Подорож на молебний камінь

Молебний Камінь або на Мансійському Ялпинг-Нер - "Святий Камінь", "Святий Урал" - гірський хребет між Вішера і верхів'ями Лозьви, з півдня і Пд річка Велика Мойва. Найбільш значні вершини: Хусь-Ойка- "Старий-слуга", Ойка-Сяхил - "Старий-гора", Еква-Сяхил - "Стара-гора".

Таких "молебні" назв, які вказують на святі для стародавнього населення місця, на Уралі багато: Молебна гора, річка Молебка і село Молебка на річці Силве в Пермській області, острів Молебний на Аятское озері і т.п. Про те, що Молебний Камінь (Ялпинг-Нер) колись був для мансі святим місцем, свідчить назва сідловини на цьому хребті Пурлахтин-Сорі, тобто "Сідловина на якій приносять жертви"

Хусь-Ойка - це Північно-Західний відріг молебні Каменя. У мансійській міфології Хусь-Ойка - зять і помічник Ойка-Сяхил- "Старика-гори"

Найбільш таємничим місцем є Ойка-Сяхил (іноді пишуть Ойка-хирляві). Це священна гора у народу мансі, куди дозволено було заходити тільки шаманів. До речі це була кінцева точка маршруту сумнозвісної групи Дятлова, яка трагічно загинула в 1959 році не дійшовши до Отортен. Так ось на Ойка-Сяхил нібито були (або є) в якихось кам'яних ямах видовбані з твердого кедра і модрини бовдури-менкви. Їх було 7 штук і вони захищали гору від непрошених гостей. Центральне місце займає головний бог - Мир-Сусне-Хум. Біля підніжжя цих богів натискання безліч усіляких подарунків, аборигенских цінностей: черепа тварин, всякі намиста, срібні чашки, монети, золоті сережки і тому подібна нісенітниця. Начебто є там і кістки, можливо навіть людські. Але ми піднялися туди взимку і нічого цього не побачили. Погода на Ойке була чудова на відміну від Хусь-Ойка, де ми потрапили в циклон. Може бути ці "духи" не хотіли пустити дятловцев саме сюди на Ойко-Сяхил? Але нас пустили.

Вид на Молебний Камінь з вершини г. Ішерім.

Ішерім, гора (1 331 м) примикає с З до хребту Молебний Камінь. З назвою відбулася деяка плутанина. Ороним Ісірум намагалися пов'язати з мансійською асірма - "холод", "мороз", мотивуючи тим, що гора Ішерім крутосхилими, важкодоступна, сувора навіть влітку, і що на Ішеріме безліч снежников. Але самі мансі Ісірумом називають зовсім іншу гору - хребет Ольховочний, а Ішерім по-Мансійську називається Салінг-Хум-Кате-Пелим-Нел - "Отрог, де пастух проткнув свою руку".

фото з Ішеріма
на Ішеріме
Наша намет
З єгерями на кордоні
річка Мойва

Вид з Ішеріма
Подорож на молебний камінь

Ми пройшли похід 18 днів, але на жаль нічого особливого не помітили, ні самої завалящої тарілочки не побачили. Почали ми з Вішери, йшли по річці, перевалили Мурашиний Камінь, потім Молебний близько Хусь-Ойки. На плато я якимось чином несподівано і миттєво провалилася в яму глибиною в два лижних палиці. Слава Богу хлопці бачили як я зникла і мене витягли. При цьому як не дивно у мене не було ні найменшого удару, руки-ноги-лижі цілі. Потім пройшли чотири цих вершини і по мойви прийшли на кордон. Там були два єгеря, вони нас зустріли словами: "Де ви ходите, ми вас вже тиждень чекаємо!" Виявляється нашу групу помітили інші єгеря ще на мурашиних камені і повідомили цим, що до них рухається натовп туристів. Зустріли нас добре, ми переночували і була баня. Потім назад через той же плато Хусь-Ойка.

Раджу подивитись

• Подорож на молебний камінь
    Лижня кличе в похід
    "Я без снігу взимку не можу ..."