досить смачна.

В останні дні нашого перебування в переправити погода покращилася. Тарань. видно зрозумівши, що вона помилилася в своєму прогнозі погоди, знову розбилася на дрібні косяки, і знову ми поверталися на берег з хорошим уловом. Навіть шкода було їхати, але наш відпустку скінчився. Попереду була важка дорога, важка ще й тому, що багаж наш неабияк поповнився: нам дуже хотілося почастувати московських друзів такої рідкісної рибою, як в'ялена тараня, рибець і шемая.