Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

GPS трек даного маршруту можна подивитися і скачати тут.

Географічно каньйон починається на кордоні Байдарській долини. у скелі Кизил-Кая (Червона Скеля), а закінчується біля села Чорноріччя. Пройти маршрут, судячи з туротчетам в інтернеті, можна в обох напрямках. Ми вибрали стартовою точкою село Чорноріччя.

Як дістатися до Чорноріченського каньйону?

З Севастополя бігають, але не часто, приміські автобуси до сіл Широке та Чорноріччя. Ми ж з Феодосії - для скорочення часу на переїзд - промчали на мікроавтобусі.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Безпосередньо за вежею, минувши колодязь, відхиляємося вліво і непримітною вуличкою піднімаємося в гору за край села. Не звертаючи увагу на заборонні таблички (каньйон є водоохоронній зоною), виходимо через розчинені ворота дротяних загороджень на широку натоптаних стежку. Черговий зріз історичного «пирога» - на карті цей шлях позначений як «дорога Манштейна». Під час облоги Севастополя у Велику Вітчизняну війну для перекидання мотопіхотних підрозділів за наказом гітлерівського генерала була побудована ця дорога від села Рідне до села Чорноріччя.

Вже через годину походу ми почали спуск в ущелину і почули шум гірської річки. Перші враження від водного потоку - подив і здивування. Подив від вперше побаченої в Криму такий повноводної ріки. Здивування - від назви. Річку можна назвати смарагдовою, бірюзовою, зеленої, але ніяк не чорною! Пояснення досить просте - позбавляючись від незрозумілого назви «Чоргунь», місцеве населення застосувало співзвучне російське слово «Чорна».

Місцевість в низов'ях каньйону нагадує паркову зону - широка стежка, численні місця стоянок, кострища і спокусливі заплави, повз яких не пройти без купання. Численні імпровізовані містки дозволяють без праці вибирати берег з більш зручною дорогою.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

До сімнадцяти годинах досягли перехрестя, на який виходить дорога з села Морозівка. На лівому березі знайшли підходяще місце для ночівлі, плануючи на наступний ранок прогулятися без нічого по ущелині, розташованому на протилежному березі.

Неспішно розбили табір, приготували вечерю ... А день поступово вечоріло, відбиваючись рожевими скелями в смарагдовою річковій воді.

Ранок прокралося сонячними променями в наші намети. Сніданок, водні процедури - і плановий перехід без рюкзаків в ущелину в сторону села Рідного.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

По-ранковому бадьорі, жадібні до нових відкриттів, ми стрімко піднялися на правий схил ущелини.

Позаду нас, за каньйоном, через дубових і грабових крон виглянули будиночки містечка Морозівка.

Через дві години ми вже повернулися в табір, упакували рюкзаки і продовжили рух вгору по руслу річки Чорної.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Річка то шумить численними порогами, то шепоче широкими розливами води ...

Скелі берегів стискають водний потік все щільніше. Для проходження вздовж води доводиться підніматися на кам'яні уступи.

Черговий рубіж походу - брід. Вкотре переходимо річку, тепер з лівого на правий берег, поблизу від зруйнованого мосту. Це теж спадщина Манштейна. Саме після цього моста дорога йде з каньйону на село Рідне.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Менше кілометра щодо рівної ділянки - і знову треба підніматися в скелі.

По всій видимості, більшість туристичних груп проходять каньйон не за один день. Інакше, коли ми їм займатися створенням подібних тотемів?

Дивно, але досить далеко від транспортних маршрутів вибудувана ціла мережа цілком пристойних містків для переходу через численні рукави річки Чорної.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Лівий берег ховає нас в тіні чагарників, а правий, немов зігнуте тіло дракона, закута в потріскалися панцир, вказує напрямок шляху.

При черговому спуску до води відкриваємо для себе чудове озерце. Без довгих міркувань визначили це місце для обіднього привалу. Дві хвилини в прохолодній воді повертають всіх в лад, а гарячий обід відновлює сили для подолання решти денного переходу.

Тіні почали подовжуватися, кваплячи нас до кінцевої точки другого дня походу. Ущелина все вже, підйоми все крутіше. Все частіше доводиться страхувати наших втомлених супутниць на гірських схилах. Все рідше зустрічаються горизонтальні майданчики, придатні для стоянки.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Ближче до 19-ї години, пройшовши черговий вигин каньйону, ми опинилися на кам'янистій терасі зі слідами колишніх ночівель. На протилежному березі височіла освітлена західним сонцем незвичайної форми скеля. Помилково ми прийняли її за Червону, що позначає верхню межу каньйону, і вирішили не шукати інших варіантів для табору.

Випереджаючи насувається південну ніч, в темпі розкріпачити намети, заготовили дрова (на кам'янистих уступах це виявилося проблемою), запаслися водою з річки, до якої доводилося спускатися по стежці метрів сто, і почали кошеварить ... Вечеря проходив вже при світлі багаття і ліхтарів. Довгих посиденьок не вийшло через холодного протягу, що пронизує ущелині.

Ранок не відрізнялося особливим комфортом. Тінь від скель і не вгамовується прохолодний вітер змусили нас упакуватися в куртки з капюшонами. Гарячі каша і чай кілька скрасили ситуацію. Збираючи рюкзаки і згортаючи намети, ми з нетерпінням дивилися на те, як повільно повзла сонце, намагаючись подолати скелі і обігріти нас своїми променями.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Перед тим, як стати на стежку, ще раз уважно вивчили околиці табору. Річка на цій ділянці дуже нагадувала штучний канал, прорубані представниками древніх цивілізацій в скелях ... Зачаровує!

Всього один поворот - і ми вже мружиться від сонця, скидаємо з себе куртки і брюки.

Водний потік стає все норовистий і голосніше, утворюючи численні водоспади.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

Правий берег як і раніше нависає над нами химерними скелями.

Кизил-Кая. Цю скелю можна сплутати з ніякий інший. Вона дійсно червона! Ми не упустили можливості скупатися в річці і трохи перепочити.

Далі за маршрутом гірські схили зійшли нанівець, могутні водоспадні потоки перетворилися в струмки з заболоченими берегами, з'явилися сміттєві купи від пікніків ... Залишилося тільки пообідати і відпочити в тінистому лісі, щоб після вийти на шосе і тупо прошагать під палючим сонцем до села Широке близько шести кілометрів.

Похід уздовж Чорноріченського каньйону, свій маршрут

З Широкого можна дістатися приміським автобусом до Севастополя. але ми дочекалися того ж мікроавтобуса, який закинув нас в початок маршруту.