Звіт про поїздку в Карелію

Згаслий вулкан в Гірвас - найдавніша пам'ятка Карелії. Це дуже привабливе місце для туристів і мандрівників, і я вам покажу чому.
Гірвасскій каньйон річки Суни - унікальний геологічний об'єкт Росії, пам'ятник, який вивчають вчені, куди ходять експедиції. Втім, наука наукою, а каньйон і вулкан зміну неймовірної краси об'єкти. Я такого раніше ніде не бачила - застигла лава глибокого сіро-блакитного кольору, синя перламутрова вода в кратері і все це в оточенні сосен, від яких в повітрі стоїть густий аромат хвої. Де таке ще побачиш.

З поїздки в Гирвас, мені здається, почалося моє більш глибоке знайомство з Карелією. Я дізналася, що Карелія це не тільки річки, озера і скелі. Карелія - ​​це і водоспади (і не тільки Ківач!), І вулкани, і каньйони. Так-так, колись на річці Суна крім Ківач існували водоспади Гирвас і Поор-поріг. Причому обидва куди більше і ефектніше Ківач. Що ж знищило двох цих красенів? Все просто і сумно. Пам'ятайте - план ГОЕЛРО, електрифікацію всієї країни, масштабний проект радянської епохи? Ось створення на річці Суне ГЕС і було частиною цього проекту. І хоч він і дав електрику містах і селах, але знищив на корені два унікальних природних пам'ятника. На Суні були побудовані греблі, воду пустили в інше русло, водоспадів не стало.

Але нічого ми цього не знали, коли їхали в Гирвас дивитися згаслий вулкан і каньйон. Наше сприйняття не було замутнено знаннями і було ясним і захопленим, як у дитини. Чи не знали взагалі нічого, навіть де ці пам'ятки знаходиться, як до них проїхати, що розташовується в околицях, яка за ними стоїть історія. Може так і треба подорожувати, щоб відчувати справжніми мандрівниками-дослідниками?
Сьогодні я запрошую вас проїхатися до Гірвас разом з нами, подивитися греблі, каньйон, струмочок, що залишився від потужного водоспаду і кратер стародавнього вулкана. якому ні багато ні мало близько 2 мільярдів років.

На шляху до Гірвас

Дивовижні все-таки місця в Карелії! Численні селища і села стоять на березі озер.
Наприклад, селище Спаська Губа, що розташовується уздовж берега озера Мунозеро. Надивитися ж неможливо!

Р15 йде уздовж цілого ланцюжка великих озер і повз кількох населених пунктів. Нарешті добираємося до річки Сури, від якої до Гірвас вже подати рукою.

Греблі на річці Суна

Всього на річці Суна ми побачили дві греблі: одну - трохи не доїжджаючи до Гірвас, другу - у вулкана.

Не знаючи, що це місце примітне, ми спочатку проскочили міст, але за ним розгорнулися і повернулися назад. Сама природа нас зупинила! Ну як проїхати мимо, коли така краса відкривалася з моста.

Звіт про поїздку в Карелію

Те, що тут гребля, відразу було не зрозуміло. З дороги це виглядало просто як один з невеликих мостів

з незрозумілих спорудою на колесах.

Те, що між озером і річкою розташовується серйозний стримуючий елемент, стало зрозуміло коли Костя спустився з дороги вниз по крутій стежці.

Ось, що він побачив.

Ці потужні затвори стримують натиск води Суни.

Обміліла Суна за греблею.

Звіт про поїздку в Карелію

Через кілька кілометрів звідси, розташовувався колись водоспад Поор-поріг. Зараз, дивлячись на порожнє русло, стає зрозуміло, що водоспаду просто взятися тепер нема з чого.

А ось з іншого боку річка в повній красі. Вся ця маса води і стримується греблею.

Все подивившись, поїхали далі.
У селищі Гирвас трохи довелося поїздити. Запитали у однієї жінки дорогу, вона охоче нам сказала, куди їхати. Але в результаті ми згорнули раніше покладеного і заплутали. Довелося знову зупинятися і питати. На цей раз у чоловіка. Мужичок, посміхаючись, досить посміхнувся (типу, ну вас і занесло, громадяни, заради нашої скромної пам'ятки), і пояснив, як проїхати до вулкану.
В принципі ми спочатку рухалися правильно. Приїхавши в селище, інтуїтивно звернули з траси вліво і їхали прямо, повз симпатичних одноповерхових будиночків. Таким чином і треба було їхати аж до самого мосту.
За мостом, ліворуч від дороги, величезна парковка. Там треба залишати машину, переходити дорогу і йти пішки до лісу. в пошуках пригод вулкана.

Звіт про поїздку в Карелію

З першої спроби ми просто не доїхали до моста. Ось і заблукали.
Міст, як ви розумієте, теж виявився, не простим. Ще одна гребля.

Серп і молот нагадують про те, що ГЕС будувалася в далекі радянські роки. Можна навіть сказати, що на їх зорі.

Звіт про поїздку в Карелію

Вдалині, за греблею, видно будівлю ГЕС.

Ґрунтовні споруди. Але ми точно приїхали не за ним.

Каньйон річки Суни.

Звіт про поїздку в Карелію

Заходимо в ліс і тупотимо по стежці.

"Дивлюся в озера сині", і серце завмирає.

Тиша і чистота зустріли нас в цьому романтичному місці.

Звіт про поїздку в Карелію

Гірвасскій каньйон - справжня Карелія.

Після того, як ми перейшли місток, дорога стала крутий.

З батькового допомогою піднімаємося дружно вгору. Там, далі, екстриму буде побільше. Включаємо підвищену увагу і тримаємо дитину весь час за руку.

До вулкану ми прийшли, треба тепер до нього спуститися.

Звіт про поїздку в Карелію

Починаємо спуск. Насилу уявляю, як тут спускатися під час і після дощу. Спуск крутий. Якщо взяти сильний розбіг або посковзнутися, то можна просто впасти в каньйон. Майданчик, самі побачите нижче, тут невелика.

Цю гірку ми з Сонею успішно долаємо. Про розглядати тут. Погляд вперед і перед нами постає. застигла лава. Ми у вулкана!

Далі з донькою ми вже нікуди не полізли. Знімати каньйон, вулкан і струмочок водоспад а у всій красі делегуємо тата.

А самі вибираємося звідси вгору. Не уявляю, як тут ходити, коли сиро. І без цього на сухих соснових голках і гладкою землі їдуть ноги. Брехати не буду, я звідси вилазила майже на четвереньках. Може підметки у кросівок не підходять, слизькі. Але факт є факт. Як каже Олена Усланова: "Згадала всі свої діагнози", поки лізла. )

Звіт про поїздку в Карелію

А тепер фотографії Гірвасского каньйону, вулкана і іншої тутешньої красотища.

Цікаве сусідство - мурашник у високій траві і

Колись давно застигла лава слугувала природними порогами для водоспаду.

Звіт про поїздку в Карелію

І чи не залишки чи це водоспаду Гирвас?

Ось такі чудеса природи - вулкан і каньйон в Гірвас. Що ще сказати? На мій погляд, саме такі місця і є справжня Карелія. Пам'ятки, в яких є і краса, і загадка, і історія, і приголомшлива атмосферность. Все те, чого ми, мандрівники, шукаємо за тридев'ять земель від будинку, то, що надає подорожей сенс.
Будете планувати поїздку в Карелію, не забудьте про загадковий Гирвас. Сподіваюся, моя розповідь вам в цьому стане в нагоді.

І на завершення звіту розповім ще раз про те,

як дістатися до вулкана Гирвас

Якщо їхати до вулкану зі зворотного боку, наприклад, з Кондопоги або Петрозаводська, то їхати треба по трасі М18 "Кола". Далі за вказівником згорнути на Гирвас і рухатися вже по Р15 знову ж до повороту в Гірвас. Тільки повертати вже треба вправо. Далі їхати до моста. За ставити машину на парковці за мостом. І заходити в ліс.

Фотографії чудові! Про водоспад Гирвас знав, тому не хотілося дивитися на те, що від нього залишилося, але даремно, згаслий вулкан і каньйон варто подивитися. Через річку Суну довелося переїжджати. Гідротехнічні споруди в Карелії бачив. Довелося спостерігати, як працює шлюз на Біломорсько-Балтійському каналі біля Повенца, але фотографій немає, тоді скінчилася плівка або сіли батарейки. А ось в Надвоїці бачив грандіозну греблю і фотографії возде неї. Ще до першої поїздці в Карелію прочитав "Архіпелаг ГУЛАГ" А. Солженіцина, надрукований в скороченому варіанті в журналі "Новий світ", а повну версію в 4-ох томах так і не подужав, хоча книги стоять будинки на підков, занадто важкий цей твір . Коли був в Карелії, то знав, якою ціною будувався ББК і електростанції, як "освоювали" цю чудову країну. Всі враження від побаченого дуже міцно триматися в пам'яті і це та історія, яку треба пам'ятати.

Мечислав, ти дуже добре знаєш Карелію. Чим далі з тобою про неї говорю, тим більше це розумію. Я про Гирвас раніше не знала.
І "Ардіпелаг ГУЛАГ" я не читала. Для мене це занадто похмуре твір. Не можу.

Звіт про поїздку в Карелію

Галина, я захворів Карелією з першого погляду! Ти теж зізнаєшся в цієї хвороби. Там живе десь більше 20 років мій друг з наших місць з дружиною з Карелії, вони часто приїжджають до нас, я був в гостях у них, завжди з величезним інтересом слухаю їхні розповіді про Карелії, яку вони самі пізнають досі. Я далеко не все знаю, ти сьогодні скидала посилання в Фейсбук про водоспаді "Білі мости", теж хочу вже побачити його, не довелося раніше чути або не відкладеться в пам'яті. Після візитів туди я постійно шукав щось почитати про цей край, ніяк не обійшлося без корельської міфології. Це так цікаво і багато що пояснює незвичні на слух назви.

Історією репресій я цікавився давно, моя сім'я має до них безпосереднє відношення. Шляхи репресованих родичів та сусідів ведуть на Північ, шукати дуже складно. Не знаю чи захочу я прочитати "Архіпелаг ГУЛАГ" повністю, а ось відвідати місця, пов'язані з ним, дуже хочу. Зараз так хочеться написати про Карелії, але часу не знаходжу, доводиться вибирати пріоритети і вони не на користь блогів.

Галя, б'юся головою об стіну і вилиці, як я хочу в Карелію. Приголомшливий розповідь, знімки - чарівні.
Дерлася з тобою в гору. На собі відчули тяжкість підйому по слизькій дорозі, посипаної ялинової хвоєю в не зовсім відповідного взуття. Спортсмени можуть посміхатися, але дилетантам від цього не легше! Але ці невеликі складнощі не йдуть ні в яке порівняння з побаченим.

Карелія дуже цікава річ. З нею тільки почнеш знайомство, так тільки роздратувати. Ну ні на що не схожа. ))
Намагалася писати образніше. Навіть присвятила Гірвас окремий пост. Мені здається, це місце ніби пам'ятник епохи. Просто подивитися кратер вулкана і застиглу лаву і відвалити. Ні, хочеться все-таки усвідомлювати ЩО ти побачив. Ну не за заради же прогулянок по лісі ми їздили за тридев'ять земель.
А в Карелії багато особливого, приємно відчувати себе дослідником. Якщо змогла передати хоч трохи те, що дізналася і поч увтсвовала - я рада.)

Звіт про поїздку в Карелію

Красиві місця! Незвичайні! Місцями щось нагадує з того, що я бачила раніше, але ось все разом - ні на що з баченого мною не схоже. Настільки незвичною все: вулкан, застигла лава - ось такого я точно не бачила.

Не знаю, чи можна висловитися так, але відсутність людей дуже прикрашає це місце. ) Немає нічого гіршого, ніж гуляти по природних красот в натовпі. А вам - пощастило! Взагалі ні душі. Краса!

Так, я розумію, про що ти. Ми теж бували в туристичних місцях влітку. У тому ж Геленджику. Не оцінили. Тільки не в сезон! Або хоча б на початку і кінці сезону подорожувати по таких місцях треба.