джигіт 2018

У торішньому звіті про сходження на Джигит (5 Пробіг: 170 м, Терскей Алатоо) я намалював лінії маршрутів. Між деякими залишилося вільне місце, яке я вирішив заповнити своєю лінією.

Команда в цьому році вийшла що треба: зібралися я, Макс Тен і Павло Грязнов. З Максом ми ходили на Корею. їздили в Крим і лазили маршрут Слесова на Джигит. З Пашею - Замін-Карорі. Каравшін. Аксу і багато чого ще. З ними спокійно і комфортно.

Я придумав два маршрути. Один легше, іншої немає. Перший планував пролізти в основному по льоду і за день, другий - де доведеться і з одного ночівлею.

З Алмати за 6 годин доїхали до Каракола. Звідти до ущелини ще за півтори години дісталися на «таблетці». Щоб не втрачати часу, відразу вийшли вгору по ущелині уздовж каламутній річки Кель-Тор. Дійшли до струмка з чистою водою і почали ночувати під ялиною.

джигіт 2015

Вранці наступного дня пройшли мимо розливів. Трава біля річки покрита сірим нальотом, значить, нещодавно рівень води піднімався вище. Коли дійшли до морени напроти стіни, включився проливний дощ. Швидко розгорнули намет і сховалися перечікувати негоду.

Дощ на висоті 3800 в наших широтах - погано. Дощ йде, коли тепло. Якщо тепло, то тане лід. Коли лід тане, з нього вивалюються камені. Стіна Джигіта зроблена з каменів і льоду.

Дощ скінчився, я пішов вгору по льодовику, щоб знайти більш зручне місце для табору. Зі стіни без зупинки сипалися каміння, летів лід і стікали водоспади. Знайшов сухе місце з травою і старими майданчиками на бічній морені. Стіна не замовкала.

Перенесли намет, облаштували побут і вирішили, що завтра будемо сидіти, є печиво і спостерігати за маршрутом. Вночі втрьох в нашій маленькій наметі було тісно і жарко.

Весь наступний день з хвилюванням дивилися на стіну. З неї продовжували летіти окремі камені і масштабні каменепади. Каміння летіло всюди, лавини сходили по словенському «Третьому Оку» (правіше Слесова) і по льодовій дошці лівіше Пенчука.

джигіт 2015

Водоспад на стіні Джигіта (в центрі фотографії)

За північно-західній стіні (правий маршрут Рябухина) сходили каменепади. Виглядало, наче перевертали вагони з камінням. За Льодопад, крізь який потрібно пройти по шляху до стіни, бив водоспад. Ближче до вечора від одного з Сераков * відколовся шматок льоду і, частинами розміром з телевізор, плавно поїхав вниз. Верхня третина нашого маршруту здавалася безпечною, а нижні проскочимо вранці.

- Давайте на березі все вирішимо. Стіна в поганому стані. Ось мої варіанти:

1. Сидимо ще день, дивимося на стіну, чекаємо, поки охолоне.
  2. Завтра йдемо 4А по гребеню. Спускаємося, дивимося, чекаємо, потім приймаємо рішення.
  3. Видихаємо і ліземо свій маршрут.

Ці Берсерк в один голос: «Ліземо завтра!»

- Одна застереження: якщо відчуємо, що гора «не пускає», розвертається і валимо вниз.
- Так.

Зібралися, поставили будильники на 2 годині ночі і лягли спати.

Макс спав на вулиці. Зі стіни все так же летіло каміння. Гучна пирхання, потім дзвінкий удар, якщо потрапив в скелю, і глухий ляпас, якщо в сніг. І так поки не заснув.

Добре Максу, він бачить, де сипле. Мені ж здається, що камені летять по нашому маршруту. Паша спокійно сопе в стінку.

Прокинувся за півгодини до будильника. Прислухався. Начебто тихо, нічого не падає. От і славно.

Перейшли льодовик з струмочками (все-таки занадто тепло ...), почався підйом до Сераков. Навіть у темряві видно, що шлях, який обрали ввечері, не підходить. Пішли на подушку зліва. Від схилу вище нас відділяла сходинка з снегольда висотою в 4 метри.

Снеголёд - така противна субстанція, яка має форму і жорсткість, але інструменти в ній майже не тримаються.

Я витратив півгодини, щоб перебратися через сходинку. По льоду виліз би за кілька хвилин. Вище на схилі зробив станцію на одному інструменті. Хлопці швидко вискочили наверх по перилах, я пішов далі: копати сніг в напрямку тріщини, яка відділяє пологий льодовик від крутого льодового схилу.

Над головою пролунав гуркіт. Перейшов в гул. Я швидкими приставними кроками кинувся до невеликого підвищення, щоб хоч якось сховатися від каменів. Моїм друзям діватися нікуди: вони стоять на крутому схилі, кожен на своєму льодоруб. Втиснувся в сніг затамував подих і ... тиша. Озирнувся вниз, ліхтарі друзів світять на колишньому місці. Нікого не зачепило, камені залишилися десь зверху, в снігу. Видихнув. Це була чертовски довга хвилина.

- Ну, панове, як настрій?
- Щось не дуже!
- Вибирайте, я спускаюся!

Повернувся до хлопців, забив свій інструмент в сніг. Знову пролунав гул, але тепер значно лівіше. Це явно не до нас, але настрій гори ясніше ясного. Хлопці поїхали вниз. Я зробив самоскидання з двох льодорубів (початківці альпіністи, ви адже вмієте?) І теж спустився на подушку. Розвиднілося. При світлі Сераков здаються ще більш важкими і хиткими. Швидко-швидко вниз, повз вчорашніх шматків гладкого блакитного льоду.

джигіт 2015

Прогноз погоди не обіцяв похолодання. На світанку стіна відтанула і струсила нові камені. Пробувати ще раз ніхто не хотів. Зібралися і пішли вниз. До вечора повернулися в Алмати.

Стрімке Макс Тен переходить Кель-Тор

У цьому році на стіні було куди менше льоду, ніж в минулому. Тоді ми лише пару раз чули падаючі камені, і то далеко від нас. Зараз же сипало невпинно. Лізти наввипередки з часом і камінням - небезпечна затія. Щоб робити це, потрібна хороша мотивація. Нашу засипало камінням до того, як ми вийшли на сходження.

Серак - окремо стоїть крижана брила. Бувають розміром з багатоповерховий будинок. ⤴

Ось ще почитайте:

Ви маєте рацію, іноді краще відмовитися. Я часто так роблю. Останнім часом частіше, ніж раніше.

шанси різко постаріти вирівнюються шансами різко перестати старіти :)
а Серак мені здається дуже правильне слово, ємко так, звучно, інформативно)))