Великі і маленькі

Витівки УАЗика, зустріч з Йетті і де знайти сніг в середині літа.

Нам вдалося відвідати Хмельовський озера знаходяться недалеко від Червоної галявини ще в ті часи, коли вони впевнено тримали статус пам'ятника природи, і навіть не підозрювали про "грандіозні плани" вищого начальства з роздачі їх територій під будівництво готелів, кафе і канатної дороги.

Дістатися до Хмелевських озер можна виключно на УАЗику. Трохи недоезжая Червоної галявини в районі вертодрому ми згорнули на непримітну, що йде вліво дорогу і зовсім скоро опинилися біля підніжжя гори. Мав відбутися затяжний підйом в 11 км. Багатьом автомобілів залишалося тільки мріяти про подолання цього маршруту, а наш бадьорий УАЗик впевнено йшов вгору, спритно обходячи численні камені, раз у раз сипалися під колеса. Проїхавши приблизно пів шляху, ми зробили невелику зупинку на оглядовому майданчику, і вийшли помилуватися на навколишнє нас красу. Але огляд визначних пам'яток в околицях Червоної галявини був можливий ще і з висоти пташиного польоту. Якийсь сміливець безтурботно ширяв під червоним вітрилом параплана, і напевно відчував себе не гірше орла в небі.

Хмельовський озера

Парапланерист зник, але почуття присутності кого-то ще не покидало. Ми обернулися і побачили його! Височенного росту, покрий білосніжною шерстю на нас дивився Йетті! Ось так зустріч - зраділи ми і закарбувалися на пам'ять 🙂

Трохи далі розташувався геолог - старатель. Він продавав шматочки гірського кришталю і інші цікаві мінерали, знайдені ним в цих місцях. Можливо торгівля у нього йшла непогано - адже Хмельовський озера відвідуване місце, і цілком доступне.

Ну а нам пора було продовжувати свій шлях. Впередіідущего виявився такий же УАЗик з туристами - він здіймав хмари пилу, яка почала осідати на нас щільним шаром. Тоді наш водій прийняв якесь одному йому відоме рішення і натиснув на газ сильніше. Чим менше ставало відстань між нами - тим більше він збільшував швидкість! Чи не залишалося нічого іншого, як припустити що ми "йдемо на таран" і просто скинемо "перешкоду" з дороги. Але наш водій не був так погано вихований, як ми про нього спочатку подумали. Розгорнувши максимальну швидкість, наш суперпозашляховик в останній момент взяв вліво і пішов на обгін по майже вертикальному краю яру! Не встигнувши навіть моргнути оком, ми виявилися прямо перед капотом у припасти пилом нас УАЗика, і помчали щодуху, підстрибуючи на вибоїнах і купинах. Напевно завдяки якимось законам фізики спільно з земним тяжінням, ми не випали під час обгону. А як це вийшло - для мене так і залишилося загадкою.

Хмельовський озера

І ось ми фінішуємо першими, підкоривши гору заввишки 1800 м над рівнем моря. Незважаючи на розпал літа тут буває сніг, відчувається прохолода, в стороні лежить останній його замет зібраний кимось. Може це від нього такий холод - думаю я? 🙂 Перед нами долина оточена буковим лісом, а в центрі видніється одна з Хмельовський озер - "Велике". Це озеро тектонічного походження, в нього не впадають і не випливають струмки. Підживлюється воно розтанув сніг, а надлишок вологи випаровується природним чином. Майже вся поверхня заболочена і покрита рослинністю. Влітку вода не перевищує 13,5 градусів, глибина різниться від метра до двох, а взимку промерзає до дна. У самому озері не водиться ніяка риба, та й жаб або хоча б водомерок ми не помітили. Береги усипані квітами і рідкісними рослинами - багато з яких занесені в Червону книгу. Тут я вперше побачила як росте справжня чорниця.

Неподалік є ще три озера. "Східне", "Західне" та "Південне", а також кілька маленьких водоёмчіков і боліт. Ці озера мають загальну назву - озера Хмелевського - на честь власника земельних ділянок в цьому районі, а також дослідника флори Червоної галявини і керівника ботанічних екскурсій в долині річки Мзимта і озера Кардивач - В.Ф.Хмелевского. З одного боку вивчення рослин спрощується, оскільки вони мають постійного місцезнаходження на досліджуваній вченим території. Але різноманітність фауни теж може здивувати. Якщо пощастить є шанс зустріти білку, землерийку, їжака, європейську козулю, кавказьку сарну. кабанів, вовка, шакала, ведмедя або навіть рись.

Приблизно від середини озера в ліс йшла стежка, і ми пішли подивитися що там є цікавого. Тут теж росло багато квітів, додалися пишні папороті, а пізніше і олеандри - означали знаходження на досить великій висоті. Тут виявилася невелика оглядовий майданчик з телескопом для споглядання всіх головних вершин: Ачишхо, Фішт, Псеха-Су, Чугуш, пік Пришвіна, гріш, Псеашхо, Агепста, Кам'яного стовпа і Аибга. На одній з них чітко проглядався водоспад, назви якого ми на жаль не знали. Дуже хотілося перетворитися на птаха і опинитися в одну мить на вершині якої-небудь з цих красивих гір.

Хмельовський озера

За оглядовим майданчиком стежок не було і ми повернули назад, неквапливо крокуючи і розтягуючи задоволення від прогулянки. Не виключено, що дістатися до Хмелевських озер можна і пішки, озброївшись рюкзаком і всім необхідним для двох-трьох денного похода.Оглянувшісь на Хмельовський озера. хотілося запам'ятати їх краще, тому що ні один, навіть самий кращий фотоапарат не здатний передати краси цього незвичайного куточка природи. Але ще більше хотілося, щоб вони залишилися такими в реальності якомога довше - без забудов та іншої шкоди, все частіше завданої природі безвідповідальним ставленням.