Боткінська стежка в криму

Боткінська стежка входить в серію стежок, які розташовані в інтервалі від Ай-Петринської яйли до околиць Ялти. Сюди входять Боткінська. Штенгеевская. Таракташская і Ставрикайська стежки. Всі вони чи то проходять поруч один з одним, то чи одна є продовженням іншої стежки. Боткінська стежка створена на гроші, пожертвувані шанувальниками професора Сергія Петровича Боткіна. Ця зручна і цікава для прогулянок туристів стежка веде до водоспаду Яузлар, околиці якого відрізняються густими мальовничими сосновими лісами. По всьому шляху Боткінської стежки встановлені покажчики руху й ослони для відпочинку. Боткінська стежка була прокладена членами Ялтинського відділення Кримсько-Кавказького гірського клубу в 1901-1902 рр. вже після смерті знаменитого лікаря С. П. Боткіна, вперше високо оцінив цілющі властивості клімату Південного берега Криму.

Існує думка, що Боткінська стежка проходить від водоспаду Учансу до Поляни казок біля Ялтинського зоопарку. Однак це не зовсім вірно. Боткінська стежка займає всього лише частина з цього маршруту, вона йде від Поляни казок до гори Ставрі Кая. Іншу ж частину маршруту займає Штенгеевская стежка.

Тому якщо ви відправляєтеся в піший похід по будь-якої з цих стежок, то рекомендується продовжити подорож по інший, щоб не возращаться назад по вже пройденому шляху. Рекомендую почати маршрут руху саме з Боткінської стежки біля Поляни казок, тому що підйом по стежці не надто крутий, та й не треба буде платити в кінці маршруту за можливість підійти до водоспаду Учан-Су.

Боткінська стежка в криму

Початок Боткінської стежки знаходиться недалеко від Поляни казок і Ялтинського зоопарку. Дістатися до Боткінської стежки можна маршруткою або автобусом, який проходить по Південнобережному шосе на околиці Ялти. З Ялти в сторону Боткінської стежки можна доїхати будь-яким автобусом, що йде по верхній дорозі в сторону Місхора, Алупки, Сімеїзу, а також маршрутками №26, 27 від автовокзалу Ялти. З Місхора до Боткінської стежки можна доїхати маршрутками №26, 27, а також будь-яким автобусом, що їхав у бік Ялти по верхній дорозі. Виходити треба на зупинці Поляна казок. Також є пряма маршрутка №24, що йде від зупинки Кінотеатр Спартак в Ялті (від набережної на захід 700 метрів по Пушкінській) прямо до Поляни казок. Зупинка Поляна казок знаходиться на повороті Южнобережного шосе.

Вийшовши на зупинці, повертаємо на дорогу, що відходить в сторону від траси під гострим кутом і піднімається вгору в сторону Зоопарку і Поляни казок. Якщо ми їдемо з Місхора, то вийшовши на зупинці, переходимо дорогу і трохи повертаємося назад до відгалуження. Якщо ми приїхали з Ялти, то трохи повернувшись назад, повертаємо на дорогу до Боткінської стежці.

Пройшовши по дорозі метрів 500, ліворуч з'явиться поворот до входу в зоопарк і Поляну казок. Ми проходимо повз цього повороту і йдемо прямо, уважно спостерігаючи справа на бордюрі метрів через 400-500 напис "Боткінська стежка", яка стрілкою вказує на розрив в стіні і поворот на початок боткінської стежки.

Боткінська стежка в криму

Цей поворот можна вважати початком Боткінської стежки. Якщо ви раптом трохи пройшли поворот, то далі буде ще один напис на стіні зі стрілкою в зворотну сторону. Стежка трохи проходить серед заростей і виходить на відкриту галявину, де вона перетинає дорогу, що йде до кемпінгу "Поляна казок".

Якщо перетнути дорогу, і піти прямо по ґрунтовці, то ми потрапимо на стару Боткінської стежку. Нам же необхідно повернути вліво, і далі під газовими трубами будуть проходити дві дороги. Ліва йде до кемпінгу "Поляна казок", права асфальтована - це продовження нової Боткінської стежки. Продовжуємо свій рух по правій дорозі (на зображенні вона вказана суцільною лінією).

Тут на бордюрі можна прочитати однойменну назву.

Боткінська стежка в криму

Рухаючись по асфальтованій дорозі, праворуч можна побачити високий кам'яний бордюр вздовж дороги і проходить на опорах трубу. Трохи пройшовши, бордюр переходить у високу зелену стіну резервуара кемпінгу "Поляна казок".

Стіна закінчується воротами в'їзду на територію. Необхідно обійти ворота зліва і продовжувати рухатися по вузькій стежці вздовж металевої огорожі. На паркані буде покажчик напрямку Боткінської стежки у вигляді червоної стрілки.

Трохи пройшовши вздовж стежки, праворуч біля паркану буде знаходитися схема Боткінської і інших стежок на місцевості.

Боткінська стежка в криму

За цією схемою закінчується паркан і в глибині можна побачити напис на плакаті "Боткінська стежка - здоров'я і краса.

Попереду видно починаються сходинки з поручнями, що спускаються до містка через яр, пройшовши який, дорога повертає вліво.

Пройшовши трохи по сходах, дорога повертає вправо і в кінці стежки праворуч знаходиться камінь - покажчик Боткінської стежки. За ним повертаємо вправо і стежка вже починає поступовий підйом вгору.

Боткінська стежка в криму

Йдемо по грунтовій дорозі, на якій зустрічаються сходинки з покладених поперек азбестових труб.

Після лісу стежка повертає вліво і виходить на поляну, перетинаючи русло струмка Ай-Димитрій. Вода тут є тільки навесні, коли тане сніг. Після галявини знову входимо в ліс. Знову невеликий підйом з трубами-сходинками. Вліво, до Яузлар, з основною стежки через зарості йдуть непримітні стежки. По дорозі зустрічаються хороші спуски до Яузлар. Можна або йти по стежці до містка через Яузлар, або ж підніматися по руслу Яузлар, так цікавіше, можна побачити водоспади маленькі і побільше. Повз великого шаруватого каменю виходимо до місця злиття Західного і Східного Яузлар. Піднімаємося по руслу Східного Яузлар. Нарешті попереду видно міст. Ми йдемо з русла вправо і опиняємося на Боткінської стежці, біля столика з лавками. Ще один місток, через Західний Яузлар. Уздовж стежки трапляються лавки, на які можна присісти відпочити.

Пройшовши трохи, доріжка опускається в улоговину ущелини Ай-Димитрій, огинаючи яку, виводить на невелику площадку; звідки видно Ялта, Лівадійська слобідка, шоломами, гора Могабі і Исар. Від цього майданчика доріжка веде весь час вправо і вгору роблячи невеликі коліна, призводить до ущелини Буфілья-Дере. По інший бік ущелини доріжка незабаром розділяється на дві: одна - прямо, майже без підйому, а інша круто піднімається вправо. Обидві знову сходяться в саженях ста від водоспаду Яузлар, але нижня зручніше, так як розчищається ГК, міститься в зразковому порядку, неутомлива хоча довша за праву. Обидві доріжки йдуть серед дивовижного лісу, здебільшого складається з струнких дерев місцевої кримської сосни.

Дійшовши до водоспаду Яузлар. можна потрапити на всі його три тераси, по яким падає вода, для чого потрібно перейти на праву сторону р. Явлуза, де від Боткінської стежки відгалужується вправо доріжка до всіх трьох майданчиках. На середній площадці, під самим водоспадом, в достатку росте иберийская орхідея і папороть венерині волосся. (В даний час водоспад урізаний - на проміжному майданчику зроблений водозабір і вода по 2-ох трубах йде в Ялту - ред.) Починаючи від водоспаду Яузлар, Боткінська стежка дає невелику гілку вліво через майданчик Куш-Кая і знову з'єднується з головною стежкою. З майданчика Куш-Кая - гарний вид на ущелину річки Явлуза і на скелю Ставрі-Кая. Вийшовши з лісу до струмка, що впадає в Явлуз і омиває майданчик з правого боку, йдуть по його руслу без доріжки (на соснах знаки ГК) вправо вгору і кроків через двісті переходять через струмок (знаки ГК) знову на добре оброблену Боткінської стежку. Далі дорога піднімається все вгору, робить багато зигзагів (приблизно на середині підйому на одному з правих витоків серпантину, що впирається в русло струмка, там де в ньому з'являється вода, є примітивно обладнаний джерело - ред.) І так доходить до роздвоєння, де стоїть на стовпі напис із зазначенням: - Дорога на Ставрі-Кая і прямо вгору - Дорога на Штангеєвська стежку. Доріжка до скелі Ставрі-Кая рівна і збитися неможливо. Стежка ідушая вгору від скелі Ставрі-Кая - верхня частина Штангеєвська стежки Повертаються з Ставри-Кая на Боткінської стежку до стовпа тим-же шляхом. Боткінська-же стежка від роздвоєння піднімається вгору і з'єднується зі Штангеєвська стежкою. Перейшовши через хребет (на південь), Штангеєвська стежка спускається спочатку великими петлями по відкритому схилу вниз, а потім, роблячи кілька зигзагів серед дрібного волосінь, виходить під прямовисними, злегка навислими, скелями з прекрасним видом на Ялту, на море і на всю долину р .Учан-Су.

Верхня частина водоспаду Учан-Су Так стежка доходить до Хрестовій скелі. Звідси видно русло Учан-Су і шосе, яке стрічкою в'ється між високими і стрункими кримськими соснами. Кілька кроків спуску - і місток через Учан-Су переводить на доріжку, яка на початку піднімається вгору вправо, потім, переваливши через відріг, спускається по дерев'яним сходам в ліс до роздвоєння доріжки: направо - на шосе і наліво до водоспаду Учан-Су. (Даною стежкою користуватися не рекомендую, вона не зручна, краще на шосе, а з нього до водоспаду - ред.) На самому останньому перевалі по відрогу піднімається вгору вправо крута стежка, яка веде до каптажу. (Взагалі-то це Таракташская стежка. На перевалі стоять огорожі і лава, на якій в 80-х роках часто сидів добродушний дідусь-лісник з вівчаркою. На виході стежки на шосе встановлений щит. І треба ж було так вляпатися: Штангеєвська стежку обізвали Боткінської - ред.) Від водоспаду Учан-Су в тому місці, де починається біла огорожа, зі Штангеєвська вниз вправо спускається стежка в ліс, вона дуже добре протоптана і прямо доводить до струмка Барбалья, що впадає в р. Учан-Су з правого боку і огибающее маєток Исар з фортецею того-ж імені. Перейшовши струмок Барбалья, біля каменю через ворітця, йдуть по доріжці, дотримуючись русла р. Учан-Су до містка, від якого йде велика проїжджаючи дорога, спочатку біля русла Учан-Су, а потім піднімається вгору між кам'яним парканом і тином - на шосе. Сад справа належить Казабіанке (раніше -Апостолову). Вийшовши на шосе, йдуть вліво, поки не доходять майже до того місця, де бійня, розташована на протилежному березі Учан-Су, і місток через річку - не опиняться на одній лінії. Тут з шосе веде вниз вліво сократительная стежка серед живоплоту до самого містка; звідти по шосе прямо в місто.

Першим звернув увагу на значення кримського клімату в лікуванні хворих, особливо легеневих, Сергій Петрович Боткін. С. П. Боткін - видатний російський лікар-терапевт, вчений-матеріаліст, основоположник фізіологічного напряму в клінічній медицині, великий громад-ний діяч. Він вважав, що гірські прогулянки тренують організм, зміцнюють серцево-судинну і дихальну системи і підвищують обмін речовин. Велике значення він надавав і емоційним впливом природи на людину. Найкрасивіша стежка, що має дивно рівний і поступовий підйом в гору, в пам'ять про видатного російською лікаря була названа Боткінської і носить до сих пір це ім'я.

Для любителів більш активної ходьби на стежці «протоптав» безліч «сокращенок», за якими можна дертися в гору під великим кутом. В середньому рослинному поясі Південного берега, через який пролив-Гаета Боткінська стежка, ростуть кримська сосна і північна сосна. З листяних - граб, клен, дуб, осика, липа, калина, ря-бина. Зустрічаються також ліщина, кизил, терен, шипшина, дикі яблуні, груші. Вище в горах букові ліси з домішкою порід середньої зони - північної сосни, осі-ни і граба. І все це різноманіття дерев восени перетворюється в строкатий і різнобарвний килим, а якщо дивитися на ліс з гір, то він нагадує якісь яскраві океанські водорості.

Після невеликого підйому перед нашими очима відкрився водоспад Яузлар (ниж-ний). Навесні в ньому досить багато води і він являє собою красиве видовище, але восени, на жаль, русло річки сухе. Шлях далі - по мосту через р. Яузлар. Відразу за ним вправо йде стежка в каньйон водоспаду. Вліво триває Боткінська стежка - широка з пологим підйомом. Че-рез п'ять-десять хвилин ще один невеликий водоспад Яузлар (верхній). Води в ньому влітку, в жарку пору, зовсім мало, тихо дзюрчить вона збігає з біло-рожевих кам'яних обривів. Але коли йде танення снігу або після дощу, водоспад вирує. Тут можна оглянути гран-діозное геологічне оголення, створене стрімким потоком протягом багатьох років, нагромадження скель, хаос уламків каменів, що складаються з типових для цих місць порід: вапняків, глинистих і піщано-них сланців, конгломератів.

Далі стежка продовжує вести нас до скелі СтавривКая. Через 30-40 хв з лівого боку від стежки стоїть дерев'яна драбинка, спустившись по ній і пройшовши ще метрів 30, ми потрапляємо на саму вершину СтавривКая. Тут знаходиться закінчення Боткін-ської стежки, але зовсім не нашої прогулянки. Ставри-Кая в перекладі на російську мову означає Хрестова скеля. Висота Ставри-Кая - 700 метрів над рівнем моря. Вершина її не має огороджувальні-дення і невелика за площею. Ходити по ній треба обережно, так як краю скелі руйнуючої-шаются вітрами, опадами і будь-який неостиглого-Рожнів крок може привести до нещастя. З Ставри-Кая відкривається грандіозний вид на безмежне Чорне море, на сади і парки, сере-ді яких розкинулася Ялта. Південна частина Ставри-Кая майже стрімкі. Неуто-мімие кримські скелелази і спелеологи, досліджуючи її, знайшли велику печеру. Наступними ис-прямування було встановлено, що печера відвідувати людьми ще в давнину. У ній був знайдений черепок стародавнього ліпної посудини.

На Ставри-Кая закінчується Боткінська стежка. Але нас попереду ще чекав високий і красивий водоспад Учан-Су, тому ми повернулися назад до дерев'яної драбині, піднялися по ній і завернули ліворуч. Це вже Штангеєвська стежка. Названа вона на ім'я талановитого лікаря, видного громадського діяча, одного з організа-торів Ялтинського відділення Кримсько-Кав-казского гірського клубу Ф. Т. Штангєєва. На основі своїх досліджень Ф. Т. Штангеєв написав книгу «Лікування ле-гочной сухот в Ялті», що має значну цінність і в наші дні. Після одного з різких поворотів стежки перед нами з'явилася така картина: прямовисна скеля і незрозуміло як і куди йти далі. Але через Не-скільки кроків під самою скелею ми побачили не-широку, але хорошу кам'яну стежку, ко-торую туристи називають «Чортової стежкою». По ній і можна спуститися вниз.

Це, звичайно, всього лише одна з численних легенд, але, щоб прорубати цей прохід, членам Ялтинського гірського клубу довелося дуже багато попрацювати. Стежка зараз рівна, шириною до метра і довжиною близько ста метрів, з одного боку є металеві огорожі. Спускатися по ній треба повільно. Вид з неї дійсно приголомшливий. Від цієї стежки до водоспаду залишається йти близько 40 хв, причому весь час спускатися і насолоджуватися чудовими краєвидами Ялти і південних схилів Кримських гір. Незабаром ми підійшли до знаменитого водоспаду, і побачили невтішну картину- води в водоспаді не було взагалі ні крапельки! Прикро. Водоспад особливо гарний ранньою весною і в період дощів. Його потужні струмені, розбив-ваясь об каміння мільйонами бризок, наповнюють ущелині сріблястим туманом. Якщо загляне сонце, то воно обов'язково запалить тут мно-гоцветную веселку. На жаль, в суху спекотну пору водоспад не представляє тако-го грандіозного видовища, але, хоча його жартівливий-під називають «водокап», він гарний і влітку. Восени, коли дощів немає протягом декількох тижнів, водоспад абсолютно пересихає. Зараз висота водоспаду складає 98,5 м, нижче формуються ще три дрібніших водоспади, і він є найвищим в Криму і Україні. Подивившись на те, що залишилося від грандіозного водоспаду, ми отруїлися до нашого автобуса. Від верхнього оглядового майданчика до нижньої ведуть дерев'яні сходи, спуск по якій є випробування, т. К. Сходи знаходиться під сильним нахилом і на ній відсутні деякі сходинки. Від нижньої оглядового майданчика асфальтована алея веде до ресторану, сувенірних лавках і касі. Так, до речі, під час туристичного сезону відвідування водоспаду платное- по 4 грн. За що платити ці гроші і куди вони йдуть (вірніше кому) -це окрема тема для розмов і суперечок, які ні один рік ходять по Криму: а чи треба брати плату за відвідування природних об'єктів? чи варто кримчан звільнити від цієї плати? куди будуть спрямовані зібрані гроші і хто буде за цим стежити? І таких питань ще дуже багато, на жаль. Це, до речі, одна з причин, чому прогулянку краще починати з Боткінської стежки, а не з водоспаду Учан-су (адже відвідування платне). Та й взагалі, Боткінська стежка менш складна, ніж Штангеєвська, до того ж приємніше і цікавіше йти, коли попереду Вас чекає приваблива мета найвищий і найкрасивіший водоспад в Криму.