Євген новожеев - на кайте через Берингову протоку

Думки про те, щоб пройти якийсь величезну відстань на кайте з'явилися ще року 3 назад. Але перш за все це планувалося зробити де-небудь в Карибському морі, в районі Канарських островів, Європі чи Азії, чи, наприклад, з Гельсінкі до Таллінна. Була думка і про Чукотці, але це було дуже далеко від мене як в відстані, так і в знанні чогось про ці місця. Потім, до нинішнього часу, почали з'являтися різні, так би мовити, «збивають з думки» чинники.

Потім власник будинку, в якому ми частенько живемо, перебуваючи на Маврикії, повідав нам історію цього будинку. Що до нього будинок належав одному дуже відомому як у Франції, так і Європі людині по імені барон Арно Деросном. А знаменитий він був тим, що був віндсерферів, які прославилися своїми гігантськими і тривалими переходами на віндсерфінгу між островами, країнами і навіть континентами. Ця людина в поодинці міг перебувати на воді до двох тижнів, переміщаючись на дошці з однієї точки світу в іншу. Він уже давно загинув, здійснюючи черговий перехід десь в районі Китаю або Тайваню. Але найдивовижніша новина про нього просто приголомшила мене в черговий раз. У 1979 році Арно перетнув Берингову протоку від Аляски до Чукотки на віндсерфінгу. А тепер ось я живу в його домі зі схожою божевільною ідеєю.

Далі, незрозуміло чому, але практично в один і той же час стали з'являтися люди, які мені почали говорити про Чукотці, про те що це за дивне місце, що таке Берингову протоку. А чи не перестрибнути через нього ... Тут я і відсунув думки про Карибах, Канарах, Балтиці ... Було прийнято остаточне рішення - я перетну Берингову протоку на кайте, АЛЕ в зворотному напрямку. Від Чукотки до Аляски. До того ж я ще жодного разу не був в північній Америці, і чому б не приїхати туди красиво. на кайте.

Ось тепер і почало складатися уявлення про могутність і нещадності протоки шириною в 100 км. розділяє 2 континенту і зв'язує 2 океану.

Таким чином, я вибудував маршрут нашого руху, якого ми потім і дотримувалися. Старт з Чукотки в районі мису Дежньова, далі проходимо на північ від островів Великий і Малий ДИАМИДА і рухаємося до Аляски в напрямку села Wales. У цьому випадку ми повинні були пройти найкоротшу відстань між Євразією і Америкою в 86 км. З огляду на траєкторію руху, планувалося пройти цю відстань за 4-5 годин.

За 2 місяці ми почали збір обладнання та екіпіровки. Я відразу ж вирішив, що ми будемо використовувати гоночні кайти NORTH KITEBOARDING моделі REBEL. Розробкою дощок я зайнявся сам. Форму, розміри, дизайн і т.д. придумав спеціально під наш маршрут і під відповідні водні умови. Ми запаслися сухими гідрокостюмами ION, які дуже непогано себе зарекомендували, по 3 комплекти термобілизни, так само під гідрокостюмами були щільні непродуваемое штани і щільна одяг зверху. Крім кайтового обладнання ми серйозно підготувалися до можливості виживання в різних умовах. Адже ніхто не знав, як ми будемо добиратися до точки старту. Очікувати від погоди можна що завгодно. Просидіти пару тижнів у вертолітного майданчика в якому-небудь селі через нельотну погоду - звичайна практика. А зірве льоди з Льодовитого океану - морська навігація вимкнеться на кілька днів.

На наші плечі покладена доставка прикордонників, а також усіх необхідних для проходження кордону, офіційних осіб в селище Уелен. Єдиний спосіб - це вертоліт. Не минуло й 2-ух доби, як у нас стоїть і чекає команди вертоліт Мі-8 авіакомпанії «ЧукотАвіа». Ми ж з Костею вирішили відправитися в сторону точки старту заздалегідь невеликим літаком, щоб на місці утрясти деталі з супроводжуючими човнами і прикордонні формальності. Розташовувалося це все в селі Лаврентія, що в 130 км від мису Дежньова. Але ось почалися перші сюрпризи з погодою. Через її відсутність наш літак не може вилетіти з Анадиря 4 дня. Туман і мокра смуга в місці прибуття. І нічого не вдієш. Нам вдалося вилетіти тільки 28 числа. Прогноз ідеально підходить вітру був уже дуже поруч, і я вирішив призначити старт на 30 число. Крім сильного вітру за прогнозом мала бути ясна погода. Загалом, це наш шанс і наступного такого може і зовсім не бути протягом місяця. Ми з Костею і оператором Дімою прилітаємо в Лаврентія і чекаємо, коли до нас приєднається решта група з вертольотом і нарядом. Паралельно намагаємося вирішити питання із супровідною човном після граніциУкаіни і США або перетином кордону нашої човном.

Увечері ж я закріпив наш план і довів його до Костянтина. Він був такий: ми стартуємо з пляжу села Уелен, доходимо до межі, якщо не під супроводом, так на зв'язку з човнами супроводу по радіостанції, далі оцінюємо ситуацію і приймаємо рішення рухатися далі до Аляски або повертатися назад. Все повинно було залежати від погодних умов.

У 15-30 за місцевим часом ми з Костянтином по черзі зайшли в воду і попрямували в сторону Державного кордону.

Обігнувши скелю, ми рухалися не відразу в сторону кордону, а в бік мису Дежньова, де планували вийти на радіозв'язок з човнами, які очікували нашого сигналу про старт в селі Дежньова, що розташоване Південно-захід від мису Дежньова. Добравшись до мису, зв'язку з ними не було. Тоді ми вирішили податися по маршруту, чекаючи, коли човни нам дадуть відповідь. Відійшовши 3 4 км. зв'язок з ними все-таки була налагоджена. Візуального контакту з ними не було. Ми почали рухатися змінними гаслами, що полегшувало навантаження і швидкість віддалення від материка. Ще через 2- 3 км в поле зору з'явилися наші човни супроводу. Зв'язок з ними була хороша. Вони рухалися позаду, а ми, перестаючи звертати на них увагу, попрямували в сторону кордону, поступово віддаляючись від них. Для нас було важливіше залишатися в їх поле зору за рахунок високо летять кайтов і постійно бути з ними на зв'язку. Погода стала змінюватися кожні півгодини, то опускався туман, то визирало сонце. Костя йшов за мною, дотримуючись дистанції від 50 до 150 метрів. Приблизно за 10 км до острова Ратманова капітан однієї з човнів почав мені постійно повідомляти про те, що їм важко рухатися далі. Вода постійно заливала човна, адже хвиля в тих місцях досягала 3 4 метрів. Плюс зіграло роль течія, яка перетворювала воду в безладне місиво. Нам воно було на руку, тільки лише злегка заважало комфортному переміщенню, забираючи потихеньку сили. Через деякий час капітан одного човна повідомив, що далі їм рухатися небезпечно, і їх дуже сильно заливає. Я підтвердив, що вони можуть зупинитися і попросив їх спостерігати нас візуально наскільки це можливо. Але, проте, справи у них були гірші, ніж я припускав, і вони практично відразу вирушили в зворотному напрямку. Ми ж продовжували свій шлях. Потроху наближалися до острова Ратманова. Чим ближче до нього, тим протягом ставало сильніше. Ми іноді зупинялися, щоб відпочити. Це можна було зробити, зупинивши кайт в зеніті (над головою) і, лежачи на спині на воді, можна було перевести дух. Але так як вода виявилася набагато холодніше, ніж я думав, особливо там де відчувалося протягом, то лежати без рухів можна було не більше 30 секунд, далі відчувався холод.

Ось, нарешті, ми наблизилися до острова Ратманова. Чітко було видно чорні скелясті береги зі снігом. Відразу стало зрозуміло, що ніякого навіть маленького пляжу тут і бути не може. Ми впевнено просувалися в бік кордону на відстані 1 2 км На північ від від острова. Далі мене наздогнав один дуже несподіваний сюрприз. Рухаючись правим галсом в сторону острова, я побачив перед собою метрах в 50-ти чітко на моєму шляху величезну спину кита. Стало трохи не по собі. Начебто нічого страшного, якби не величезна спина другого кита, що з'явилася переді мною метрах в 5-7. Зреагувати не було часу, він знаходився чітко на лінії мого руху. Чи не перестрибнути, що не об'їхати його часу не було, і я проїхав дошкою чітко по його спині. Обертатися назад не став, тому що невідомо, що чекало мене попереду. За словами Кости, слідом за спиною потім над водою з'явився гігантський хвіст в розмаху метра 3. Зіткнення з усіма витікаючими наслідками дивом вдалося уникнути.

Ми пройшли Малий Діомід і погода знову почала псуватися. Опустився туман, і перестало бути видно острова позаду нас, і все так само не було видно Аляски. Мене чомусь потроху стало хилити в сон. Це був найжахливіший відрізок дистанції. Землі не видно ні з одного боку, островів не видно, ми рухалися по компасу і показаннями GPS. Видно було лише одну чорну невелику і нежилу скелю Фарувей. Єдине, вода стала трохи тепліше за відчуттями і трохи рівніше. Адже з боку Аляски переважає південне перебіг. Хвиля стала більш похилою і похилим. Через якийсь час туман трохи розсіюється і ось воно чудо ми побачили невеликий шматок Аляски. Темна гора зі снігом насправді була така далека, але це нас трохи підбадьорило і відкрилося друге дихання. Правда хвилин через 10 Аляска знову зникла. Так відбувалося рази 3, поки ми не наблизилися на відстань постійної видимості. Через якийсь час я перестав користуватися GPS і вже візуально міг визначити місце фінішу. Наблизившись ще, ми розглянули мерехтливий вогонь, який дуже нагадував маяк, і ми рушили в його напрямку. Відкрилося «третє дихання», і я перестав зовсім думати про втому. Тим часом на воді стало з'являтися дуже багато перешкод у вигляді колод, пнів і залишків дерев, які рухалися за течією проти вітру. За ним я визначив силу течії. Адже в цьому районі Аляски дерев в принципі бути не може, тільки тундра і іноді дрібні чагарники. Випливало, що вони рухаються далеко з півдня в бік Північного Льодовитого Океану. Судячи з попередніх прорахунків, скоро повинна була початися мілину Принца Уельського, яка повинна була бути для нас фінішній прямій з рівною водою. Цей момент не змусив себе довго чекати, і ми опинилися на ній. Стало чітко видно пляж, і я вибрав місце для зупинки приблизно в двох кілометрах від будівель селища Уельс. Я значно додав швидкості, під'їхав до берега і ступив на американську землю. Костянтин трохи відстав, але вже через три-чотири хвилини теж вийшов на пляж. Не чекаючи його, я самостійно поклав кайт на берег, після чого прийняв його кайт, і ми спробували оцінити час нашого руху і відстань пройденого шляху по GPS навігаторів.

Годинник показував 10 годині 30 хвилин, це означало, що місцевий час 2 години 30 хвилин ночі.

Подорожній комп'ютер на моєму приладі показав пройдений шлях 175 км. А Костін 157км. Чому ми були дуже здивовані. Мабуть, мої галси були більш розмашистими, і іноді доводилося його чекати, переміщаючись лівим і правим галсом на одному місці. Ми були шалено раді, тому, що пройшли цю відстань, сіли відпочити і трохи підкріпитися запасом їжі, який привезли з собою.

Через кілька хвилин ми побачили, що наближаються до нас людей з боку селища, згорнули обладнання і пішки вирушили до них назустріч.

Як з'ясувалося, нас тут уже чекали. Наші координатори Чукотки і Москви посприяли цьому.

Це виявилися місцеві жителі, вони вітали нас, і один з них запросив до себе додому. Нас нагодували, дали сухий одяг. Трохи поспали. Так само нам виділили трохи одягу, тому що в Уельсі придбати її просто неможливо. А вранці нас посадили на літак і ми вирушили в місто Ном, який знаходиться в годині льоту від Уельсу. Там ми пройшли процедуру оформлення приїзду в США. Як з'ясувалося співробітник пропускного пункту був теж викорис нашого приїзду. Купили одяг і речі першої необхідності. Далі нас чекав переліт до Москви. В результаті у нас вийшло кругосвітню подорож, частина якого ми пройшли на кайте.