Моє паломництво в Дивеєво, православні паломництва

Моє паломництво в Дивеєво

Валун святого Серафима

Паломники, особливо бабусі, виявилися вельми прикольними людьми. У тривалих автобусних переїздах самі розумієте, не обходиться без санітарних зупинок. На одній з них я пробиралася до кущів, коли раптом з них, крекчучи і поправляючи довгу спідницю, вилізла одна з наших бабульок. Вилазила вона, хрестячись і бурмочучи собі під ніс: «Спасибі тобі Господи - пописав, пукнула».
У Дивеєво ми приїхали близько 7 ранку. Проведені в не комфортабельному «Ікарусі» 12 годин (від Самари до Дівєєва 850 кілометрів), це не в Ташла змотатися - з автобуса ми виповзали враскорячку на негнучких ногах.

Так як до ранкової служби залишалося ще багато часу, нам влаштували невелику екскурсію по монастирю: показали, де знаходяться туалети, трапезна, паломницький центр. Потім нас привели на канавку Божої матері. Канавка - це досить глибока траншея, шириною метра півтора і довжиною близько кілометра, дуже святе місце - її викопали сестри монастиря за велінням самого святого Серафима Саровського. По краю канавки йде огороджена поручнями доріжка. Якщо пройти по цій доріжці, рівно 150 разів прочитавши молитву «Богородице, Діво, радуйся!», То на людину зійде благодать. Це все нам розповіли старші нашої групи - Ольга і Маша. На початку канавки притулився невеликий валун, Ольга пояснила, що це осколок каменю, на якому молився сам святий Серафим. Наші паломники, перед тим як зайти на канавку, припадали до святині, хрестилися і ревно цілували його. Біля каменю утворилася навіть невелика черга. І тут до нас підійшов міцної статури мужик з бородою.

Що це ви робите? - загрозливо запитав нас бородань.

Поклоняємося уламку каменю, на якому молився святий Серафим! - здивовано відповіли наші. Мужик заіржав.
Так це просто валун! У нас на території багато таких привезли, он вони на клумбах лежать! Приїхали, самі не знають, що роблять!
Мужик пішов. Наші паломники в розгубленості стояли біля злощасного каменя.

Вийди Сатана! - раптом вигукнула одна з бабусь і припала губами до валуна, - Ходять тут всякі, народ бентежать.

Процес цілування каменя продовжився як ні в чому не бувало.

Потім ми пішли в собор, де вже щосили йшла ранкова служба. Я поставила свічки за здоров'я рідних, замовила обідні і тихенько присіла в кутку на лавочку.

Об 11 годині служба закінчилася, і ми пішли обідати в монастирську трапезну. Там нам видали обід - суп, кашу і крижаний рідкий чай. Паломники наминали нехитру їжу з завидним апетитом. Мало того, що до обіду люди, майже добу нічого не їли, елементарно зголодніли, так ще вважається, що якщо мирська людина поїсть монастирської їжі, то на нього зійде благодать.

Ми з'їздили на святі джерела, побродили по селу, а потім пішли на вечірню службу. День пройшов метушливо, члени нашої групи постійно губилися, і більшу частину часу ми просто шукали і чекали один одного.

Ночівля під образами і бунт на кораблі

Після вечері Ольга повідомила нам дві вельми неприємні новини. По-перше, паломників в Дивеєво приїхало дуже багато і місця в готелі нам не дісталося. Тому ночувати весь час нашого перебування тут ми будемо в храмі. По-друге, до нього ми будемо йти пішки, тому що автобус вже там. Серед паломників піднявся глухий гомін обурення. Але робити було нічого і ми пішли.

Холод стояв просто моторошний. Справа в тому, що в Нижегородської області різниця денних і нічних температур величезна. Як би не було жарко вдень, вночі ви будете помирати від холоду. Ми, які не знали про цю обставину, були одягнені досить легко. До того ж йти довелося майже чотири кілометри.

Знала б я, що так буде, ні за що б не поїхала! - клацаючи зубами, повідомила я жінці, жваво біжить поруч зі мною. Ми так замерзли, що далеко відірвалися від інших.

Страждання, перенесені нами на цьому світі, з лишком зарахують нам на те, - меланхолійно відповіла мені вона.

Не зменшуючи крок, я під спідницею помацала свої ноги. Вони були температури мороженої яловичини. Страждати на цьому світі мені зовсім не хотілося, і до храму я прибігла зі швидкістю олімпійського спринтера. В автобусі я швидко переодягнувся в тепле і вийшла на вулицю. Потихеньку підтягувалися наші. Молодим ці 4 кілометри по морозу далися відносно легко, а ось бабусі пришкандибала до автобусу задихаючись, і хапаючись за серце. Народ почав штурмувати двері храму, де нам було обіцяно нічліг. На шум вийшов молоденький поп і повідомив, що зараз в храмі розстеляють для нас матраци. Через деякий час нас пустили всередину. На підлозі церкви були розкладені. туристичні пінки!

Це виявилося останньою краплею. Наші бабусі закотили істерику:

Так мало того, що нам довелося через все село сюди йти, ми ледь не померли, так ще тут нас поклали, як собак, на підлозі, а обіцяли готель, завтра ж їдемо назад в Самару, це все ви винні !!

Прокинулася я від досить гучного бурмотіння. Наші прочани вже встали і щосили читали ранкові молитви. Я подивилася на годинник - 3 ранку. Тіло після екстремальної ночівлі моторошно ломило.

Наші пішли в монастир на причастя, а я пішла в автобус. Там стояв арктичний холод, але знаходилися в салоні бунтівники взяли мене радісно, ​​як перебігти зі стану штрейкбрехерів на їхній бік. Бунтівники не пішли на причастя, а стали жарко обговорювати, які організатори козли, як тут погано, і як виїхати звідси сьогодні ж. Я навіть в ковдрі стукала зубами від холоду. Через пару годин ми з бунтівниками вирішили все-таки піти в монастир на ранкову службу.

Але, видно, Господь зглянувся, спостерігаючи наші страждання. Під час обіду Ольга повідомила, що сьогодні виїжджають паломники з Пензи, і в готелі звільнилося для нас місце.

Ми пішли в готель. Номер нам дістався в підвалі. У кімнаті стояло 25 двоярусних ліжок, застелених темно-синім білизною. Підвальне приміщення - простирадла були влажноватой на дотик, до того ж паломники з Пензи звільнили приміщення тільки що, і білизна, природно, ніхто змінювати не збирався. При думці про те, що на цих простирадлах минулу ніч спала якась бабка, невідомо чим хвора, мені зробилося дурнувата, але ненадовго, тому що я згадала нашу ночівлю на підлозі в церкві. Ну і що, що спала, головне - у нас з'явився свій кут і справжні ліжка!

Благодать в туалеті

У самому ж монастирі, вранці чи, вдень чи ввечері, в вихідний, чи не вихідний весь час тусувалася натовп народу. Жебраків і калік православна церква (на відміну від інших конфесій) поважає і шанує, тому в Дивеєво і кроку не можна пройти, щоб який-небудь убогий не просив у тебе милостиню. До речі, серйозну конкуренцію калікам і пенсіонерам тут складають різного роду служителі культу. Я якось стояла на ранковій службі, як раптом мене торкнулася чиясь рука і потойбічний голос вимовив: «Дай грошей!» Я здригнулася і обернулася. На лавочці сидів чоловік у чернечій рясі і, простягав руку, гіпнотично дивлячись на мене. Я, немов заворожена, полізла в сумку, дістала купюри і опустила в його долоню. Потім, уже на вулиці подумала, а чому це я йому так багато дала? Подібних «ченців» в Дивеево - хоч греблю гати. Одного разу ми сиділи в автобусі, коли до нас зайшов старий в чорному вбранні - весь з себе бородатий і з хрестами на грудях. Старець намагався впарити нам книги про історію Дівеевского монастиря, судячи з його слів, написані ним особисто. Ціна у видань кусалася, але старець потім кинув останній аргумент - книги, виявляється, чудотворні, виліковують будь-яку хворобу, якщо прикласти їх до хворого місця!

У Дивеєво осідає багато мандрівників. Причому «мандрівників» немає від слова «мандрувати», а від слова «дивний». Дивеево - це просто Кунсткамера стремних особистостей. І багато хто з них пишуть історію монастиря. Наприклад, Володя Пивоваров, який осів в Дивеєво 8 років тому разом з донькою, психічно нездоровою дівчинкою азіатського виду. Хоч Володя і працює над літописом монастиря, в храми його не пускають, і активно женуть, якщо він починає заговорювати з перехожими.

До того ж я жодного разу за своє перебування в монастирі не бачила працюючу черницю. Вони або прогулювалися по монастирських доріжках, вчепившись «подручкі», або сиділи, розмовляючи, на лавочках у саду. Всю роботу в монастирі роблять паломники. Це називається послухом. Готують на кухні, прибирають територію, упорядковують собори після служби, миють туалети. Нам сказали, що від послуху не можна відмовлятися, це велика честь. У перший же день двох наших паломниць, маму з донькою при мені завернули на кухню мити посуд. Одного разу і мене літня тітка в чорному вже схопила за руку зі словами «Ходімо, дочка моя, чистити картоплю на славу Божу!», Але я нестямно заволала «НІ. », Вирвалася і втекла від неї як чорт від ладану. До речі, самі паломники ці «слухняності» виконують з радістю, вони кажуть, що під час цієї роботи на них сходить благодать. І монастирю користь, і паломникам приємно! До того ж, крім морального задоволення, монастирські служки стимулюють паломників на роботу ще й різними привілеями. Наприклад, одна з привілеїв «послушникам» - ходити в туалет без черги. Пам'ятаю, в суботу народу в монастир приїхала ціла юрба, і в туалети були страшні черги. Так одна спритна тітка агітувала паломниць на роботу прямо біля кабінок, спокушаючи їх правом позачергового відвідування відхожого місця. Ті жінки, яким найбільше кортіло, швидко погоджувалися, квапливо бігли в кабінки, після чого задоволена тітка вела їх на кухню. Що ж, пільги треба відпрацьовувати!

Коли я вперше побачила Дивеевский монастир, то була моторошно розчарована. Я-то думала, що він розташований у відокремленому місці, що високі фортечні стіни закривають його від мирської суєти.

Дивеевский монастир нагадує величезний торговий комплекс. Одних ларьків, які торгують сувенірами і різної церковним начинням я нарахувала на території більше 30 штук. Причому біля кожного кіоску юрбилася купа народу, що горіла бажанням розлучитися зі своїми кровними. «Дайте мені Спасителя за 40 рублів! А мені Серафима за 180! А мені грецьких пахощів 15 бульбашок! »- відвідувачі монастиря, особливо паломники з інших міст там знаходяться в хронічній купівельної гарячці. Я сама особисто спустила на сувеніри в перший же день близько тисячі рублів, майже всю свою готівку. Але я отоварилася ще по-скромненько - інші паломники з нашої групи залишили в Дивеєво по 5-10 тисяч. Притому, що я дізналася, що в свята одна тільки трапезна годує в день до 5 тисяч паломників. А скільки їх не харчується в трапезній, вважаючи за краще, як і я, є в кафе або самостійно готувати? Уявляєте, яка скажена у монастиря прибуток? Причому, самі розумієте, що що в монастирі і навіть не чули ні про які касових апаратах. До того ж РПЦ не платить податки.

Всі паломники замовляють там платні молебні, обідні і псалтирі за здравіє чи упокій родичів. Вважається, що в Дивеєво вони найдієвіші. Одна жінка з нашої групи замовила одних молебнів на 2 тисячі рублів. Причому тутешні церковники виявилися талановитими бізнесменами. У п'ятницю, наприклад, псалтир на рік коштував в ларьках 150 рублів за одне ім'я. У суботу було велике свято - Успіння Богородиці, очікувався великий наплив прочан. І у наших прочан, торкнувшіхся з ранку в ларьки, очі вилізли на лоба від подиву. Цінники акуратно помінялися, той же псалтир коштував вже 250 рублів за ім'я.

Самим ходовим товаром в Дивеєво були ікони святого Серафима і масло від його святих мощей. Масло вважається цілющим, потрібно лише помазати ним хворе місце і тут же одужаєш. Це масло продавалося в бульбашках по 20 і 100 мілілітрів. Як я вже сказала, торгових точок в монастирі 30 штук, масло розкуповували як гарячі пиріжки. Підрахувавши, я прийшла до висновку, що при таких обсягах продажів святий Серафим функціонує як невеликий маслозавод! Воістину, дуже прибуткові мощі!

А ще в церковних крамницях там продаються гуртки з ликами святих. Купують їх теж охоче, незважаючи на кусючі ціни. Кружка з Богородицею коштує 180 рублів, з Христом дорожче - 200 рублів, а найдорожчі гуртки зі святим Серафимом - 250 рублів.

У Дивеєво є своє ноу-хау - торгівля сухариками. За переказами, святий Серафим різав хліб, сушив його в грубці і роздавав пастви. Тепер сухарики упаковують в маленькі целофанові мішечки по 20 грам і продають паломникам за 15 рублів пачку. Вважається, що якщо поїсти цих сухариків, то на тебе зійде благодать. Звичайно, в монастир приїжджають люди, охочі до відносно недорогий благодаті, тому сухарики швидко розкуповують. Правда, справедливості заради, слід зазначити, що сухарики віруючі можуть отримати безкоштовно. Правда, вистоявши солідну чергу, трохи і, звичайно, без фірмової упаковки.

Між обідом і вечерею в трапезній проходить досить багато часу, тому в перерві між ними зголоднілим пропонується монастирська випічка. Між іншим дуже смачні булочки, правда коштують вони по червінцю штука, ціна хорошого батона. Причому в Нижньогородській області ціни на хліб значно нижче, ніж в Самарі.

А ще по всій території монастиря розвішані скриньки для пожертв. Біля раки з мощами - «Для пожертв на прикрасу раки», біля канавки - «На облаштування святий канавки», в трапезній - на трапезну, в соборах - на собори, на вулицях - на прикрасу території, навіть в туалеті висів скриньку - «Для пожертвувань на облаштування туалету »!

Ви звідки? Що це за екскурсія? Чи не бачите чи що попередження, що неблагословленние екскурсії заборонені! У нас є свій екскурсовод, благословенний архієпископом!

І скільки ж коштує цей ваш благословенний екскурсовод? - поцікавилася я у бороданя. Він окинув нас хижим поглядом. В його очах, як в грошовому автоматі, заклацали купюри.

1000 рублів з групи.

Що за сріблолюбство! - почала обурюватися я, - так ви скоро за вхід гроші будете брати!

Бородач від гніву став наливатися червоною фарбою, але мене вже відтіснили наші паломники, поспішаючи запобігти розгорався скандал.

Взагалі служба охорони Дівеевского монастиря покруче, ніж у будь-якого банку. По всій території ходять міцної статури хлопці з раціями в руках. Від звичайних сек'юріті їх відрізняють тільки густою бороди і православні хрести. Охоронці строго стежать за порядком і за тим, щоб ніхто не знімав на камери і не клацав фотоапаратами, які не заплативши в церковну касу. Загалом, Дивеевский монастир - це дуже «круте» і прибуткове підприємство!

З Дивеєво я привезла купу сувенірів, дві фотоплівки, бронхіт (все-таки позначилася ночівля на церковній підлозі!) І вагон вражень, які залишаться зі мною на все життя. Незважаючи на релігійну комерціалізацію, у мене залишилися тільки хороші відчуття. Все-таки святе місце не зіпсувати нічим наносним, воно духовно саме по собі і цього не відняти нікому. А справжня віра і духовність вище усього мирського - екзальтованості, гордині, духу користолюбства. І так буде завжди. Я навмисне не стала розповідати про вражаючих монастирських службах, про ритуал поховання Божої Матері, в якому я брала участь, про хресній ході навколо монастирської території, про церковних таїнствах. Все те, заради чого і приїжджають в Дивеєво натовпу паломників, описати неможливо, бо відбувається це в душах людей. Навіть я, не дуже віруюча, відчувала справжній трепет під час монастирських церковних ритуалів. Насправді паломники приїжджають звідти трохи іншими, тому що на цілих п'ять днів вони вириваються з мирської суєти, з монотонного конвеєра «ковбойських буднів», поринаючи в інший світ, де є час для молитов, споглядання і духовного очищення. Нехай навіть і подається все це в сучасній «ринкової» упаковці. Хоча що є ця упаковка? Папір, лушпиння. Суєта суєт.

Якщо відгук Вам сподобався і Ви хочете теж відвідати ці святині, то запрошуємо ознайомитися з відповідними паломницькими турами.

Досить неоднозначне опис паломництва, але тим не менш, я його теж вирішив розмістити на сайті для повноти інформації.
А що скажуть на це представники паломницьких служб. Таке взагалі часто трапляється? коли людина їде в паломництво, розраховує на одне, а отримує вот такой вот сервіс?

"Ритуал поховання Божої Матері" - жесть.

А що це за "ритуал" такий. Що вона мала на увазі?

Ну так. Я цю статтю ще давно виявив в Інтернеті, тільки ось думав, чи варто її розміщувати на сайті :)