Форум про лілейники - перегляд теми

Форум про лілейники - перегляд теми

Ось і відповідь на питання-чи треба прибирати листя у лилейника на зиму. Доведеться в цьому році.

Вражений рости лист краще звичайно спалити або в мішок і вивезти. Гинуть чи суперечки раста в компості поки не встановлено - я компостую лист на заму і яке де може бути і раст. але навесні я вже кілька років все лілейники обробляю фунгіцидами в тому числі контактними, які вбивають суперечки. В останні роки американці стали часто підсовувати заражені рости рослини а в цьому році більше 100 сортів були з рости.







Про іржу американці знають і на сайті AHS кгда переводили словник де то було написано що лілейники уражаються багатьма грибами. і ось ці плями від різних грибків ми і називаємо іржею і все знаємо що особливої ​​шкоди вона не приносить. Тепер коли раст на Поргі мені здається не варто його називати іржею тому від раста шкода значно сильнішими ніж від тих іржі, до яких ми звикли. Не випадково американці називають раст окремої хворобою а не кидають в купу іржі - leaf spots.

Щодо використання листя для укриття на зиму то це складне питання - якщо учасок в зоні де лист не зберігається то літні суперечки раста не повинні зимувати і лист можна використовувати для укриття особливо якщо раста на ділянці немає або він був під котроль (тобто все заражене викидати).

Спори Leaf Streak (aureobasidium microstictum) перезимують навіть в Сибіру тому він дає зимові спори і вони проростають на аркуші лилейника (це називається: повний цикл розвитку). якщо хворих рослин багато то лист краще не використовувати для укриття і компостування а навесні обробити посадки і землю контактними фунгіцидами. З системних фунгіцидів від Leaf Streak добре фунгіциди 1й групи - до них відноситься фундазол і топсин М.

Форум про лілейники - перегляд теми

У нас часто йдуть дощі а це літо так просто холодець. і ось ставлячи тенти я думав що ще (крім захисту від дощу) може поліпшити завязиваемость насіння.

почну з кількох добре відомих фактів
1. Як відомий тетраплоїди гірше диплоидов зав'язую насіння
2. темпераура вище + 35С знижує завязиваемость
3. американці у Флориді запилюють в теплицях і це однозначно збільшує завязиваемость насіння. Вважається що оснвоним фактором є запилення при температурі нижче 30С тому в теплицях рослини зацвітають значно раніше ніж у відкритому грунті коли на вулиці температури не дісталися до + 30С і якщо добре провітрювати і затінювати теплицю то в ній буде як на вулиці. подивіться на фотографії теплиць - в торцях всіх стоять потужні вентилятори які днем ​​женуть прохолодне повітря з вулиці в теплицю охолоджуючи в ній повітря.

зразок доводи логічні і підтверджуються як селекціонерами так і незалежними дослідами по проростанню пилку на чашках Петрі при різних температурах.

Але якщо уважно подивитися на ці 3 пункти то видно що є ще один фактор який НІКИМ не згадується але на який "працюють" всі 3 умови - це пошкодження ДНК в пилку ультрафіолетом. Як відомо пилок має оранжево-жовтого забарвлення - це каротиноїди. Їх так багато в пилку не спроста - саме вони поглинають найнебезпечніші для ДНК і білків ультрафіолетові промені в діапазонах 260 і 280нм.

А тепер поглянемо на наведені вище 3 факти з точки зору пошкодження ДНК ультрафіолетом.

Почнемо з п.1 - у тетраплоїдів ДНК в 2 рази більше ніж у диплоидов а значить у них більше шансів "назбирати" летальних ушкоджень ДНК. Що б думка була зрозуміло наведу простий приклад - поставте на стіл 2 і 4 пляшки - це ваші диплоид і тетраплоїдів відповідно. а тепер візьміть 2 каменю (це фотони) і киньте ними по 2м і 4м пляшках. Де у вас більше шансів розбити пляшку - природно там де їх 4 штуки тобто у тетраплоїдів. У клітини є система репарації (виправлення помилок) ДНК яка відновлює пошкоджені ділянки але якщо їх багато відновити ДНК вона не зможе а це значною кількістю помилок при мейозі і / або розвитку зародка. Це може бути альтернативним поясненням чому тетраплоїди гірше зав'язують насіння ніж диплоидов - у них просто більше пошкоджено ДНК.

перейдемо до п.3 американці запилюють в теплицях а деякі від перегріву їх ще й затінюють. це ж пряма підказка що тим самим вони зменшують потік падаючого на пилок ультрафіолету. Будь уривной матеріал поглинає ультрафіолет а затінення і поготів.

як бачите все 3 пункту дуже добре согласуютс з ідеєю що на запилення може впливати пошкодження ДНК ультрафіолетом і коли ми зменшуємо це пошкодження - отримуємо краще запилення.







ось така думка прийшла в голову натягуючи плівку над тентами. А як її перевірити н апрактіке?

Для цього треба іскючіть всі фактори крім інтенсивності ультрафіолету і порахувати завязиваемость насіння. На жаль я був не готовий поставить чистий досвід. з новим матеріалом від американців залетів раст і температурний режим під тентами довелося підвищувати на 10-15 градусів у порівнянні з темпратуре у відкритому грунті (де були контрольні запилення). А коли пішли дощі і я змушений був поставити тенти на гряди які передбачалося запилювати на сонці. В результаті чіткого досвіду не вийшло але я все таки порівняв завязиваемость під тентами з завязиваемость на грядках на вулиці. Робилося це просто - все не завязавшеся лейбли складалися в ємність в торці гряди а потім у кожної гряди підраховувалася скільки лейблів залишилося з насіннєвими коробочками і скільки валяється в торці гряди тобто не зав'язалося. Поянтно що на раних грядках було запилюючи різну кількість квітів - тому порівнювати треба не абсолютні цифри а відсоток завязиваемості. Так ось під тентами завязиваемость була майже 66.2% в той час як на не вкритих плівкою грядках в районах 37-41%.
Крім це при зборі насіння я підрахував скільки було цетоносов з 3, 4 і 5 коробочками і тут так само з'ясувалося, що відсоток квітконосів з великою кількістю коробочок був вище під тентами ніж у відкритому грунті. Навіть візуально було видно що під тентами насіннєвих коробочок значно більше ніж на активно запилюють не вкритих грядках.

Форум про лілейники - перегляд теми

на фото вгорі посадки лілійників в поле які більшу частину літа не ховалися тентами

а це фото лілійників з насінням переховуються тентами при запиленні:

Форум про лілейники - перегляд теми

Форум про лілейники - перегляд теми


Форум про лілейники - перегляд теми

Форум про лілейники - перегляд теми

на фото добре видно квітконоси лілійників з 3, 4 і Дажа 5 насіннєвими коробочками. Звичайно заязиваемость насіння без тентів була нижче в першу чергу через дощі, а й у прихованих тентами лілійників були свої проблеми - на 5 грядках були рослини з рости і 2 тенту днем ​​закривалися так що там температура піднімалася до +35 а в сонячну погоду і до + 38С. Крім цього постійне обприскування фунгіцидами, мінімальний полив і обрізка листя навряд чи сприяли кращій завязиваемості насіння під тентами.

Звичайно це поки не точні докази а скоріше непрямі докази але їх багато і вони всі підтверджують ідею, що на завязиваемость насіння у лілійників може впливати пошкодження ДНК ультрафіолетом і будь-які заходи спрямовані на захист від УВ-променів будуть покращувати завязиваемость.

Якщо ви прочитаєте роботу по поглинанню полімерами променів різної довжини:

Крім цього я тут глянув деякі роботи де намагалися використовувати ультрафіолет як мутаген для внесення мутацій в ДНК в пилку перед запиленням і ефект був на обличчя - сильні дози опромінення настільки пошкоджували ДНК в пилку, що вона втрачала здатність до запліднення.

Ну ось майже статтю написав. треба підсунути в журнал квітникарство :)

"В обох групах нові рослини навесні були здоровими. Це говорить про те, що літні суперечки, що збереглися в мертвої листі, що не інфікують кореневі шийки і ростові бруньки. Для повторного зараження листопадних лілійників необхідний проміжний господар - Патрін. Вічнозелені лілейники зберігають тканину листя живий і можуть зберегти іржу на собі. "

Хоча раст і є різновидом іржі краще його не називати іржею тому він сильно відрізняється за шкідливістю і поширенню від інших грибків викликають іржу - наприклад фузаріоса.

ось наприклад ця фраза:
"Вологість сприяє розвитку іржі, тому слід уникати верхнього поливу або приурочити його до часу, коли листя швидко висихає.". вона правильна в цілому але її вплив в боротьбі з рости мінімально. я спеціально в цьому році 1 гряду не поливати 6 тижнів. і що думаєте суперечки на ній не проростали. проростали і ще як. сухий лист може в центральних частинах США а у нас вночі на аркуші утворюючи трохи конденсату. його навіть розрізнити складно але цієї кількості було достатчно що б суперечки прораслі. тому крапельний полив або укриття від дощів як спосіб боротьби з рости малоефективний. це скоріше невеликий положільний фактор. в основному укри лілійників тентами потрібно що б не дати спорах розлетітися з карантинної зони і що б фунгіциди чи не змило дощем, хоча деякі сучасні фунгіциди проникають під шар воску і звідти їх не а просто вимити дощем. Основна мета укриття від дощу - не дати спорах потрапити в аерозолі і розлетітися по всій ділянці - ось тоді вони за тиждень зарзят все в радіусі. кілометр а коли лілейники укриті тентом аерозолі немає і суперечки з працею перелітають з однієї рослини на інше в Радіум десятків або сотень сантиметрів. Теж саме до речі відбувається і з Ервіном коли ми боремося з бактеріозом і вкриваємо рослини від дощу. основна мета не дати утворитися аерозолям з Ервіном.

До речі на 2х фотографіях швидше за все не раст.

Забарвлення плями раста світло помаранчева а у інших іржі брудно помаранчева. Плями рости не великі і рідко мають неправильні форми - а у інших іржі вони часто неправильної форми і навіть штрихами і виростають до великих розмірів. Крім цього динаміка зростання раста в рази швидше ніж у інших іржі. за добу суперечки проростають як опеньки :)

якраз типовий приклад не розчин іржі - Ґміна Крипно витягнуті коричневі плями. зимові спори раста формуються в самому центрі помаранчевих плям (літніх спор) і як і літні помітно виходять з площини листа а на фото суперечки в площині листа.

Форум про лілейники - перегляд теми

Олена, спасибі! Цікава замітка. Треба буде навесні зайнятися оглядом, є парочка таких сортів.
Такого на коренях, як на фото 2 не бачила, а от листя, як на фото 4 - це є по весні.







Схожі статті