Алтай, гора белуха

Учасники: Дмитро, Катерина, Тимофій

Барнаул - Гірський Алтай - гора Білуха (Томские ночівлі)

Удвох з Тимофієм прибутку в Барнаул на поїзді з Москви. На вокзалі, розпізнавши нас по рюкзаках, до нас підійшли водії. Вони стали активно нав'язувати нам закидання до Тюнгура (за 10 тис. Рублів), звідки планувався наш маршрут, метою якого була гора Білуха.

Але Тимоха сказав, що знайдемо дешевше. І ми зупинилися в готелі «Барнаул» за 700 руб. з людини на добу. Пізніше ми дізналися, що є готелі і дешевше. Вночі на таксі з'їздили в аеропорт, зустріли ще одного учасника - Катю, яка прилетіла з Сочі. Нас стало троє. Тіма подзвонив своєму знайомому і він погодився закинути нас за 6000 руб.

В принципі, «човники» - «Газельки» з причепом, ходять від баз розташованих в Тюнгур ( «висотників», «Білого беркута» та ін.), Можливо, якщо заздалегідь з ними зв'язатися, то вийде теж дешевше.

В 7 ранку занурилися в машину і вирушили в дорогу, через міста Бійськ, Гірничо-Алтайськ, по Чуйскому тракту. На перекус зупинялися в придорожніх закусочних - розташованих в аілах (новодел під національні житла алтайців).

Погранпропуск оформили прямо на прикордонному посту. Це безкоштовно. Але потрібно заповнити багато різних папірців, а так як були ще бажаючі, то весь процес зайняв у нас близько години.

У сел. Тюнгур прибутку в 19 годин, тобто провели 12 годин на шляху. Зупинилися на турбазі «Висотник» - в двомісних кемпінгових наметах за 400 руб. з людини. Душ і лазня за окрему плату. Можна поставити власну палатку за 100 руб.

База запам'яталася нам також італійськими унітазами, встановленими в дерев'яних будках типу «сортир», і ще забійної націнкою на алкоголь - вартість пляшки горілки 1000 руб. (В селі поруч - 150 руб.) Розпивати свої спиртні напої на «висотників» - заборонено. Проте, в кафе відзначала вдале сходження на Білуху комерційна група зі своїми гідами. Хлопці обумовлює значки.

Тут же нам запропонували закидання до гори на конях. На нашу групу потрібно було 5 коней - це 5000 руб. Ще один варіант - закидання через перевал Казуяк до стоянки «Три берези» (3 години, що замінює один ходовий день). На жаль, місць в машині не було, доводилося чекати ще добу до нової відправки. Незважаючи на те, що це один з найбільш економних варіантів, нам хотілося потрапити на гору швидше, тому ми вибрали інший варіант.

На «висотників» організовують закидання - сплав на рафтах по річці Катуні. Це трохи скорочує шлях і дає додаткові пригоди. Вартість - 800 руб. Час в дорозі близько двох годин.

• Легенди гори Білуха
  • бази Алтаю
  • Гірський Алтай
  • озера Алтаю
  • Гори - Алтай для альпіністів і туристів

Годині о 11 ранку занурилися на рафт і попливли. У човні з нами був інструктор-екскурсовод. Він розповідав нам про Алтайський край - гора Білуха це тільки одне з безлічі пам'яток цих місць. Повз нас пропливали могильні алтайські камені, схил, де потрапив в засідку і загинув товариш Сухов - легендарний червоний командир (не плутати з однойменною героєм фільму «Белі сонце пустелі»). Так і дісталися до місця впадання річки Аккем в Катунь. Вивантажилися, одягли рюкзаки, і вирушили вперед по стежці, через алтайські луки вгору по Аккему.

Це місце багате не тільки всякими природними красотами і лікарськими травами, але і злісними кліщами, які жадали нами поживитися. Про що говорили зустрічаються по дорозі таблички.

До вечора дісталися до стоянки «У трьох беріз» - це стандартне місце для установки табору. Але крім нас нікого не було.

З ранку рушили по добре набитою стежкою, яка, петляючи, йшла то в кедровий ліс, то впритул притискалася до річки. До 16 години дійшли до стоянки «У Кедра» - це обладнаний туристський бівуак. Там вже розташувалися люди. Ми їх трохи потіснили. Погода зіпсувалася - ввечері і вночі йшов дощ.

Вранці погода налагодилася, і ми рушили далі. Ліс змінився лісотундрою, а потім альпійськими луками. Дуже багато було жимолості. Цю ягоду я спробував в перший раз. До 15-ї години дійшли до «бочок» - це база МНС і притулок все того ж «висотників». Зареєструвалися, залишили у рятувальників запаси, розраховані на зворотну дорогу. Пройшовши трохи мимо Аккемскій озера, на березі якого базувалися реріховци і інші езотерики, встали табором на струмку, де він впадає в озеро - звідси гора Білуха, де знаходиться найвища точка Алтаю, здається особливо величезною.

Тіма сказав, що йому дуже важко йти далі - болить нога. І запропонував йти далі без нього. Дорогу з нас знав тільки він. Тимофій дав нам словесний опис і намалював схему. Загалом, пішли по «Біломор».

Перейшли місток. Стежка повела нас вгору до льодовика. Пройшли повз каплиці, на хвилинку зупинившись. Стежка загубилася і ми вийшли на курумніка. Повзучи по курумніка на чотирьох кістках, побачили внизу хорошу стежку у льодовика, яку втратили. Але висоту вирішили не втрачати і продовжили повзти по камінню. Схил притиснувся до льодовика і ми перейшли на нього. Йти стало набагато легше.

Йшли без кішок. Льодовик досить рівний, сухий, тріщини обходяться. А попереду Велика Аккемскій стіна - дуже складний маршрут до вершини гори. Зліва побачили кам'янисту горушку з будиночком. Це перший табір, з якого починається сходження на гору Білуху. Називають його Томские ночівлі (або стоянки). Повернули туди, підійшли. Там багато людей: одні займаються на льоду, інші чекають своїх з гори, загоряючи на пекучому гірському сонці. Тут же своєрідний вівтар з речей загиблих восходителей. Раритетні речі типу дерев'яних льодорубів і ось таких самосваренних кішок зберігаються і в притулку.
Познайомилися з народом, дізналися, що завтра на гору йдуть дві групи - хлопці зі Словаччини з гідом і комерційна група з двома гідами МНС-никами. Нам запропонували приєднатися до комерційної групі в якості помічників. Ми були не проти.

Алтай, гора белуха

штурм гори

Сходження. Встали рано вранці. Тільки протерли очі і побачили, як з Аккемскій стіни зійшла величезна лавина. Дивовижне видовище, коли дивишся з боку. Сходження почали з подолання льодового перевалу Делане.

Раніше, на його льодовому схилі були провешени перила (мотузки), але так як вони вводили в спокуса непідготовлених людей (особливо тих, для кого гора Білуха має, в першу чергу, духовне значення) і вони піднімалися на перевал, створюючи проблему місцевому МНС, мотузки зняли. Тепер кожна група провешивают і знімає свої мотузки самостійно.

Серед восходителей виявився хороший льодолаз. Він і пішов першим. Навісили перила і все піднялися на жумари. На перевальних точці дуже мало місця. Тому все піднялися відразу спускалися на ту сторону, на закритий льодовик Менса. На льодовику зв'язалися по 5 чоловік і пішли по сніжних полях, благо була стежка попередніх восходителей, яка грамотно обходила тріщини. Так дійшли до предперевального зльоту під назвою Велике Берельскій сідло.

Піднялися. Було 16 годин. На перевалі стояв табір. Це були ті, яких чекали внизу. Вони вже сходили на гору.

Викопали місця під намети і яму під туалет. Підйом призначили на 3 ранку, але по погоді. Вночі вона зіпсувалася. Все затягнуло, різко потепліло і почалася сильна гроза. Мрії про Вершине стали повільно танути.

У 3 ночі ще було похмуро і дув сильний вітер. Вирішили спати далі. Але о 6 годині всю негоду знесло. Вітер був ще сильний, але небо синіло. Вирішили йти зі словаками та їхнім гідом, відірвавшись від комерційної групи. Вночі на шляху нашого проходження зійшли лавини, довелося повзти в зв'язці з величезним купах липкого снігу. Подолавши пару бергов, вийшли на поле Белухінского цирку. Почали підйом на Белухінскій перевал. Схил досить крутий, але сніговий. Тримає добре.

Піднялися на перевал. Там сніг був щільний і стирчали скельні зуби. Трохи перевівши дух, рушили по хребту до вершини. Перед вершиною невелика яма. Потім зліт - і ось Вона. Зайшли - привітали один одного, сфотографувалися.

Погода стала псуватися. Гора Білуха, висота якої 4560 м, височіла над хмарами, в які ми мали спуск. І ми поспішили вниз, пропускаючи комерційну групу і підбадьорюючи її учасників.

Спустилися на перевал, кинули мотузку і по черзі дюльфернулісь. На середині схилу пішли лавини. Однією нас зачепило. Але всі були на станції і прістраховани, а Катя вже внизу на мотузці. Тому все обійшлося. Тільки повний рот, ніс, і все інше, снігу. Але, отплевавшісь, прийшли в себе і спустилися.

Внизу, зв'язавшись, пішли по стежці, зустріли групу, яка чомусь вийшла так пізно. Вони подивилися на нас і лавини, і повернулися в табір. Коли прийшли в табір - вже сутеніло, через годину підійшла комерційна група. У них там були свої пригоди, але всі залишилися живі - здорові.

Вранці стояв сильний туман, але вітру майже не було. Зібрали намети і пішли - спустилися з сідла, пройшли по сніжних полях Менса до перевалу Делане. Провисання мотузки і все спустилися до Томський стоянках. Комерційна група залишилася в будиночку, а ми зі словаками вирішили йти до Аккемскій озера.

Поки йшли по льодовику, знову зіпсувалася погода, задув вітер, пішов сніг. Перед самим табором я так втомився, що ледве пересував ноги. Відпочивав через кожні 10 хвилин. До вечора дійшли до озера, на місцях, де стояли раніше поставили намет і впали.

Похід по Алтаю після спуску з гори Білуха

Встали пізно, вирішили зробити днювання. Підійшла група, яка залишилася на Томських стоянках. МНС-ники запросили нас в баню. Після лазні посиділи та поспілкувалися про те, про се. Оскільки у нас залишилися дні, розраховані на погану погоду, вирішили йти назад іншим шляхом, тобто погуляти.

Від озера пішли повз спасательскіх «Бочок», повз метеостанції, по стежці на перевал Каратюрек. Підйом простий, але дуже довгий, стежка добре набита, але петляє серпантином. Кругом кішілі звірята-піскухі, схожі на морських свинок.

До середини дня зайшли на перевал, там зустріли людей, і на спуску було також багато людей, в т.ч. і маленьких дітей. На перевалі гора Білуха здалася нам востаннє, як тільки ми почали спускатися, вона зникла з поля зору.

Спустилися до невеликого кедрового волосінь. Мене тут здивувало сусідство величезних кедрів і карликової берези. У струмка поставили табір.

Продовжили йти вниз по стежці, вона завела нас у дрімучий ліс і там розділилася. Не знаючи дороги, пішли направо. Ця стежка вела більш вниз, ніж ліва. І не помилилися. Вона нас вивела до озера Кучерлинское. У озера трохи відпочили і пішли по річці, яка з нього випливає, вниз. За стежці, яка йде по річці багато стоянок, вибравши одну з них, зупинилися на ніч.

Продовжили йти по стежці, яка перетворилася майже в дорогу. Місце було зміїним - парочка гадюк грілася прямо у нас на шляху.

Тетяна - дуже мила і привітна жінка прийняла нас і знайшла нам місця в «Газелі», яка йшла на наступний день до Бійська. На базі ми поставили намет за 100 руб. замовили баню - 50 руб. з людини.

Увечері бродячі музиканти розважали гостей Тетяни грою на Тивинського музичних інструментах: варгане (хомус) і бубні. Так що у нас вийшов справжній творчий прощальний вечір з Гірським Алтаєм і горою Білуха.

Цілий день їхали до Бійська, а там сіли на автобус до Барнаула. Купили квитки без проблем. Тому ввечері були вже в місті. Вночі Катя полетіла на літаку. Я її проводив, а вдень у мене був потяг до Москви.